F
F.d. 12006
Guest
Hej forum!
Impulsköpte för några dagar sedan en liten Rimor Kivi från 95. Första husbilen, tjohoo! Klang och jubel!
Men: ägaren jag köpte den av sa att däcken som satt på byttes av ägaren som hade den innan honom, vilket innebär att däcken är minst 6 år gamla. De ser helt ok ut, inga sprickor, och det är definitivt inget fel på mönstret. Men att däck är färskvara har man ju fått höra sedan trafikskolan, och även om däcken på en husbil inte får slita så värst ont i form av buskörning eller höga hastigheter (särskilt inte när bilen i fråga är utrustad med en 1,9 liters diesel), så vill man ju inte gärna köra runt med däck som riskerar att explodera eller på annat sätt krevera och därmed dra med sig husbilsdrömmen för underteckad och sambo ner i en kvalfull sotdöd...
Så, vad är ert råd till en husbilsnovis? När är däcken på en äldre 5-meters husbil så gamla att de bör bytas ut mot nya, kostbara?
Impulsköpte för några dagar sedan en liten Rimor Kivi från 95. Första husbilen, tjohoo! Klang och jubel!
Men: ägaren jag köpte den av sa att däcken som satt på byttes av ägaren som hade den innan honom, vilket innebär att däcken är minst 6 år gamla. De ser helt ok ut, inga sprickor, och det är definitivt inget fel på mönstret. Men att däck är färskvara har man ju fått höra sedan trafikskolan, och även om däcken på en husbil inte får slita så värst ont i form av buskörning eller höga hastigheter (särskilt inte när bilen i fråga är utrustad med en 1,9 liters diesel), så vill man ju inte gärna köra runt med däck som riskerar att explodera eller på annat sätt krevera och därmed dra med sig husbilsdrömmen för underteckad och sambo ner i en kvalfull sotdöd...
Så, vad är ert råd till en husbilsnovis? När är däcken på en äldre 5-meters husbil så gamla att de bör bytas ut mot nya, kostbara?