• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När kommer första elhusbilen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Jag har en fundering som jag vill testa på klubbens medlemmar. Själv tycker jag att tanken på att köra på eldrift är lockande men än så länge inte möjlig.
Men hur skulle det fungera om det fanns "konverteringssatser" till alla oss med dieselbilar, t.ex. Fiat Ducato chassi som är vanligt idag. Jag tänker mig att man plockar ut dieselmotorn med tillbehör, inkl. bränsletanken naturligtvis. Ersätt med fyra elmotorer i resp. hjul och ett batteripaket på tidigare motorns plats och på bränsletankens plats. För min nuvarande husbil på 131 hk, vilket motsvarar 96kW, skulle det göra att varje hjulmotor kan vara på runt 24kW. Det här är nog inte helt orealistiskt. Jag läser i senaste Ny Teknik om ett försök med el-lastbil i Arlandatrakten (Daf), 18 ton bil varav 6.5 ton last. Lastbilen ska ha effekten 226 kW, vilket är betydligt mer än vad vi husbilsägare kan behöva. Visserligen pratar vi här om stora vikter då elmotorerna tillsammans väger 1000 kg och batteripaketet väger 600 kg.
Men skala ner det här på lämpligt sätt för våra husbilskrav på kanske 100-150 kW, så kanske vi kommer ner i rimliga vikter. Vad väger t.ex. dieselmotorn inkl. växellåda och all annan kringutrustning, som plockas bort? Jag tänker inte göra det här själv utan ser framför mig hur t.ex. Fiat, men även Ford, Renault och andra erbjuder konvertering på rimligt moderna bilar (mindre än 10-15 år gamla) och att t.ex. Bossings i Linköping gör jobbet. Ingen åverkan på bodel och de systemen. Du får dessutom ett gigantiskt batteripack om du vill utnyttja lite av den elen och vet att du bara ska köra en kort bit till nästa laddställe. Jag har inte räknat så mycket mer på det här då jag saknar data och inte vet hur det hela ska gå till i detalj, men vilken grej det skulle vara!
Visst, det kommer att kosta en slant, men hur länge kan vi köra runt med allt dyrare diesel? Det kommer att kosta allt mer, tillsammans med övriga miljöavgifter. Tänk dig en tyst, miljövänlig, elhusbil med all den övriga komfort vi är vana vid i bodelen. Det skulle verkligen vara ett lyft för alla husbilsentusiaster.
 

Cia och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Det vore verkligen super. Behövs dock lite mer än bara bilanpassning. Ställplatser, parkeringar och campingar behöver laddstationer där man på relativt kort tid kan ladda batterierna.
På båtsidan finns redan en motorbåt med eldrift via stora solpaneler på taket i drift och den har sålt ganska bra.
Till fördel för bilsidan är att det inte blir livsfarligt om elen tar slut vilket det kan bli i sjön.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: När kommer första elhusbilen?

På det sätt en husbil används, långresor både inom & utom Sverige så är nog ren eldrift på husbil en utopi med dagens teknik. Möjligtvis skulle hybriddrift kunna vara ett alternativ. Ett annat stort hinder för detta är kostnaden, husbilar är ju väldigt dyra redan idag. Man kan ju jämföra priset på ett bilmärke för el visavi konventionell drift så ser man ju vilken enorm prisskillnad det är. Applicerar man denna skillnad på en husbil så blir det redan höga priset avsevärt högre. För att inte nämna hur vikten för nödvändig batterikapacitet påverkar lastförmågan. Vem vill betala stora pengar för detta? Enda sättet att lansera eldrift är att lagstadga vilket med dagens teknik skulle ta död på husbilsmarknaden.

Bennie
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: När kommer första elhusbilen?

Att de nuvarande förbränningsmotorerna kommer att ersättas av andra alternativ är nog endast "ett stenkast" bort i framtiden.
Att däremot bygga om en "fossilbil" tror jag däremot är helt orealistiskt, och om statskassan blir av med inkomster från utsläpp och bränsleskatter finns det garanterat massvis med kreativitet för att plocka in motsvarande summor på de nya alternativen.:rolleyes:
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Ett Teslabatteri väger strax över 1/2 ton ( 544 kg ) och då kommer man minst 30 mil vid rätt förhållande, så då är frågan hur långt kommer en husbil med totalvikten 3,5 ton och vad kommer dess lastvikt bli ?

Dagens batteriteknik är inte i närheten av att klara av en husbil med dess viktbegränsningar och luftmotstånd om den skall användas som vi gör nu.

En ellastbil som bara används lokalt funkar säkerligen men inte på distans.

För övrigt så kommer Tesla att börja ta betalt vid deras laddstationer.
Tesla: Slut med gratis laddning | Ny Teknik
 
Senast ändrad:

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Min tanke var att en ombyggnad av en "fossilbil" skulle kunna vara en nödlösning för att nå Sveriges miljömål om en fossilfri bilpark 20XX ( när det nu skulle ske, 2030??). Jag tror nämligen inte att det finns en chans att vi når till det miljömålet annars. Det byggs ju fossilbränslebilar på löpande band och inget pekar på att något större är på gång som ändrar på den saken. Volkswagen ska ju också ge sig in i husbilsbranchen med ett nytt chassi för dieselbilar, kan vi läsa på webben.
Så konverteringssatser skulle vara en väg att gå. Batterierna blir bättre och bättre. Teslas batteripack är bra men inte tillräckligt bra.
Att bygga nya husbilar som är elbilar från början behöver inte bli dyrare än dagens husbilar, givet att batterierna går ner i pris. Själva dragbilen blir ju väldigt mycket enklare utan dieselmotor, generator, kylsystem, avgassystem, drivlina m.m.
Hybridvarianter blir nog däremot väldigt mycket dyrare. Och tyngre.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: När kommer första elhusbilen?

Vad jag alltid har undrat är, hur värmer man sig i en Tesla vintertid (minusgrader så klart)?
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Sv: När kommer första elhusbilen?

Hur många kw har en vanlig bränsledriven bil mån tro, runt 5kw kanske, mer?, men många elbilar har ju dieselvärmare som tillbehör, lite som att man då tappar vitsen med både miljö och fossilfritt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: När kommer första elhusbilen?

Vad jag alltid har undrat är, hur värmer man sig i en Tesla vintertid (minusgrader så klart)?

Varmepumpe, samme som virker som ac når det er varmt.
Kjørte en del med sønnens S80D når vi var i Norge for kort tid siden, kult å slå på varmen mens bilen står på ladning og komme ut til varm isfri bil selv med mange minusgrader.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: När kommer första elhusbilen?

Et firma som har satset på produkter for eldrift er e-Traction - Product introduction. Et tidlig produkt fra disse var elbussene i Umeå.

Om noen bygger en platform for husbiler med TheWheel og LiFe batterier sammen med en mindre fosilmotor for ladning når batteriene kommer for lavt så kan en og benytte samme energilager for bodelen. Dekker en taket med solceller så får en noe tilskudd den veien, samtidig som en kan kjøpe strøm på ladestasjoner rundt i Europa. Fosilmotoren bør være en opsjon, mange vil fint klare seg uten.

Grunnen til at jeg nevner LiFe og ikke LiIon er å fjerne brannfaren og lage en billigere ladelogikk for de mange hundre Volt en slik pakke må lagre. Tesla har en titanplate under sin batteripakke for å hindre skade på batteri.

Riktig konstruert burde en slik platform ikke bli tyngre enn dagens chassi med full dieseltank.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: När kommer första elhusbilen?

Den stora skillnaden mellan diesel och el är och kommer så troligen även att vara i framtiden den tid det tar att fylla energi vid "tom tank". Att elbilar däremot kan ersätta många av dagens bilar som mest används för att shoppa eller resor till och från jobbet är säkert möjligt.
Själv är jag nog mer inne på att bränsleceller kommer att kunna ersätta dagens förbränningsmotorer.
Vet ej men förmodar att byte av batteri i en elbil gräver nog ett rätt stort hål i kassan.:rolleyes:
 

Polarissnö

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Tierp
HBK-Nr
487
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Jag kör i jobbet VW Crafter. en transportbil skåp på 3,5 ton. Motor 136 Hk.
Den kan fås under 2017 som ren elbil. Elmotor motsvarande 136 Hk och med en totalvikt på 4,2 ton. Lastförmåga 1,7 ton. Tyvärr är räckvidden i början 20 mil men det kommer senare med batterier för 40 mil. Laddtid 45 minuter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: När kommer första elhusbilen?

Teoretisk grense for fylling av tom tank ligger for LiFe på 10 minutter til 80% og 5 til 10 for resten. Dette gjelder med DC ladning og høy spenning med batteribuffer i ladestasjonen. Batteribuffer åpner og for mer effektiv utnyttelse av sol og vind.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Sv: När kommer första elhusbilen?

Jag kör i jobbet VW Crafter. en transportbil skåp på 3,5 ton. Motor 136 Hk.
Den kan fås under 2017 som ren elbil. Elmotor motsvarande 136 Hk och med en totalvikt på 4,2 ton. Lastförmåga 1,7 ton. Tyvärr är räckvidden i början 20 mil men det kommer senare med batterier för 40 mil. Laddtid 45 minuter.

Intressant. Kommer att hända en del på den här fronten, ser det ut som. Tack för alla kommentarer.
 

idemis

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
14043
Medlemskap
2025
Sv: När kommer första elhusbilen?

Var ligger miljöfördelen med en elbil?
Just nör du klr OK. Men....
Väger betydligt mer.
Lithium batterier är inte miljömässigt producerade med tanke på var råvaran kommer ifrån.
All el som skall till för att ladda dessa batterier är den miljövänlig? Kol, kärnkraft, diesel generatorer mm! Alla lände har inte tillgång till vattenkraft. Vindkraft, funkar ju om det blåser men hur många ser man inte när vi åker runt som står still.
Det måste till något annat för framtiden.
Det var inte länge sedan vi skulle köpa Etanol drivna bilar ( tillverkning av etanol istället för mat ) - smart eller hur. Säljs det några Etanol bilar längre? Vet ej.
En hel del mindre bensinstationer blev tvugna att lägga ner då de inte kunde investera i en ny tank för etanol. Vad blev resultatet att utanför våra större städer fick man åka upp till 15-20 mil för att tanka. Miljö tänk?
Stockhom, Stockholm och dessa miljöpartister!,,
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: När kommer första elhusbilen?

Hej alla i tråden ! Hörde på lokalradion samt läste att lokaltrafiken (VL) har tankar att byta ut sina bussar diesel & gas till rena el-bussar !

Kontenta: Kan man bygga bussar med eldrift så borde det inte vara tekniskt omöjligt med HB:ar i eldrift, utan att vara insatt i ämnet kostnad, räckvidd samt laddlogistik, sedan är jag rädd för att våra kära politiker kommer att hitta på någon form av beskattning, i alla fall MP:politikerna som verkar vara villiga att skatta ihjäl sådana miljöprojekt

Men den som lever får se hoppas :wub:

Hasse & Ingegerd
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen