• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nätverksroutern?

F

F.d. 11804

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Jag menade, kommer du in på routern med din krånglande dator, eller vad menar du med lokalt?
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Nätverksroutern?

När man kollar ikonen längst ner till höger står det på denna dator: Åtkomst lokalt och internet, men bara lokalt på HPn.

Får se om jag vågar ta ur bredbandskabeln från den stationära datorn och stoppa i datorn. Om "proppen" löst sej bör jag få kontakt med nätet den vägen. Exprätten sa att han inte fick kontakt när han gjorde så.

Inte 17 hände nåt, men jag vet att ibland kommer man inte in med någon annans bredbandskabel och ibland funkar det. Kan inte fråga min vän för han är inte hemma.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11804

Guest
Sv: Nätverksroutern?

OK. Högerklicka på ikonen nere till höger och välj "Visa tillgängliga trådlösa nät" eller liknande. Då borde minst ett dyka upp. Försök ansluta.

Om inte den texten finns kan det bero på att ditt trådlösa nätverkskort är avstängt. Det finns en knapp på datorn, kan vara fn + en tangent, som visar en antennsymbol. Varannan gång man trycker på den startas nätverkskortet, varannan stängs det av. Se till att den symbolen tänds på datorn. Då ska det finnas trådlösa nät att ansluta.

Om du provar med kabel används ett annat nätverkskort, men det är samma ikon.

Om inget av ovanstående funkar, vad har du för meny när du högerklickar på ikonen?
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Nätverksroutern?

TACK flora 50, för all hjälp!
Men nu har HPn gett sej ut på en tur till Moseldalen och vinfesterna så sista helgen denna månad ser jag den igen. Det ska tas massor av kort som ska läggas in på den.

(På Acern som blev kvar finns ingen sådan symbol, men den har det inte varit något problem heller.)
 
F

F.d. 11804

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Det låter skönt. Hoppas både du och HPn får det trevligt! Är det fortfarande problem sen, får du höra av dig igen. Om jag inte är här får du skicka ett mejl, så ska jag försöka hjälpa dig, antingen här eller via mejl. Adressen finns på min hemsida längst ner,
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Nätverksroutern?

För det första måste du ha nätadaptern kopplat till datorn för vissa datorer kopplar bort nätverkskorten när den bara går på batteri. Kan ändras under energisparfunktionnen.
Tryck START, ANSLUT TILL, VISA ALLA ANSLUNINGAR.
Vilka anslutningar har du där? Har du ett trådlöst nätverk, högerklicka och välj aktivera.
Klicka sen på anslutningen och välj VISA TRÅDLÖSA NÄTVERK.
Om du då får upp olika nätverk anslut till det som du vill in på.
Vid förfrågan fyll i webnyckeln.

Om det nånstans på denna vägen kommer upp annat så skicka ett sms, du vet ju vart!
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Pialinn,
Du kommer ju in på nätet, så passa på att ladda hem RegCleaner och lägg på ditt USB så du har det när du träffar Kjell i Brest.
Installera det på hans dator och kör en rensning av registret för det ligger säkert nått kvar från Norton som kan ställa till det.

RegCleaner

Starta sen om datorn och följ de anvisningar som jag skrivit tidigare. Se också till att ändra i kontrollpanelen/energisparfunktioner, så han kan använda trådlöst även när han inte står på ström.
Jag är hemma till den 10 okt. så du kan ju maila mig hur det går.
Svend
PS Hälsa K och C och ge dom min mailadress för jag tror inte de har den nya.DS
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Haj Svend

Du vet att jag inte vet hur Regcleaner funkar. Det har alltid varit du som rensat.

Vill absolut inte sabba HPn.
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Nätverksroutern?

Mailer en beskrivning till dig, hur du gör steg för steg!
Svend
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Peleponesos

Nix, inget nätverk ännu. Vi fattar inget!

Inte heller några kändisar här!
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Peleponesos

Nånstans på datorn sitter det en omkopplare som är märkt med en symbol som kan se ut som en sattelitparabol. Skall stå i on läge.
Kolla i kontrollpanelen ( växla till klassiskt läge )System/ maskinvara / enhetshanteraren/nätverkskort, om det finns ett trådlöst nätverkskort(skall finnas )dubbelklicka på trådlösa kortet, en ny ruta öppnas, kolla om enheten fungerar.
Viser det att det fungerar, så har ni antagligen konfiguerat fel.( troligen har ni konfiguerat ett nätverk. Det är fel. Isåfall ta bort nätverket (obs, inte kortet!)
Starta om datorn. Ni bör få upp en ruta som säger att det finns trådlösa nätverk i närheten ( om ni befinner er på Dromedarius.) Om inte gå in på start/anslut/visa alla anslutningar. Högerklicka på den trådlösa anslutningen och välj " Aktivera "
Skriv gärna ett mail om vad som händer i de olika skeden.
Svend

Har även skickat ett mail, vilket du nu kollar först.
 
Senast redigerad av en moderator:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Nätverksroutern?

När vår router lade av och jag anslöt en ny så tappade min dator sin trådlösa anslutning. På den andra datorn fungerade den. Jag fick sitta med sladd men ville ju att det skulle fungera trådlöst.

På denna sidan fick jag hjälp och nu fungerar det igen!!
http://www.drivrutiner.net/

Eva
 
Toppen