• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nätverksroutern?

F

F.d. 28145

Guest
Var hittar jag nätverksroutern?

Kommer inte in på internet med min bärbara dator hos min vän i Tyskland. Han har ett trådlöst nätverk som en annan bärbar dator kommer in hur lätt som helst. Men jag får upp ett meddelande där det står att det inte finns någon kontakt med nätverksroutern och/eller att jag måste koppla ur modemet 10 sek. Det sista har jag försökt men det hjälpte inte. Kommer bara in lokalt.

Datorn är en HP Pavilion dv6700.

Var inne och testade hårdisken och innan lös en lampa röd som är för WLAN. Efter testen började den lysa blått. Men fortfarande kommer jag bara in lokalt.

Snälla skriv ENKELT om ni har ett svar. är inte så haj på datorer.

Var hos "Exprätten" här på orten och han kom inte in med bredbandskabeln(?) heller. Sa att browsern inte hade någon kontakt. Det är synd att alla som kan gör allt så snabbt så man inte hinner se vilka tangenter de trycker på. Man kan ju kanske lära sej nåt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Det var en dålig exprätt. Stormarknad?
Min buss går strax ett snabbtips installera om
nätverkskortet och eller Explorer om du kör den
Testa Firefox annars
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Finns inga säkerhets-skivor och har försökt hitta säkerheten i datorn men vet liksom inte hur man gör. Eller rättar var man hittar sakerna.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Har han kanske ett krypterat nät ?
Om du söker efter trådlösa nät i din dator - hittar den något/några nät då ?
Om nätet är krypterat så måste du få krypteringsnyckeln.

DS
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Är inte säker på att du har kommit in på routern ordentligt. Det räcker inte att datorn har hittat nätverket.
Den trådlösa routern har säkert kryptering WPA eller WEP och till den krävs att du anger en kod som består av hexidecimala tal.
När du kommit in på routern och den i sin tur har förbindelse med internät så är det klart.
Du kan nog se det i nätverksanslutningar.
Därefter är det inga problem att komma in på www.husbilsklubben.se
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Ja du hundvakten, det var 2 själar och samma tanke, vi skrev samtidigt.
:twitcy:
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Jag frågade var rotern sitter. Hittar jag den kan jag kanske jag kan gör nåt. Den dator jag skriver på är inne på det trådlösa som jag försöker få in HP-datorn till.

Har dragit ut kontakten till strömmen vid modemet men det hjälpte inte. Nätverksdiagnostiken säger att jag ska göra det.

Nätverket är låst men jag har nyckeln. Vad är hexidecimala tal???

Vad ska jag göra i "brandvägg"????
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Nu har vi uppdaterar HPs wireless assistant men det hjälpte ej. Vi kommer bara in lokalt.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Det hexadecimala talsystemet har sexton som bas istället för tio som vi normalt använder.
I hexsystemet förekommer även tecknen A,B,C,D,E och F som siffersymboler.
Tex så är F den högsta symbolen och har det decimala värdet 15.

Kryptonyckeln kan därför bestå av en blandning av bokstäver o siffror.
Men man kan oftast även använda en bokstavsnyckel som tex ordet "husbil"

ds
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Var ska man skriva in detta hexadecimala någonstans? Ska man inte bara skriva in nyckeln, som är gjort med denna dator?
Denna dator är en Acer och all funkar men inte med HPn.

Än en gång frågar jag var sitter nätverksroutern och/eller hur kommer jag in i den?????
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Fundera inte på detta med hexadecimalt. Om din dator har hittat ett trådlöst nät som ni skall använda så visas namnet på detta nät eller flera nät som finns inom räckhåll.
Välj ut det nät som du skall använda när resultatet av sökningen visas.
Om det behövs en krypteringsnyckel så efterfrågas detta och du får ett fält som du kan knappa in nyckeln i.
Brukar oftast vara 8 tecken (bokstäver A - F och/eller siffror) när det är en 32-bitars kryptering, eller en klartextsträng.

Var routern står = vet ej. Den borde finns i lägenheten i närheten av där telefonjacket med bredbandsanslutningen finns. Kan vara två burkar eller en med antenner på.

DS
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Routern är väl den "sändare" som är kopplad till bredbandsmodemet där man också kan koppla in bredbandskablarna om man har flera datorer som inte är trådlösa.

Man kan förmodligen logga in i routern via t.ex Internet Explorer från någon av de datorer som funkar i nätet - pröva med adressen 192.168.0.1 eller 192.168.0.2 (ta bort hppt://) - password kanske admin om nätägaren inte ändrat det.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Om en annan dator funkar trådlöst så behöver du nog inte fundera över routern.
Men har du använt din dator trådlöst på annat nät tidigare.

Kolla på din så du inte har ett eget mobilt bredband aktivt för då försöker Browsern använda det nätet - tex Telias som inte finns i Tyskland och du kanske satt att den inte får roama till annan operatör.
Isåfall avaktivera den programvaran för mobilt bredband.
På de flesta bärbara måste man trycka på en speciell knapp eller en kombination av funktionstangent å annan tangent för att aktivera det trådlös nätet så browsern (Explorer) försöker accessa Internet den vägen.
En liten oftast blå lysdiod brukar indikera att det trådlösa nätet är valt..

DS
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Nätverksroutern?

Han kanske kör med fast IP-adress typ 192.168.1.1 till routern eller 192.168.0.1. Ligger ni på samma adressnivå........Har du fast IP-adress eller brukar du bli tilldelad IP-nummer autogmatiskt?
Många möjligheter till fel och problem, tyvärr
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Så kan det vara Esbjörn. Kolla i den datorn som funkar om nätverksinställningar om TCP/IP är inställd på fast IP-adress.
Oftast brukar man numera låta Routern tilldela IP-adress som Esbjörn påpekar.
Om det finns värden i fälten för IP-adress prova med samma men slå av den fungerande dator - annars blir det IP-konflikt, vilket gör att ingen fungerar - tror jag.
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Nu börjar jag fatta en del! Tack!
Men det funkade inte med 192.168.0.1 Hamnade bara i Google.
Innan vi testade hårdisken lyste WLAN-lampan rött, sen blått vilken den gör nu oxå, men ändå kommer vi inte ut på nätet.

Vi var ute på nätet och laddade ner ett nytt virusprogram, vilket gick bra. Sedan startades datorn om och programmet började kolla efter virus. medan vi väntade med ryggen åt datorn blev skärmnen helt svart. Efter det kommer vi inte ut på nätet men vi kan göra allt annat.
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Hur IP-adress "lappen" ser ut vet jag, men den har vi ej fått fram, och vi har försökt med att trycka på alla "kappar" vi hittat.

Nu vet jag i alla fall vad en router och en browser är.

Fast nu ger vi upp för ikväll!
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Suveränt Dag,
önskar jag haft den sammanfattningen när jag försökte få igång mitt eget trådlösa nät med hjälp av Routerns bruksanvisning. Det gick efter ett par dagars intensivt trial and terror.

Inlägget jag kommenterade är bortredigerat - se nätverksguide nedan
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen