• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När kommer första elhusbilen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Tack så långt Knut, mot den bakgrunden kan man förstå om Tesla kan avyttra sina bilar nästan oavsett fabrikspris i Norge. Det bör ytterst innebära att endast de mest "besuttna" normalt kan köpa just dessa bilar, det blir ju skattebetalarna som står för en oanat stor del av "fiolerna"!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Re: Sv: När kommer första elhusbilen?

Tack så långt Knut, mot den bakgrunden kan man förstå om Tesla kan avyttra sina bilar nästan oavsett fabrikspris i Norge. Det bör ytterst innebära att endast de mest "besuttna" normalt kan köpa just dessa bilar, det blir ju skattebetalarna som står för en oanat stor del av "fiolerna"!

Så är det med de miljösattsningar vi ser. Det krävs rabbater från skatt eller rena bidrag för att det skall bli något. Ofta båda. Detta gäller bilar av diverse slag samt vindkraft etc. Utan rabbater och utan bidrag lönar det sig mycket sällan och skattebetalarna får betala för testverksamhet och lekstugor.:(
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: När kommer första elhusbilen?

Det är två saker som avgör om eldrivna husbilar kommer att kunna säljas. Det ena är om dessa kommer att kunna brukas på samma vis som husbilar brukas idag vilket är grundtanken med en husbil. Det andra är priset som bör vara i paritet med ordinarie priser. Om inte dessa kriterier uppfylls så lär inga el-husbilar bli sålda, tillverkningsserierna kommer att bli väldigt små & priset per HB väldigt högt. Kontentan av detta blir att marknaden dör oavsett vad Svergies miljönissar tycker.
Nog tycker jag att det finns andra miljöfrämjande åtgärder som är effektivare än att inrikta sig på husbilar som är ett så litet antal om man jämför med det totala antalet bilar i Sverige.
Om det trots allt finns någon som absolut vill "dra sitt strå till stacken" genom att äga en el-driven HB så får han naturligtvis göra detta, men det kommer att bli dyrt.

Bennie
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: När kommer första elhusbilen?

Om det trots allt finns någon som absolut vill "dra sitt strå till stacken" genom att äga en el-driven HB så får han naturligtvis göra detta, men det kommer att bli dyrt.

Bennie

Eller billigt när dieselpriset fördubblas och när dieselmotorn på sikt blir förbjuden!
Det blir som tur är en fråga för nästa generation husbilister!
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Vindkraft kan idag konkurrera utan subventioner. Svensk nybyggd vindkraft kostar idag 50-55öre/kwh. I Danmark blev lägsta anbudet 0.37 dkr/kwh när mark för vindkraft erbjöds av staten. Ny kärnkraft kostar runt 1kr/kwh i Storbritannien.
Att vi idag betalar mindre än så för elen beror på att vi har gammal kärnkraft och gamla vattenkraftverk. Gammal vattenkraftsel kostar bara några ören/kwh. Det är dessa tidigare investeringar som gör att vi har betydligt lägre elpris här än i länderna söderut. Problemet är att Vattenfall kommer att lägga ner 2 kärnkraftverk snart för att få upp priserna. Detta är en oerhörd kapitalförstöring som inte gynnar kollektivet.

VATTENFALL VINNER ANBUD OM DANMARKS STÖRSTA HAVSBASERADE VINDKRAFTPARK | NEWS FROM VATTENFALL
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Elmotorn har stora fördelar jämfört med bränsledrivna motorer, framför allt att vridmomentet kommer direkt vid start och finns mer eller mindre över motorns varvtalskurva.
Nackdelen ligger på energiförsörjningen, finns inte strömförsörjning som ger konstant effekt hela tiden så kommer den tappa orken när energikällan tappar orken, en bränslemotor kan maxa ända tills bränslet tar slut, elmotorn kommer tappa orken när batterierna börjar tappa effekt.

Därför har många stora industrifordon och fartyg med eldrift en dieselgenerator som energiförsörjning i stället för batterier, finns batterier så är de endast för mellanlagring och utjämning av effektbehovet.

Dagens batteriteknik är inte tillräckligt bra för att klara av större fordon som skall längre sträckor när det gäller effekt och vikt, det blir enorma batteripaket om de skall konkurrera med bränsledrivna fordon.

Sedan har vi laddning av batterierna, ett 50 kWh ( 50 000 Wh ) paket kräver laddare på drygt 100 kW ( 100 000 W ) om de skall laddas på 30 minuter, eventuell solcellsladdning kan man glömma bort eftersom det skulle kräva mängder med paneler.
Höga laddeffekter kräver även kablar som klarar de höga strömmarna.

Den här prisbilden har Göteborg för sina laddstationer:
Snabbladdstationer

Nån måste betala elpriset + investering + underhåll samt ev. vinst för laddning vid stationer.
Elnätet måste säkerligen förstärkas om elbilar blir dominerande, nån måste även betala det.

Går ju att ladda hemma, men hur många har tillgång till mer än 10 A uttag ?
Många nybyggda småhus/radhus har minsta möjliga huvudsäkringar för att få ner fasta elkostnaderna och i lägenhetsområden så får man vara glad om det finns 6 A timerstyrda motorvärmare.

Eldrift för husbilar kommer nog handla om diesel/el-hybrid med kanske 50 km på batteri för stadszoner och diesel för längre sträckor.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Nja, min upplevda 40kg Televerks mobil hade vi monterad i bil redan 1975, dvs betydligt tidigare än den som du ref till!

O.T.

Jag köpte 1999 en av mina hobbybilar av 1:a ägaren, en 80+herre.
Han påstod att han var bland de första med "mobiltelefon" i Sverige.
Kolla i bakrutan på bilden, jag behöll luren med skrotade ut resten av detta monster till "mobiltelefon".
Han mindes då 1999 att han skaffade sin "mobil" 1973. :cool:
 

Bilagor

  • Mercury Grand Marquies 1976.JPG
    Mercury Grand Marquies 1976.JPG
    1,9 MB · Visningar: 22

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Vindkraft kan idag konkurrera utan subventioner. Svensk nybyggd vindkraft kostar idag 50-55öre/kwh. I Danmark blev lägsta anbudet 0.37 dkr/kwh när mark för vindkraft erbjöds av staten. Ny kärnkraft kostar runt 1kr/kwh i Storbritannien.
Att vi idag betalar mindre än så för elen beror på att vi har gammal kärnkraft och gamla vattenkraftverk. Gammal vattenkraftsel kostar bara några ören/kwh. Det är dessa tidigare investeringar som gör att vi har betydligt lägre elpris här än i länderna söderut. Problemet är att Vattenfall kommer att lägga ner 2 kärnkraftverk snart för att få upp priserna. Detta är en oerhörd kapitalförstöring som inte gynnar kollektivet.

VATTENFALL VINNER ANBUD OM DANMARKS STÖRSTA HAVSBASERADE VINDKRAFTPARK | NEWS FROM VATTENFALL
Detta ditt inlägg har väl ingen djupare anknytning till rubr ämne, ändå vill jag så gott som det går här i "korthet(??)" svara dig;

Du glömmer och tappar bort(?) att den "bild(!)" du ref till enbart beskriver en liten del av de totala elkostnaderna(!) och komplikationerna i samband med ex vindkraft. Jag förstår inte dina vinklingar, förstärkningar och vad du vill uppnå med dina kommentarer, däremot förstår jag att du har just din egen TRO.

Tro nu inte att jag är emot användning av vindkraft, solenergi eller andra energikällor, ja jag är inte ens emot kärnkraft. Du och fler troende med dig "tappar i alltför snäva jämförelser/påståenden" bort väsentliga kostnader och komplicitet enligt nedan. Många icke helt troende/realister med viss elkraftskunskap känner säkert igen sig;

¤ Likna vårt befintliga elkraftnät vid en ek med sina allt finare grenar. Tidigare elproduktionscentra har skapat ett elnät som är kraftigare dimensionerat för överföring från roten och svagare allt längre ut i de yttersta grenarna (=ute i ödebygden där elförbrukningen är låg).
Vindkraften byggs däremot ut mest i ödebygden (=helt tvärsom mot befintligt elnät) vilket kräver dels nyanläggningar av nät och dels omvänd förstärkning av redan befintliga yttre grennät. Elströmmarna vänds dessutom tvärsom när/om det blåser/solen lyser eller inte.
Denna nätförändring (= i elens vägnät, motor- till enskilda vägar), dvs om-/tillbyggnad av nätet som ska leverera säker och varaktig el till alla oss kunder inkl företag sker självklart inte gratis och är inte heller inräknad i kostnaden för enskilda vindkraftverk (men väl hos alla oss elkonsumenter i våra kostnader.

¤ Vid etablering av dessa vind- och solkraftverk som har vissa egenheter att inte alltid över dygnet leverera el beroende på blåst, sol eller natt. Så måste sk balanskraft etableras/skapas, det kan göras på flera sätt inom ett land. Man kan bygga egna nya vattenkraftverk, biokraftverk, kolkraft och hela skalan på känd reglerkraft. Om totala nätet inte kan regleras så upphör det i princip att fungera när vi behöver det som mest och det skulle bli tillståndet med enbart sol- och elkraft. Enskilda länder i vår närhet kan kanske skryta med sin "gröna" elproduktion" och köpa balanskraften från sina grannar vilket jag tycker är "lite oansvarigt" ... !

Vissa, kunnigare än mig i anser i dagsläget att ex vindkraft måste kompletteras med motsvarande effekt från någon annan variabel källa typ kolkraft, biokraft, vattenkraft, etc och mot denna bakgrund blir "dina" vindkraftverk dubbelt så dyra som det påstås i din värld.

¤ För att detta ska fungera över hela Sverige ska även alla produktionskällor samköras och regleras timme för timme varje dag och på årsbasis. Tom omfattas våra grannländer som också kan köpa kraft (ex Danmark men de har ju sin reservkolkraft) av oss om de inte har egen fungerande, även då vi själva saknar elkraft, vilket då per automatik höjer våra svenska priser ... !

¤ Kanske är det ett helt nytt samhälle vi kommer fram till med hjälp av vindkraften om balanskraft saknas; väderleken skulle då bli det som styr när många människor kan arbeta isf som nu reglerade arbetstider kl 8-5 ??!!

Området som du med så stor säkerhet uttalar dig om och bedömer är ett komplicerat ämne (tom för experter) betr elenergistyrning med balanskraft etc och med detta vill jag bara antyda en del av de problem som du med ditt sanslöst förenklade resonemang och slutsatser på olika sätt återkommer till med i många fall olika helt felaktiga vinklingar.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

JonasS, Relax.
Angående elproduktion så kan man här se elproduktionen i det Nordiska elnätet fördelat på 1 dygn eller 14 dygn med typ av produktion och export/import.

Elstatistik norden

Det Tyska " Energiewende " brukar framhävas när det pratas förnybar el, men i Tyskland så ökar kritiken av flera anledningar.

Tysk elproduktion efter typ.

https://www.agora-energiewende.de/en/topics/-agothem-/Produkt/produkt/76/Agorameter/

De som vill investera i vindkraft och sol för storskalig produktion får gärna göra det för mig, men skicka inte notan till mig utan betala investeringen själva !
Gäller för övrigt de som köper elbilar, ta hela notan själva tack.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Detta ditt inlägg har väl ingen djupare anknytning till rubr ämne, ändå vill jag så gott som det går här i "korthet(??)" svara dig;.........................

Jovisst man kan beskriva allt mer eller mindre komplicerat och jag gillar att hålla det kort. Är helt införstådd med att elförsörjningen inte kan bli 100% vindkraftsdriven eller ännu mindre möjligt med solel. Men det finns ju redan utbyggd vattenkraft och annan balanskraft som kan kompensera när blåser dåligt. Att utnyttja den potentialen kostar ju inte extra och det var därför jag skrev att befintlig kärnkraft bör vara kvar.

Tycker även att det inte känns bra att bli kallad "troende" "icke realist" "drömmare" och andra förminskande epitet för att man har en för vissa avvikande uppfattning. Den debattekniken gör ju att färre vågar säga sin mening här i forumet och debatten blir väldigt ensidig och tystnar.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: När kommer första elhusbilen?

Lustigt att ingen nämt Supraledaren, och man har tydligen lyckats få detta att fungera i England, men vid -150 grader, och tydligen har kineserna lyckats få det att fungera vid -70 grader?.

För dom som inte vet vad forskningen runt supraledare är så är det ett material som har noll resistans,
detta skulle innebära att man exempelvis kan göra batterier som är 100-tals gånger effektivare/mindre än idag, man skulle i praktiken kunna ladda dessa batterier extremt snabbt, några få sekunder.
man kan ha en extremt liten area på kablage utan förluster etc.
det talas om att man skulle kunna ta tillvara blixtnedslag och förvara energin i supraledare batterier, bara ett enda blixtnedslag kan tydligen försörja en mindre stad ett bra tag.=)

Om man nu mot förmodan får denna supraledare att fungera i normala temperaturer, ja då jäklar kan vi snacka om utveckling framöver..=)
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Detta ditt inlägg har väl ingen djupare anknytning till rubr ämne, ändå vill jag så gott som det går här i "korthet(??)" svara dig;............................

Vi bara rätta ditt påstående om ev. nätförstärkningar som behövs vid bygge av ett vindkraft:
Dessa kostnader tas helt av vindkraftsbyggaren och betalas av mindre vinstmarginal för vindkraftverket. Dessa kostnader belastar alltså inte oss konsumenter vilket du påstår.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Jovisst man kan beskriva allt mer eller mindre komplicerat och jag gillar att hålla det kort. Är helt införstådd med att elförsörjningen inte kan bli 100% vindkraftsdriven eller ännu mindre möjligt med solel. Men det finns ju redan utbyggd vattenkraft och annan balanskraft som kan kompensera när blåser dåligt. Att utnyttja den potentialen kostar ju inte extra och det var därför jag skrev att befintlig kärnkraft bör vara kvar.

Tycker även att det inte känns bra att bli kallad "troende" "icke realist" "drömmare" och andra förminskande epitet för att man har en för vissa avvikande uppfattning. Den debattekniken gör ju att färre vågar säga sin mening här i forumet och debatten blir väldigt ensidig och tystnar.

Om man ensidigt framför visioner och drömmar på ett sätt som försöker få dem att framstå som varande sanning får man räkna med att bli motsagd. När sedan avståndet till verkligheten blir stort blir man kallad troende, drömmare mm för att man framstår som just detta. Risken att vi realister tystar debbaten finns nog inte. Politiskt korrekta journalister med grön profil sprider sina drömmar dagligen i media, public service och på nätforum.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: När kommer första elhusbilen?

Sett ur ett ekologiskt hållbart perspektiv tillhör nog USA och England de största skurkarna, tätt följda av Sverige och övriga Europa m.fl. överbelastningsländer. En fråga som tyvärr alla egotrippade populister i dessa länder beter sig som strutsar kring...
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Vill bara rätta ditt påstående om ev. nätförstärkningar som behövs vid bygge av ett vindkraft:
Dessa kostnader tas helt av vindkraftsbyggaren och betalas av mindre vinstmarginal för vindkraftverket. Dessa kostnader belastar alltså inte oss konsumenter vilket du påstår.
Jaså, ursäkta mig nu JonasS men så här tror i alla fall jag att det fortfarande är och fungerar beträffande nätkostnader och fördelning/hantering av ev investeringar (i elnätsvärlden och oavsett vilka det gäller);

¤ Nätägaren Fortum, Eon, mfl och ingen annan ansvarar till 100% för sina befintliga, erforderliga nya nät och erforderliga förstärkningar och funktion. Nätägarna svarar för och bekostar 100% av de investeringar som behöver göras i sina egna nät.
Kostnader inom resp ägares nät smetas sedan ut över alla användare och fördelas på dem som utnyttjar deras nät. Kanske förklarar detta en del av våra snabbt ökande nätkostnader som märks för dig och mig som konumenter.
Nätägaren tar betalt för sina totala kostnader investeringar och underhåll via anslutnings-, rörliga- och fasta överföringsavgifter från alla oss som utnyttjar deras elnät ... enligt uppgjorda fördelningsplaner.

¤ Vindkraftsägaren i sin tur betalar (i princip som alla vi andra nyttjare avgifter) bla en anslutningsavgift som baseras på den effekt (MW) som ex vindkraftsägaren/-na vill ansluta. Därtill kommer som för alla oss andra också användningsavgifter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen