Jag har en fundering som jag vill testa på klubbens medlemmar. Själv tycker jag att tanken på att köra på eldrift är lockande men än så länge inte möjlig.
Men hur skulle det fungera om det fanns "konverteringssatser" till alla oss med dieselbilar, t.ex. Fiat Ducato chassi som är vanligt idag. Jag tänker mig att man plockar ut dieselmotorn med tillbehör, inkl. bränsletanken naturligtvis. Ersätt med fyra elmotorer i resp. hjul och ett batteripaket på tidigare motorns plats och på bränsletankens plats. För min nuvarande husbil på 131 hk, vilket motsvarar 96kW, skulle det göra att varje hjulmotor kan vara på runt 24kW. Det här är nog inte helt orealistiskt. Jag läser i senaste Ny Teknik om ett försök med el-lastbil i Arlandatrakten (Daf), 18 ton bil varav 6.5 ton last. Lastbilen ska ha effekten 226 kW, vilket är betydligt mer än vad vi husbilsägare kan behöva. Visserligen pratar vi här om stora vikter då elmotorerna tillsammans väger 1000 kg och batteripaketet väger 600 kg.
Men skala ner det här på lämpligt sätt för våra husbilskrav på kanske 100-150 kW, så kanske vi kommer ner i rimliga vikter. Vad väger t.ex. dieselmotorn inkl. växellåda och all annan kringutrustning, som plockas bort? Jag tänker inte göra det här själv utan ser framför mig hur t.ex. Fiat, men även Ford, Renault och andra erbjuder konvertering på rimligt moderna bilar (mindre än 10-15 år gamla) och att t.ex. Bossings i Linköping gör jobbet. Ingen åverkan på bodel och de systemen. Du får dessutom ett gigantiskt batteripack om du vill utnyttja lite av den elen och vet att du bara ska köra en kort bit till nästa laddställe. Jag har inte räknat så mycket mer på det här då jag saknar data och inte vet hur det hela ska gå till i detalj, men vilken grej det skulle vara!
Visst, det kommer att kosta en slant, men hur länge kan vi köra runt med allt dyrare diesel? Det kommer att kosta allt mer, tillsammans med övriga miljöavgifter. Tänk dig en tyst, miljövänlig, elhusbil med all den övriga komfort vi är vana vid i bodelen. Det skulle verkligen vara ett lyft för alla husbilsentusiaster.
Men hur skulle det fungera om det fanns "konverteringssatser" till alla oss med dieselbilar, t.ex. Fiat Ducato chassi som är vanligt idag. Jag tänker mig att man plockar ut dieselmotorn med tillbehör, inkl. bränsletanken naturligtvis. Ersätt med fyra elmotorer i resp. hjul och ett batteripaket på tidigare motorns plats och på bränsletankens plats. För min nuvarande husbil på 131 hk, vilket motsvarar 96kW, skulle det göra att varje hjulmotor kan vara på runt 24kW. Det här är nog inte helt orealistiskt. Jag läser i senaste Ny Teknik om ett försök med el-lastbil i Arlandatrakten (Daf), 18 ton bil varav 6.5 ton last. Lastbilen ska ha effekten 226 kW, vilket är betydligt mer än vad vi husbilsägare kan behöva. Visserligen pratar vi här om stora vikter då elmotorerna tillsammans väger 1000 kg och batteripaketet väger 600 kg.
Men skala ner det här på lämpligt sätt för våra husbilskrav på kanske 100-150 kW, så kanske vi kommer ner i rimliga vikter. Vad väger t.ex. dieselmotorn inkl. växellåda och all annan kringutrustning, som plockas bort? Jag tänker inte göra det här själv utan ser framför mig hur t.ex. Fiat, men även Ford, Renault och andra erbjuder konvertering på rimligt moderna bilar (mindre än 10-15 år gamla) och att t.ex. Bossings i Linköping gör jobbet. Ingen åverkan på bodel och de systemen. Du får dessutom ett gigantiskt batteripack om du vill utnyttja lite av den elen och vet att du bara ska köra en kort bit till nästa laddställe. Jag har inte räknat så mycket mer på det här då jag saknar data och inte vet hur det hela ska gå till i detalj, men vilken grej det skulle vara!
Visst, det kommer att kosta en slant, men hur länge kan vi köra runt med allt dyrare diesel? Det kommer att kosta allt mer, tillsammans med övriga miljöavgifter. Tänk dig en tyst, miljövänlig, elhusbil med all den övriga komfort vi är vana vid i bodelen. Det skulle verkligen vara ett lyft för alla husbilsentusiaster.