• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När gör Ni oljebyte?

B

Boxer

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Är inte alla moderna dieselbilar direktinsprutade? Eller hur är det?
Sen var det någon som skrev att det inte är bra för en diesel att gå obelastad.
Jag har alltid trott att det var dieslarna som tålde att gå länge på tomgång till skillnad från bensinare. Vore kul att veta hur det är.
Att man sen inte gör det av miljöskäl är en annan sak.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: När gör Ni oljebyte?

Personligen tror jag det absolut bästa är att följa chassietillverkarens rekommendation. Om dom förordar en viss oljekvalitet så varför inte? Visst kan man komma billigare undan med en annan olja men varför chansa? OK.. ett oljebyte på en Fiat -07 går på 1500 om man får det gjort. Bara oljan kostar 1000+ om man följer föreskrifterna. På ett fordon som kostar mellan 600 tusen och 1 mille... varför snåla på underhållet? Det blir nog dyrare i längden.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: När gör Ni oljebyte?

Om man blandar den begagnade oljan med lika mycket diesel, har man ett utmärkt träinpregneringsmedel. Jag skojar inte, för t.ex. stängselstolpar är det perfekt.
Jag lämnade det här tipset vid ett tillfälle till en arbetskamrat (fortfarande) när han ville ha nånting till sina slipers i trädgården. Nästa vecka kom han tillbaka och sa: -Det luktar för djävligt. Och jag svarade: -Visst, men det frågade du inte om, och dom kommer inte att ruttna.
Calle
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: När gör Ni oljebyte?

Hej! Jag har följt diskus, mycket skriverier om en enkel sak. Jag kör bilen till platsen den skall stå på stannar motorn laddar batterierna kopplar loss pluss polen sen får den stå till våren då gör jag service.
Mvh Frank
 
B

Boxer

Guest
Sv: När gör Ni oljebyte?

Håller inte riktigt med nyfiken, det är en intressant diskussion.
Det finns många sätt att göra på. Endel för att man alltid gjort så, andra p.g.a. utveckling på oljor, batterier m.m. Alla gör på sitt sätt och det ena eller andra behöver inte vara fel för att det är olika. Endel gör så enkelt som möjligt mens andra har både hängsle och livrem.
Det är intressant att höra hur andra gör. I våra diesellok går det över 600 liter olja och den byts inte regelbundet utan skickas på analys och det kan gå flera år mellan oljebytena, fast då har vi lite andra reningsmetoder.
 
Toppen