• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nätverksroutern?

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Nätverksroutern?

Vilket antivirusprogram laddade ni ner ?

Har haft en del kunder med ett antivirusprogram som är mer virus än antivirus.
Verkar inte skada datorn annat än att det säger att det är virus och att man ska köpa en "bättre" version samt en massa skit som poppar upp.

Peter :)
 

Perlena

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
171
Medlemskap
2024
Sv: Nätverksroutern?

Det är härligt att se vilken kunskap och vilja som finns för att hjälpa andra (även när det handlar om annat än husbilar). Kunde inte låta bli att skriva.
Mvh Per
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Antivirusprogramet kan vara felkällan avaktivera det eller avinstallera
Norton är ett sådant som kan spärra internet
 
F

F.d. 11804

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Glad att se en kopia av min hemsida Nätverksguide här! Dock kanske en länk som denna hade varit bättre, eftersom den uppdateras då och då:

Nätverksguide

Tillägg: Ser nu att moderatorn tagit bort kopian, tack!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Har inte hunnit läsa allt här efter att jag kopplade bort mej, mer än jag tryckte på nätverksguide.

Tyvärr var den för XP. Just nu har jag inte tid att läsa den, men gör det så fort jag får tid.
För visst är det väldigt stor skillnad på XP och Vista?
 
F

F.d. 11804

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Mycket är ganska lika, men Vista kan vara kinkigare med brandvägg som stoppar. Prova då att inaktivera brandväggen tillfälligt för att testa om felet ligger där. Se också till att bara använda en brandvägg. Om du har Norton, F Secure etc, avaktivera Windows egen, annars kan de jobba emot varandra.

Jag skulle också rekommendera att prova med kabel (som "Exprätten" gjorde) för att försöka hitta felkällan. Då har du direktkontakt med routern utan lösenord när det väl fungerar.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Glad att se en kopia av min hemsida Nätverksguide här! Dock kanske en länk som denna hade varit bättre, eftersom den uppdateras då och då:

Nätverksguide

Tillägg: Ser nu att moderatorn tagit bort kopian, tack!

Den togs bort av undertecknad, på eget initiativ.
Beklagar att det var en kopia som påminner till stor del av MS egen info...och uppmärksammade inte att den kom från en annan web..
 
F

F.d. 11804

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Jämförd med MS, jo jag tackar!

Ingen skada skedd, hoppas nån kan få nytta av min Nätverksguide.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Jomenvisst, tolka gärna inlägget så....
Eftersom husbilsklubben.se gick att accessa från PC:n, men oklart om andra webplatser var accessbara, valdes kopieringsmetoden istf länk, eftersom risken fanns att datorns DNS adresser inte var uppdaterade, och därmed ett antal icke nåbara nameservers.

Inte helt ovanligt att operatörer byter nameservers utan att koppla ur den gamla icke uppdaterade, som därmed efterhand kan sakna ett antal websiter.

Har förekommit hos bla Telia....

ds
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Nu ger jag upp.

Datorn kommer bara att användas för bilbehandling och spel under resan till Sydeuropa och Afrika under vintern.

Kommer att lämnas in när vi är hemma i Sverige i juni igen.

PS. Norton var avinstallerat och ett nytt antivirusprogram höll på att installeras när skärmen blev svart. DS
 
F

F.d. 11804

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Tråkigt att du ger upp, eftersom du ska vara borta så länge!

Om du varit uppkopplad innan du installerade det nya antivirusprogrammet, låter det som om det är detta som ställt till det. Prova att söka igenom datorn efter virus; det finns ett s k antivirusprogram som heter Antivirus 2009, tidigare 2008. Detta är egentligen ett virusprogram, och kan rensas med gratisprogrammet Malwarebytes' Anti Malware:

Malwarebytes.org

Kör den fullständiga versionen på C:
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Problemet är ju att jag inte kommer in på internet med HP-datorn som det är besvär med. (Skriver på en Acer)

Norton har kvar ikonen på skrivbordet men finns inte under kontrollpanelen/program. Antivirusprogrammet finns i Alla program men inte i kontrollpanelen/program.

Jag sitter liksom fast!

Ett stort tack till alla som hjälpt till!!!!!!
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nätverksroutern?

Det finnes hos Symantec en beskrivelse av hvordan en rydder opp hvis Norton eller Symantec Antivirus er delvis avinstallert. Denne beskrivelsen går på å slette hele mappestrukturer med programfiler og rydde i registry.

Alternativt kan en benytte et verktøy som gjør jobben for seg:
Download and run the Norton Removal Tool - det er mulig å laste ned dette på en maskin og kopiere det over til den maskinen som ikke kommer på nett lengre.
 
F

F.d. 11804

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Hämta ner Malwarebytes fil som heter mbam.exe på den datorn du skriver nu på, och lägg det på ett USB-minne. Stoppa in det i din bärbara och dubbelklicka på mbam, så installeras det på din dator. Du får frågan om den ska leta efter uppdateringar, men det behöver du inte, den du har är den senaste. När viruskontrollen är klar (kan vara över 100000 filer) efter 30 min - 1 timme trycker du Visa resultat. Då får du möjlighet att ta bort alla den hittat, allt är förbockat. Ibland uppmanas man att starta om datorn.

Nortons ikon kan du ta bort, det brukar bli lite rester kvar när man avinstallerar vissa program. Även Live Update brukar ligga kvar och kan behöva tas bort. Det hör också till Symantec, precis som Norton. Detta kan du dock vänta med tills du fått ordning på datorn.

Vad heter antivirusprogrammet? Men vänta med det också, tills du kört mbam. Är det illasinnat försvinner det.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Nätverksroutern?

OK, vi testar! Kommer att ta tid innan vi hör av oss igen. Middag och sån't du vet!
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Nätverksroutern?

1tim 23min tog det och det fanns inte ett fel någonstans. Kommer fortfarande inte in på nätet bara lokalt, men det tryckte vi bort igår på någon "lapp".


Hundvakten!

Vilka tangeter tycker du vi ska pröva?

Gurra!

Vad göra när Vista redan är installerat? Be att dom tar bort det och köpa ett nytt XP-paket?
 
F

F.d. 11804

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Det var ju bra att det inte fanns några virus/spionprogram på datorn (enligt mbam), men tråkigt att det inte var det som var felet!

Du kommer bara in lokalt, skriver du. Betyder det att du kan nå andra datorer i nätverket, samt att du kan logga in på routern (192.168.xxx.1)?
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Eftersom det är min kompis trådlösa och hans dator jag använder nu vågar jag ej testa om jag kommer in vare sej på dator eller router.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Nätverksroutern?

köpte för ett tag sedan en laptop med Vista, heltplötsligt slutade det mobilabredbandet att fungera, jag var tvungen att ominstalera hela datorn för att det skulle lösa sig
:(
 
Toppen