• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nästan ända fram - med DHL.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nästan ända fram - med DHL.

Jo, han ringde mig med plattan, vet inte om det var ip eller röstsamtal.
Med 8 GB internt minne är antalet appar dock begränsat.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nästan ända fram - med DHL.

Det var lite lurigt (!) att ringa med paddan, lite besvärlig att hålla men det gick. Ljudet är jättebra, det bästa jag hört i en mobillur. Jag ringde Knarrevik med Skype. Foggs gratiskort i paddan. Den senaste Skypevarianten drar inte lika mycket ström som tidigare utgåvor, påstår Skype själva! De känner väl av konkurrensen från Viber och Line m.fl.

Paddan har 2G/3G, WiFi och Gps. 8gb + 32gb räcker gott för mig; jag är ingen appsamlare av rang!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nästan ända fram - med DHL.

Paddan har 2G/3G, WiFi och Gps. 8gb + 32gb räcker gott för mig; jag är ingen appsamlare av rang!
Jappe

Eftersom kanske 4-5 GB av det interna minnet är tillgängligt går det att installera en navigeringsapp med kartor samt Skype och Viber, knappast mer eftersom Google lägger beslag på allt mer utrymme för sina egna appar som inte kan avinstalleras. Dessutom vill de flesta appar inte installera på externminnet har jag erfarit.

PS! Har du försökt att ringa vanliga röstsamtal?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nästan ända fram - med DHL.

Min erfaring er at de fleste apper for android kan legges på eksternt minne helt uten fikling. Med fikling har jeg også flyttet apper som var forhåndsinstallert og uslettelige. Fiklingen går på endring av rekkefølgen på sdcard listen for den som vil prøve seg.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nästan ända fram - med DHL.

På stationära datorer finns ett begrepp som heter "swapping". Det innebär att om minnet inte räcker till (om man har för många program eller som det nu heter Appar = Applikationer "öppna"), då läggs befintliga & öppnade Appar in på externt minne för att bereda plats åt det man har valt att arbeta med.

Mitt tipps till alla som har minnesbegränsningar (på datorn/paddan/mobilen så klart), är att STÄNGA det som inte används! ... punkt slut! Varför ska du ha nå't i minnet som du inte använder? En sak i taget så löser det sig.

Exempel: du har öppnat ett dokument "A" som du vill redigera/läsa/eller what ever. Den finns nu i paddan/datorns minne för bearbetning vilket tar PLATS. Nu plötsligt vill du surfa och hämta ett annat dokument/bilder osv... Allt får inte plats i "minnet", det är redan upptaget av "A" dokumentet. Datorn/plattan är så fiffig att den bereder plats i minnet åt det nya dokumentet genom att "slussa ut" det gama som varit inaktivt ett tag. DET kallas för swapping vilket gör att "allt" går l å n g s a m t! Regeln är att har man lite minne = stäng inaktiva Appar.

Hoppas att jag har varit tydlig, annars tar jag om det på ett "snällare" sätt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nästan ända fram - med DHL.

Nu har jag jämfört paddorna, iPaden (Mini) och androiden. Siba säljer ut sitt restlager; "omodern" iPad för 2990 kr contra Kinaandroidlur för c:a 900 kronor (egen import).

Paddan vinner såklart (iGo + Promobils Mobil life +) men jag är starkt hämmad av handhavandefel. Androidhanteringen har jag inga bekymmer med men iPaden har jag inte vant mig vid än. Ett exempel: jag måste logga in på HBK varje gång jag startar paddan. Det behövs inte på androiden. Dessutom måste jag stänga alla flikarna på HBK:s hemsida varje gång jag öppnar den. Tjatigt! Naturligtvis är det någon inställning någonstans som spökar. Jag har diskuterat ämnet med två framstående "elektroniker" här i klubben (Håkan och Knarrevik) men det hjälper inte. Jag lyckas inte med detta!

Finns det någon här som har utrustats med alldeles extraordinära kunskaper inom pedagogikens område och som samtidigt känner till ipaddans hemligheter och som kan förmedla dessa kunskaper till mig och kanske andra också, så är det fritt fram här på forumet! Rubriken passar bra här: "Nästan ända fram -". Jag vill komma ända fram när det gäller paddhanteringen! Jag börjar faktiskt gilla den....

Tack på förhand!

Jappe :confused:



 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nästan ända fram - med DHL.

Jag minns att någon hade problem med inloggningen även från en laptop för ett tag sedan, har du kvar inloggningen när du använder din laptop?

Hur ser det ut under inställningar -Safari, har du blockerat cookies eller aktiverat Spåra inte?

image.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nästan ända fram - med DHL.

Jag har blockerat cookies från tredje part och annonsörer.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nästan ända fram - med DHL.

Jag har blockerat cookies från tredje part och annonsörer.

Jappe

Prova med "aldrig" om det kan hjälpa.
Starta sedan om Safari från grunden.

PS! Jag ser att jag har samma inställning som du men slipper att logga in varje gång.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nästan ända fram - med DHL.

Jag får det inte att funka! Jag blir galen! Jag säljer den eller lämnar tillbaka den om det går! Jag har annat att göra än att pilla med kufiska inställningar!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nästan ända fram - med DHL.

Har du bockat för som på bilden, kom ihåg mig?

image.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nästan ända fram - med DHL.

Det kallar jag kufisk inställning, men jag ska testa lite till. Normalt brukar jag inte ha mina lösenord i moln men jag ska göra ett försök.

Allt är så mycket enklare med androiderna!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nästan ända fram - med DHL.

Har du bockat för "kom ihåg mig" på HBK inloggning?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nästan ända fram - med DHL.

Naturligtvis. Inloggningen är inte så jobbig för paddan kommer ihåg lösenordet. Det är värre att behöva stänga alla flikar från "Sök med Google...." till "Senaste * HBK-förmåner *".

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nästan ända fram - med DHL.

Naturligtvis. Inloggningen är inte så jobbig för paddan kommer ihåg lösenordet. Det är värre att behöva stänga alla flikar från "Sök med Google...." till "Senaste * HBK-förmåner *".

Jappe

Den borde komma ihåg användarnamnet också!
När du trycker på plustecknet högst upp till höger får du upp "privat" längst ned i vänstra.
Knacka på privat så får du detta:

image.jpg

Men du kan också låta flikarna ligga kvar, på så sätt kan du snabbt hitta gamla siter.
De och vilande appar inkräktar inte på iPads minne!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nästan ända fram - med DHL.

Vi menar olika flikar. Jag menar de flikar som ligger på HBK:s hemsida och som går att stänga. Behåller jag "sidoflikarna" så kan jag öppna sidorna igen utan problem så länge paddan är igång.

Problemet tycks vara att man loggas ut från alla flikar när man stänger av paddan! Så gör inte androiderna! Därför ska de snart besitta Jorden, kanske!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nästan ända fram - med DHL.

Vi menar olika flikar. Jag menar de flikar som ligger på HBK:s hemsida och som går att stänga. Behåller jag "sidoflikarna" så kan jag öppna sidorna igen utan problem så länge paddan är igång.

Problemet tycks vara att man loggas ut från alla flikar när man stänger av paddan! Så gör inte androiderna! Därför ska de snart besitta Jorden, kanske!

Jappe

Nu hänger jag inte med riktigt!
Ta en skärmdump genom att hålla inne hemknappen och avstängningsknappen samtidigt.

Varför stänger du av iPaden, då kan ju ingen nå dig?
Den är gjord för att vara påslagen och går ner i viloläge när skärmen släcks.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nästan ända fram - med DHL.

Nä, nu orkar jag inte pilla längre! Jag ska använda iPaden som navigator i husbilen eftersom det inte går att få in iGO primo och POIViewer i androiderna. Några androider, min Kinapadda exempelvis, öppnar sig faktiskt för Promobil + men de flesta vägrar. Kommunikation sköter jag androidionellt! Jag har en androidlur med dubbla simkort och en padda, också den med två simkort.

Det går ju inte att SMS:a anständigt på iPad. Dess variant är ju stängd för vanliga SMS, vad jag förstår. Det tycker jag är en allvarlig brist! Jag håller på att göra en liten "docka" i husbilen för iPaden och där ska hon få hjälpa mig med navigationsbestyren i första hand, för det är hon bra på!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nästan ända fram - med DHL.

SMS/MMS heter Meddelande på iPad och är gratis till iOS-enheter och har ingen begränsning på 160 tecken. Eftersom iPad inte går att ringa röstsamtal med finns inte heller möjlighet att skicka vanliga SMS som med iPhone.

Dock finns det appar som Viber för detta.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nästan ända fram - med DHL.

Nu har du tydligen stängt av Minin igen, den skall vara påslagen precis som en mobil, annars finns ingen möjlighet att nå dig. Som jag skrev, "Meddelande" på iPad ersätter SMS, MMS och även e-post till andra iOS-enheter, allt utan avgift.
 
Toppen