• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När gör Ni oljebyte?

F

F.d. 12300

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Till alla som undrar om du ställer av bilen i 4-6 mån behöver du inte starta motorn tror jag är sämre
inte vrida motoren 1/4 varv tror heler inte att oljekvalite har så jätte stor betydelse på en lågvarvig disel
 
F

F.d. 6068

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Mycket bra fråga Gurra ! Hoppas nu att någon initierad kan åta sig att vara försvarare åt varmkörningstesen. Jag har absolut inte den kunskap som krävs i detta ämnet utan förlitat mig på de "experter" som stått tillbuds.
Jag byter också varje höst, känns bra med en olja utan föroreningar i motorn när den står stilla över vintern.
Plus att man ju alltid lika ivrig att komma igång på våren igen. Då är det härligt att bara ge sig ut på vägarna utan att behöva börja med en service.

Videomannen, jag håller inte med dig att det är bra att starta motorn ibland.
Varje kallstart sliter mer än 100 mils landsvägskörning sägs det. Oavsett om det stämmer eller inte, så kräver ju en modern dieselmotor, en bra bits körning för att bli genomvarm.
Det räcker inte ens med en halvtimmes tomgångskörning, för man skall ju även få hela avgassystemet varmt. Annars får man korrosiva gaser där med kortare livslängd som följd.
En dieselmotor mår inte heller bra av att vara igång utan belastning.
Så att köra bilen 3 -4 mil så den är genomvarm innan avställning, är mitt recept för en bra vintervila och sedan undvika att starta den.

PS Det är givetvis viktigt att använda en högkvalitativ olja som uppfyller de normer som står i bilens instruktionsbok. T.ex ACEA B3 eller vad det nu står.

Har hittat en helsyntetisk olja här som uppfyller kraven med råge och är prisvärd tycker jag. 5 liter för 320:-
Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: När gör Ni oljebyte?

Kölis 75, skriv vad du tycker. Jag väntar.

Själv skiter jag i oljebyte helt. Bilen är inbytt:mcride:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Det är många som pratar sig "VARMT" för att köra motorn då och då vid avställning. MEN det måste väl vara på sin plats att undra om detta med yttertemperaturen.
Jag menar att det måste väl vara skillnad att starta motorn vid + 10 gr. än 30 MINUSGRADER? Eller 40.

Eller??

Bara undrar?

(Skulle aldrig drömma om att starta motorn vid ---KALLT LÄGE---)

Jag skulle vänta till varmare läge. Däremot att dra runt motorn lite, det är nog inte fel.
OBS. Är ingen BesserNisse på detta, följer "Magkänslan"

Idag hade jag ---mage--- att göra detta.
:confused::confused: / Kurt.
Eller vad säger Du KÖLIS??
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Jag tycker det här är mycket intressant och följer debatten med stort intresse. Det finnns mycket erfarenhet och kunskaper att inhämta i den här tråden så att motorn får ett längre liv.
Funderar även på vad man har för rutiner på kamremsbyten vilket är en minst lika viktig sak som att byta olja. Även remmen kanske mår bättre av att vridas en bit ibland så att gummit inte står och klibbar fast på remhjulen av metall?
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: När gör Ni oljebyte?

På den gamla goda tiden när försvaret hade pengar förvarade man tusentals fordon i mobförråd. Inte bytte man olja i dom varje år där dom stog och dom förväntades funka i händelse av ofred....
På repövningar tog man ibland ut VOLVO valparna och snurrade runt i skogen några varv, tvättade dom och ställde tillbaka dom. Kanske förrådsgubbarna fixade oljebyte nen det tor jag inte...

Så vad skiljer från husbilar? Oljebyte varje år... vilken lyx :wink:

Fast det förstås... byta olja varje år är inte fel :)
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

...................Är inte detta lite överkurs? Såvida man inte har stält undan bilen en avsevärd tid.Då menar jag år................

Nej det är inte överkurs om man är rädd om motorn. Står den så 1 månad varför inte vrida runt. Det är bara att öpna huven och rykka till lite i fläktremas hjulet på vevaxlen eller knäppa till startnyklen så motorn hoppar till. Har man inte tid att lägga 30 sekunder på det när man endå tittar till bieln eller går förbi den? Med tanke på priset för en ny motor så är det Bra timmpening. på en timmes jobb har det hunit gå 120 månader!
Hin bil står väldigt utsatt för fukt utomhus på en gräsyta där det han vara dimma på höstkvällar. Det gör att det kan komma in fukt och ärga. Men med tanke på det ytterst lilla jobet skulle jag göra det i larmgarage ochså (dock inte startat upp den där).

Ja kolven bara väger något ton vevaxlen betydligt mer. Men dom gör det på hjälpmaskiner och pumpar och sådant också. Trycket är väll snarare tvärt om, en bilmotor har väll bara ett tryck runt 2 kg, är det inte först under 0,5 kg som en bilmotor kommer i fara? Var ett bra tag sedan jag byggde om och trimade bilmotorer.

Det där att man skall vrida motorn kommer från motor ingengörer och motorkonstruktörer. Men dom kan ha fel. Jag kanske skall ringa upp min bekant på Volvo Penta, tidigare driftsingengör nu mera motorkonstruktör där, att dom har helt fel vad dom säger. Skall även tala om för en annan bekant som jag skall träffa i nästa veka, han har jobbat med motorer på Wärtsilä och är ni mer driftsingengör med fartygsdislar, att han har fel trots sina många år med motorer, och att han skall se på Husbilsklubens hemsida hur han skall bete sig med motorer, han som var vida känd för sin skiklighet med motorer, hur dum kunde jag vara som litade på vad han sa!

Att jag använder Biltemas olja bror på att den är billig och den säljs på vägen till husbilen så det är bara att plocka upp på vägen dit. Tror inte det är någon höger kvalite på den men jag byter i stället ofta.

Ja det är delvis rärr om man byter till en bätre olja och byter till en mer syntetisk olja. det var därför jag inte vågade byta till en helsyntetisk olja. Det är inte atomatiskt att man får sämre truck eller att det skulle krypa mer så det läcker. Problemet är att den gör mer rent och löser smuts. Det gör att där slagg och smuts tidigare tätat så kan det försvinna och oljetryket kan läcka ut en del där och att det även börjar läcka till itsidan mär det blir renare. Han som hadde bilen före sa att han bytt olja varje år. Jag skruvade ner oljetråget och inspekterade och torkade riktigt rent. Det såg bra ut och var inte massa gamla avlagringar. Den stora faran är om motorn är riktigt skitig invändigt då kan klumpar av skit lossa och åka med i smörjsystemet. När dom sjoken sedan fastnar i en förträngning kan det bli stopp och lager skär. Det är vanligast enligt min erfarenhet att det är kamaxellagren som inte får smörjning och skär. Så första milen var jag lite nervös när jag körde med bilen. Bäst hadde varit att slå isär motorn och totalrengöra den. Men dels hadde jag inget bra ställe och stå. Dels är det lite synd att göra det på en gammal motor som går bra.

Det gick bra och inga läckor hadde jag. Nu vet jag inte oljetrycket för det är en sådan där dum grej med en lampa om tryket är för lågt bara.

Skilnaden när motorn är kall är att delarna har inte den dimention dom skall ha vid rätt driftstemperatur. När det är tillräkligt varm så har dom utvidgat sig. Värmen sprider sig också undan för undan, så hela motorn är inte lika varm i början. Man skall därför inte varva för hårt eller belasta den innar motorn har rätt Temperatur. Det tar inte så lång tid. en halvtimme är väldigt överdrivet. I för sig, total drifttemperatur kan ta 1 timmeom man skall ha upp temperaturen i växelådan och allt, men efter 10 - 15 minuter skiljer det inte mycket.

Militären har ju inte precis rykte om sig att ta hand om sina grejer men varför skall dom bry sig, skattebetalarna betalar ju. Men det är nog inte så faligt med oljan för den blir ju inte skitigare när den motorn står stilla. Det som är fatan är fukt och ärjning.
När jag flög var det noga att drenera bränslesystemet på alla lågpunkter från vatten. Det kunde vara en del kondensvatten om planet stått lite. Förvånande för dom förvarades alltid fulltankade för att undvika kondens.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Hej Videomannen. Läste din text och såg att du förvarar husbilen utomhus på en gräsyta och tror nog då att det är inte motorn som kommer ta stryk först utan allt annat. Tänk på hela underredet,bromsrören,bränslerör..mm och för att inte tala om karossen och inredningen.Det är ett ganska enkelt jobb att ta ur och renovera motorn i jämförelse med fixa en fuktskadad kaross.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Angan, Gurra har jobbat med just den biten ett tag i mobbföråd.
Att konservera fordon är inget hafsverk utan görs väldigt noga
fordonet kan ju stå 5 år eller mera, den dan det skall brukas funkar det
till hundra procent.:cool:

Gurra i mobben
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Läste om videomannens erfarenhet och oljeval. Jag har vid några tillfällen varit på plats och sett var Biltema hämtar sin ölja. Vid dessa tillfällen har det varit leverans från NYNAS här i Nynäshamn. Det har då rört sig om fullastade lastbil med släp, pallarna är lastade med Biltemas dunkar som fyllts på Nynas. De är nog inte ensamma om att köpa sina oljor från denna tillverkare. Så när ni byter oljan nästa gång kan det vara samma sort som Biltema säljer, fast lite dyrare.
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Angående fordon som står i mobbföråd. Ni skall veta att mobbföråden är avfuktade, till en nivå där metaller ej oxiderar + organiskt material ej möglar eller ruttnar. DVS inget vatten i oljan, ingen rost i cylinderlopp osv.
MVH Gunnar S
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Lite off i det hela kanske men dagens bilars kvalitet.. Jag servade en Volvo V70 -06 idag, 3000 mila service vilket blev bilens andra service då det är 12 månader eller 2000 mils intervall på den. Handbromsen fungerade i princip inte och då jag trodde att kunden hade garanti kvar på blien så påtalade jag det för honom att det bör gå på Volvo garantin. Han åkte dit och fick veta att garantin gick ut den 11/10 så det skulle bli ett rent verkstads jobb, han åkte tillbaks till mej.. Man ska nog vara minst orolig för oljebytena idag, värre med kamremmar, bromsar och andra prylar som ingår i den inbyggda omsättningen för eftermarknadens överlevande.
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Tjenare Kölis

Billig Biltema kontra dyr omegaolja eller varför inte Shells dyra mm:D

Gurra i Gränna

Varför inte Statiols dyraste olja den har vi alltid kört med det är en brun flaska kommer inte ihåg vad den heter. Det är min man som har kört med den i alla år.

Anita i Täby
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: När gör Ni oljebyte?

Ett lätt sätt att inte få kondensvatten i oljan är att när man ställt in husbilen så är ju motorn varm och man lossar då påfyllningslocket till oljan och låter det ligga av på så sätt så kommer ju fukten ur motorn och kanske bara lägger över en tunn tygduk så kondensen kommer ut och inte skit kommer ner i motorn .
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Hej. Ett litet inlägg i oljedebatten, under 70-90talet var jag återförsäljare av Mobils produkter. Var då vid ett flertal gånger vid raffet i Uddevalla. Under den tiden levererade Mobil oljor till flera andra bolag, bla. lantmännen.Tro för all del inte att det var samma oljor, dom tillverkades efter helt andra recept, sak samma är det nog med Biltemas oljor. Mvh. Olle.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: När gör Ni oljebyte?

Diskussionen i denna tråd är verkligen intressant för den, liksom jag, som går i husbilstankar som med stor sannolikhet kommer att förverkligas till våren.
Om jag försöker dra ut alla erfarenheter och kunskaper i denna tråd så kan det kanske se ut så här:

1. Byt oljan i motorn på hösten, en tid innan det blir dags för vinteruppställningen.
2. Välj en olja som rekommenderas av motortillverkaren.
3. Öppna locket för oljepåfyllningen och släpp ut eventuell kvarstående vattenånga efter den sista varmkörningen.
4. Vrid motorn ett 1/4 varv varje månad då husbilen är avtsälld.

Utgår då från att oljefiltret byts enligt intervallerna i instruktionsboken. Utgår också från att dagens oljor har mycket bättre vidhäftningsförmåga än förr i tiden. Det inre skyddet av motorns olika delar är därmed förmodligen mycket bättre. Tror dessutom att man kan väga av hur många mil som man kört under säsongen. Ett år med lite åkande, ja då behövs säkert inget oljebyte det året.

Dessutom tror jag att det viktigt att husbilen, när den är uppställd utomhus, får stå på ett så torrt underlag som möjligt och att man försöker styra bort vatten, is och snö. Helst bör husbilen stå under tak. Det mest perfekta är förmodligen i ett garage som håller ca 10 grader varmt. Då klarar sig och mår förmodligen både motor, underrede och bodel allra bäst.
Att låta husbilen stå på gräs kan inte vara bra för underredet eftersom marken, då den inte är frusen, släpper ifrån sig vattenånga.
V-backen
 
Senast ändrad:

Bo i Bil

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Hörby
HBK-Nr
195
Medlemskap
2024
Sv: När gör Ni oljebyte?

Hej.
En fråga om motorolja ?
Varför rekomenderar man delsyntetisk olja till en direktinsprutad dieselmotor i lätta lastbilar, och helsyntetisk olja i en förkammardieselmotor?
Har inte själv kunnat finna svar på detta.
MVH
Bosse
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Det här är inte det korrekta svaret då det säkerligen finns andra svar på det hela också. Delsyntet är en blandning av mineral och synteter, den oljan är ofta bäst för motorer med med hydrauliska ventillyftare samt icke turbo, är även lite billigare. Stora dieslar har alltid turbo (såsom många personbilar och samtliga SAAB) och dom motorerna fodrar syntetolja för att oljan inte ska koka och bli koks inne i turbons lager när man stänger av motorn efter att ha varit belastad. Det kan vara en av förklaringarna..
 

Bo i Bil

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Hörby
HBK-Nr
195
Medlemskap
2024
Sv: När gör Ni oljebyte?

Tack för svaret, men......
direktinsprutade diselmotorer finns nästan uteslutade i tyngre fordon, och där har nästan samtliga överladdning dvs Turbo, och oljetillverkarna rekomenderar delsyntetolja när man läser deras rek. Förkammar-dieslarna sitter uteslutande i lätta fordon med eller utan Turbo och där rekomenderar dom syntetolja? Konstigt men så står det.
Hälsn. Bosse
 
Senast ändrad:
Toppen