• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När är AA batterierna urladdade?

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Tilläggas kan också att de multimetrar jag sett har ingen säkring på högsta strömområdet, 10 eller 20A. Viket innebår en säker död för instrumentet om man kortslutningsmäter ett bilbatteri!
Sen Jankro, enheten är Ah inte A/h. A/h blir ju Ampere dividerat med timmar och det är ju inte korrekt. Förlåt att jag klagar men allt du skriver här är så väl underbyggt, pedagogiskt och bra, så det är synd att inte även enheten blir rätt
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sedan år 2000 har jag grejat väldigt mycket med batterier till kameror, handhållna GPSer mm. Till det har jag haft laddningsbara batterier och då köpte jag en enkel batteritester. Den har jag nytta av varje vecka nu för tiden till allt möjligt. Inte minst Gunillas alla batteri-apparater.

1610704574012.png
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Varför inte koppla in ett 18650 Li-ion batteri. Det håller 3,7 V. Det finns med fanor (lödöron) att köpa. Det är uppladdningsbart och bör hålla ett tag i kameran.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tilläggas kan också att de multimetrar jag sett har ingen säkring på högsta strömområdet, 10............Förlåt att jag klagar men allt du skriver här är så väl underbyggt, pedagogiskt och bra, så det är synd att inte även enheten blir rätt
----------------------------
Hejsan, ingen fara jag bad ju om hjälp om jag hade gått vilse med något på nattkröken:msn_sleep:. (Du skulle ha sett det innan jag själv läste igenom det och gjorde egna justeringar:msn_embarrassed:.)
En del instrument har säkringar för jag letade nyligen efter en av AGU storlek på 11A som dessutom skulle vara explosionssäker till ett FLUKE som jag har fått tag i. Det är ju inget instrument som man bara köper för skojs skull i o.f. och det tål ju rätt mycket, även 20A i vissa fall. Det fick bli en vanlig AGU säkring i stället för jag räknar med att bara mäta normala spänningar och strömmar med det. Det mäter även True RMS m.m.
En säkring till 10 A. mätningen skulle kanske inte skada även i enklare mätinstrument, just för säkerhets skull.

M.v.h. JANKRO.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag har en Fluke. När säkringen blåste tog jag ut innehållet i en 20A propp och lödde fast säkringsblecket på den gamla säkringen. Funkar bra,har fått göra om det en gång när jag överbelastade.
Ändrar 10A skall det vara.
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Till ett lite udda jobb var jag tvungen att köpa fyra stycken SAFT LSH20 Search Results som är på 3,6 volt som kan tyckas verka harmlösa och ofarliga. Men i varje batteri har man tryckt in 13Ah. Dessa är inte helt ofarliga att skicka, fick betala 700:- kronor i frakt. Jag hade inte tänkt tanken ens att mäta kortslutningsström på dessa batterier, och inga andra batterier heller.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag är nästan säker på att man måste använda avsäkrade instrument om man jobbar som elinstallatör, i skolan hade vi det jag köpte såna men inte fluke de var lite för dyra. Och deras säkringar är också dyra. Det finns billiga instrument och jag har sett bilder på instrument som exploderat i en elbranch tidning.
Att man bara publicerar sånt skräp på idg.se säjer ju lite om den som gjorde det.
Till modellflyget finns det gott om batterier det är enbart lipo klarar höga strömmar och väger lite ett paket med 4 celler passar ju med spänningen sen finns de ju i olika storlekar och kapacitet, finns ju ett ladduttag för balansering och sörskilda laddare. Borde ju gå att hitta något som passar kameran.
Den här firman har jag handlar med och de är snabba på leverans och har bra service.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Et typisk indigo produkt, store ord og lite bak kjennetegner en stor del av det som lanseres på crowdfunding platformer. Det finnes en liten sven av sannhet i endel av påstandene. De gamle brunsten cellene fra før alkaline hadde en nesten linjær utladningskurve så det fantes en god del energi igjen når cellen kom ned til 1,2V - men alkaline har en mer flat kurve med stup på slutten. Om jeg husker rett så er mindre enn 10% av energien igjen ved 1,2V. Nå er ikke 1,2V et godt nivå å sammenligne ved da Nimh og NiCa celler har dette som nominell spenning - de burde snakket om 1 volt som terskel.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag har reklamerat kameran hos återförsäljaren i England eftersom den sluka mycket batteri.
Har fått svar att dom p.g.a. pågående pandemi inte tar tillbaka kameran utan kommer att skicka en ny till mig.
Jag ska bara ta en bild på kameran där serienumret framgår, inget krav på att förstöra kameran :).
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Hej jag kan bara rekommendera Sanyo Eneloop 2400mah batterier som jag använder till min Canon speedlite blixt
har fungerat jättebra har haft dom i 2 år nu snabba som attan och blir aldrig tomma.Har även köpt en lite bättre laddare
Recension på MAHA POWEREX C-9000 - Läs omdömen - Fotosidan (köpte min från Holland)
Men har även sett att flera tycker om Ikeas ladda batterier som ska vara bra ?

Angående laddaren den har många inställningar tog ett tag för en annan att fatta
Mvh Hasse
 

Bilagor

  • 20210524_132244.jpg
    20210524_132244.jpg
    528,4 KB · Visningar: 3
Toppen