• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När gör Ni oljebyte?

F

F.d. 4754

Guest
Hej.

Byter Ni motorolja på hösten innan avställning eller på våren när det är dags att börja köra igen? Min fråga gäller alltså bilar som är avställda under vinterhalvåret.

Själv tror jag det är bäst för motorn om man gör det på hösten, men om detta kan nog de lärda tvista...

/Knausen
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Det bästa är att byta ett par mil INNAN avställning. Annars får ju bilen stå en längre tid med en förorenad olja i motorn, så ett byte och ett par mil för att skölja rent tror iaf jag på.

Anders
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Inte bra att köra med olja som stått i motorn längre tid när motorn stått still.

Det blir kondensvatten i motorn och oljan ( nu pratar jag inte om dom som har bilen i ett uppvärmt garage). Vatten kan ge otäka repor i motorn!

Skall man ställa av motorn en längre tid skall man egentligen konsevera motorn. Bensinare sätter man bränsleslangen till en tratt med ca 1 liter bränsle, sedan kör man motorn. Varefter det sjunker i tratten fyller man på med smörjolja så till slut stannar motorn. sedan sätter man varmluft som blåser in i motorn hela tiden. Motorn skall vridas en bit till ett nytt läge minst 1 ggr i månaden.

Jag fuskar med sådant. Jag startar motorn minst 1 ggr i månaden och kör den riktigt varm så ärjningar slits bort och vatten i motoroljan avdunstar.

Tanken skall vara full så det minskar med kondens i tanken.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Hmmm videomannen det finns speciell konserveringsolja, om du skall ställa bilen en längre tid, (år) Men då bör du även palla upp den avlasta fjädrar och koppling.
Men här rör det sig ju bara om max fyra månader för de flesta

gurra
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Jo det är så. Jag tog bara lite exempel, det kan göras betydligt mer.

Men kondensvatten i oljan är inte bra och det kan bli en hel del. Och det är inte bra att motorn står i samma läge i 4 månader. Enkelt kan man vrida den en bit för hand eller Dra den lite med startmotorn ( kanke det lättaste på dom flesta bilar). Men startar man och kör motorn varm lite då och då så hjälper det lite mot kondensvatten i motoroljan och det var det tråden gälde.

Nu tror jag inte det är så viktigt som tidigare att byta på Hösten. Då var det massa svavel i bränslet som med vatten bildade svavelsyra som frätte på motorn. Men jag har inge fakta på det, utan det är bara en gissning att det har mindre betydelse när man byter nu.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Hej det påstås att motoroljan har bättre konserveringsegenskaper som ny se
på båtbranschen alla byter på hösten innan uppställningen ,sen är de ju gött
å ha gjort det så de bara e å åka när våren kommer?!
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Jag byter också varje höst, känns bra med en olja utan föroreningar i motorn när den står stilla över vintern.
Plus att man ju alltid lika ivrig att komma igång på våren igen. Då är det härligt att bara ge sig ut på vägarna utan att behöva börja med en service.

Videomannen, jag håller inte med dig att det är bra att starta motorn ibland.
Varje kallstart sliter mer än 100 mils landsvägskörning sägs det. Oavsett om det stämmer eller inte, så kräver ju en modern dieselmotor, en bra bits körning för att bli genomvarm.
Det räcker inte ens med en halvtimmes tomgångskörning, för man skall ju även få hela avgassystemet varmt. Annars får man korrosiva gaser där med kortare livslängd som följd.
En dieselmotor mår inte heller bra av att vara igång utan belastning.
Så att köra bilen 3 -4 mil så den är genomvarm innan avställning, är mitt recept för en bra vintervila och sedan undvika att starta den.

PS Det är givetvis viktigt att använda en högkvalitativ olja som uppfyller de normer som står i bilens instruktionsbok. T.ex ACEA B3 eller vad det nu står.

Har hittat en helsyntetisk olja här som uppfyller kraven med råge och är prisvärd tycker jag. 5 liter för 320:-
Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag
 
Senast redigerad av en moderator:

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: När gör Ni oljebyte?

100 mil för en kallstart ??? Det beror nog på vad som menas med kallstart. +10C eller - 10C har nog sin betydelse. Om en bil är 10 år gammal och kallstartas 500 ggr årligen så skulle det betyda att den körts 500 000 mil bara i kallstarter ?!?!?!? ... Jag startar husbilen en gång per månad under vinterhalvåret sedan motorvärmaren varit på en stund. Motorvärmaren har jag för att minska utsläppen och bränsleåtgången som ju är hög för en kall motor. Oljebyte gör jag på hösten i samband med avställningen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 12300

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

bäst att göra tycker jag är att inte starta motorn på vintern olja byter jag på våren när jag skall ut & köra
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: När gör Ni oljebyte?

Jag gör som videomannen, startar ca en gång i månaden och kör motorn varm. Jag tror motorn mår bäst av detta samt tätningarna till bl.a AC torkar inte ut. Oljan byter jag på våren innan påställningen. Jag har ca 8 - 10 C i bilen hela vintern för att undvika fukt, naturligtvis förvarar jag den under tak. Detta tycker jag är lika viktigt som oljebyte mm.

Piraten
 
F

F.d. 4697

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Är inte dessa fordon gjorda för att vara utomhus?

Är det inte så att tätningar och annat mår bäst av att vara i en tempratur som växlar lagom för att det inte ska torka ut.

Min husvagn som jag hade stog ute året om och det var alldrig några problem med den,är husbilar kännsligare på något sätt.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Det där med att starta varje månad tror jag inte på, all olja har runnit ner i tråget
varvid kamm, lager mm går i torre en stund innan tryck och olja kommit igång man hör det väl på lagerslammret.:swoon:
Frågan från början var när byter ni olja, har bilen gått 500 mil byter jag inte alls.
Brukar byta efter 1000 mil. Finns ingen anledning att byta olja bara för att bilen stått tre fyra månader.:D

Gurra
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Det är väl inte fel att byta motorolja en gång om året men det är nog inte nödvändigt med dagens fina oljor, hämtade ny husbil för en månad sen kollade i instruktionsbon när första
service och oljebyte skulle ske, blev lite förvånad, efter 4000mil.



Mvh Rune.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Det här börjar bli mycket kul och intressant. Mer inlägg och gärna vad ni köper för olja och vad den kostar samt spec på oljan och från motortillverkaren. Ser att det finns mycket att lära sig inom området!
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Tjenare Kölis

Billig Biltema kontra dyr omegaolja eller varför inte Shells dyra mm:D

Gurra i Gränna
 
F

F.d. 4697

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Dieselmotor 15/40 sen vilket märke spelar ingen roll kommer endå frn samma tunna.
 
E

Ebear

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Jag byter en gång per år= 1000 - 1200 mil i maj. Vår husbil har idag rullar ca 18000 mil och vi använder bilen året runt. Det jag tror är att vid korta körningar bör man kanske byta olja lite oftare. Har alltid lämnat vid service in bilen på verkstad som då oxå har bytt olja och filter. Har dock märkt att oljan blir svart snabbare än i en bensinmotor.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Eva o Börje den rullar minst lika många mil till om ni kör det schemat:music-icon:

Gurra
 
Toppen