• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

När är däcken för gamla?

F

F.d. 12006

Guest
Hej forum!

Impulsköpte för några dagar sedan en liten Rimor Kivi från 95. Första husbilen, tjohoo! Klang och jubel!

Men: ägaren jag köpte den av sa att däcken som satt på byttes av ägaren som hade den innan honom, vilket innebär att däcken är minst 6 år gamla. De ser helt ok ut, inga sprickor, och det är definitivt inget fel på mönstret. Men att däck är färskvara har man ju fått höra sedan trafikskolan, och även om däcken på en husbil inte får slita så värst ont i form av buskörning eller höga hastigheter (särskilt inte när bilen i fråga är utrustad med en 1,9 liters diesel), så vill man ju inte gärna köra runt med däck som riskerar att explodera eller på annat sätt krevera och därmed dra med sig husbilsdrömmen för underteckad och sambo ner i en kvalfull sotdöd...

Så, vad är ert råd till en husbilsnovis? När är däcken på en äldre 5-meters husbil så gamla att de bör bytas ut mot nya, kostbara?

F

F.d. 4927

Guest
Sv: När är däcken för gamla?

På min förra husbil bytte jag mina 6 år gamla däck efter rådfrådning på gummiverkstad. Visserligen inte de mest objektiva man kan tänka på i det här sammanhanget, men i alla fall folk med erfarenhet.
Däcksmönstret var 5 - 6 mm, inga torrsprickor. men de menade att gummit åldras och däcken på husbil är utstt för stora påfrestningar, inte p g a höga hastigheter. Men då husbilar är tunga pjäser och ofta har långa dagsetapper kan de bli rejält varma.
Verkstan påstod de fått göra många "brandkårsutryckningar" till framför allt husvgnar som kört med för gamla däck men även till husbilar.

Lasse

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag for iväg i min första husbil år tvåtusenfyra
för att åka till Tyskland och köpa buteljerad yra
strax före Falkenberg kom den stora smällen
så var den dagen förstörd och även kvällen
byta hjul på motorvägen är inte kul
jag for hem och köpte nya hjul

I ställer för att komma till utlandet
stannade jag kvar i Sverigelandet
däcken var kanske fem, sex år
gamla däck kan ge hemska sår
på både husbil och kroppen
så har du lite vett i knoppen
sparar du inte pengar på däcken
och slipper då den stora skräcken
när det smäller
nu vet du vad som gäller!

Jappe

F

F.d. 12006

Guest

Tack Lasse!

Egentligen borde man ju ta det säkra före det osäkra och byta hela faderullan (inkl. reservdäcket som jag gissar har hängt där sedan dackefejden), men då har vi helt plötsligt tagit så mycket pengar ur spargrisen att jag visserligen har en husbil med väldigt fina däck, men knappt råd att åka någonstans med den...

Min husbil är ju ganska liten och jag räknar den knappast som en tung pjäs, men det är klart; den väger ju mer än en personbil. Kanske kan man byta framdäcken i år, och ta bakdäcken nästa säsong? Eller snålar jag så mycket att jag biter mig själv i svansen då? Är det bara att bita i det sura äpplet och hala fram plånboken?

F

F.d. 12006

Guest

Tack Jappe för dina kloka visdomsord,
jag plockar av kunskapen här, som vore det ett smörgåsbord.
Att vara snål, har det visat sig, lönar sig sällan.
Oftast går man istället rakt in i fällan.
Kanske är det klokast att jag byter i tid?
Och därmed köper mig väl förtjänt semesterfrid!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ta det lugnt Gentoose! Jag hade mycket tydliga torrsprickor i det däck som exploderade och däcken kan ha varit något äldre än fem, sex år. Jag vill inte råda någon att köra med gamla däck men kör du lugnt utan överlast går det nog bra ett tag till.

Själv har jag blivit väldigt petig när det gäller däck efter den stora smällen strax före Falkenberg.

Jappe

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Tack Jappe för dina kloka visdomsord,
jag plockar av kunskapen här, som vore det ett smörgåsbord.
Att vara snål, har det visat sig, lönar sig sällan.
Oftast går man istället rakt in i fällan.
Kanske är det klokast att jag byter i tid?
Och därmed köper mig väl förtjänt semesterfrid!

...å herregud! Två poeter på forumet!

Vi trodde det räckte med Jappe
men har nu fått en till som rapp é
Snart ska väl alla som fråga
gå genom samma plåga
skriva prosa och dikt
istället för att på sikt
få svar på sin fundering!
Suck, detta blir min kremering.

..förresten välkommen gentoose! :)

F

F.d. 12006

Guest

Jappe:

Ja, min tanke var egentligen att kunna köra åtminstone denna säsongen på befintliga däck, för att byta till nästa säsong när vi kanske tänkt oss ned i europa med bilen. Men jag vill ju heller inte göra "en Jappe" och bli stående på någon vägren med platta däck...

Jag skall i vart fall ta reda på vad ett par nya sulor kan hamna på. Är det någon som har några åsikter om det är värt att gå för "märkesdäck", eller går det bra med billigast möjligt? Tänker mig att väggrepp är sekundärt, jag vill bara ha något som inte exploderar i ansiktet på mig när jag kontrollerar trycket...

/Henrik

Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det gick väl an så länge vi var två
nu sällar sig Krinil också till detta skrå
hur ska detta gå, kan man sig fråga
klarar forumet denna utökade plåga?

Jappe

F

F.d. 12006

Guest

...å herregud! Två poeter på forumet!

Vi trodde det räckte med Jappe
men har nu fått en till som rapp é
Snart ska väl alla som fråga
gå genom samma plåga
skriva prosa och dikt
istället för att på sikt
få svar på sin fundering!
Suck, detta blir min kremering.

..förresten välkommen gentoose! :)

Tack krinil!

Var inte orolig vad gäller min diktning,
kommer inte att fortsätta i denna inslagna riktning.
Tänkte bara jag skulle svara på ett liknande vis,
men skall bespara er från nödrim som till exempel gris…
I fortsättningen kommer jag inte att köra,
mina inlägg på vers. Jag har annat att göra.

:D

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

På våra "gamle" så hade vi den i 6 år och bytte inte däck i bak och dom var ju inte nya när vi köpte den sen är våran nya en 05:a och det är originaldäcken på den och inte tänkte jag byta dom i år för dom är ca 7 mm kvar .

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Uten tørkesprekker og ingen kjøring med nesten intet trykk skulle det ikke være noen umiddelbar fare. Det selgerene normalt argumenterer om er at dekkene blir stive og får hard slitebane. Har sett 10 år gamle husbiler med orginaldekk som var fullt brukbare.

C og CP dekk har vesentlig større toleranse enn personbildekk, de er i utgangspunktet vesentlig hardere.

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

hej vill bara berätta att min servicebil är en vito har kört sönder 2st vinter däck 1st sommar däck pg av överlast på ca 150kilo har nu fyllt kvävgas i däcken däcken var ca4år
och hård körning ca 4500mil år så nu blir däcken ej så varma hadde jag tagit det lungt o ej över last så hadde dom säkert klarat sej längre mvh håkan ps det behöver inte bara vara gammla däck som smäller

Senast ändrad:
F

F.d. 53076

Guest

Hei! Henrik ta deg en tur ned til meg så kan du få litt informasjon (råd) om dekk vi holder til på Borgenhaugen ved IVECO dekkservis Iseveien 9. Vi er ikke der fast men står det en svart
Mondeo utenfor så er jeg inne i verkste eller ring meg på 95464646. Kaffen er som regel varm

Toppen