• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När är AA batterierna urladdade?

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag har en åtelkamera som har börjat förbruka mer batteri än tidigare.
Har köpt Energezer Lithium AA batterier genom Amazon, vid ett tillfälle höll ett nytt batteri bara 0,95 volt övriga i snitt 1,81volt.
Jag fundera på om det kan vara batterierna som håller ojämn kvalité.
Skulle inte förvåna mig om det är någon form av andrasortering.
Innan jag kontaktar kameratillverkaren så skulle jag vilja följa upp batteriurladdningen.

Vilket volttal har ett urladdat batteri?
Eller hur vet jag annars att batteriet teoretiskt gjort sitt?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
När batteriet är urladdat bestäms av förbrukaren, dvs när den stänger av pga för låg spänning.
Jag har också köpt lithium AA. Totalt värdelösa.
Råd och rön testade batterier för något år sedan. Både vad gäller snabb som långsam urladdning.
Två batterier var bäst, Lidl's och hör och häpna, Biltema's. Lidl's fick något bättre betyg för en bättre konsumentupplysning på förpackningen, annars likvärdiga. Dyra batterier som GP, Duracell. Energizer m fl var sämre.
Jag använder numera bara Biltema's batterier och är nöjd, dessutom är de billiga om man köper storpack.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Tack,
jag ska ställa frågan till tillverkaren när kameran stänger av sig själv p.g.a. lågt volttal.
Kamera har inställning för antingen litium eller alkaliska batteri, detta är väl då för att dom har olika utgångsspänning.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, sedan är ju småbatterier som våra bobatterier i husbilarna, just hur mycket klös det är i dem under belastning.
Om du får reda på ett minvärde av kameratillverkaren och mäter på de lösa batterierna så kan kanske spänningen verka ok. men så fort ex. kameran vill ha ström så dyker volttalet ner under minimum.
Det finns en hel del enklare batteritestare som belastar batteriet lite under testen och även om de är enkla så ger de en lite bättre bild av tillståndet än en ren voltmätning.
De passar till alla storlekar på batterier. Bl. a. Kjell & Company har flera olika för någon hundring styck. Dock lite tveksamt hur de känner av litiumbatterierna eftersom de har lite högre grundspänning än "vanliga" batterier.
Batteritest.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Om batterihållaren sitter så man kommer åt kan man ju mäta när apparaten ifråga är på. En sak som man kan bli lurad på är om ett av batterierna är skilt från seriekopplingen brukar man se på hållaren. det kan vara det viktigaste batteriet som håller att antal inställningar i minnet. Man får inte glömma att en hel del kina elektronik bygger på väldigt gammal elektronik som inte normalt finns men dyker upp lite varstans. Kretskort med lösa resistorer och transistorer gjorda av pertinax, alltså teknik från förra århundradet. Jag brukar ibland köpa ett paket biltema batterier även om jag oftast har laddbara, ibland sitter de i apparater som är besvärliga att byta i och ibland drar det så lite ström att självurladdningen i nihm är större än förbrukningen.
Man trodde ju att de laddbara skulle ta över totalt men det säljs mer och mer av engångsbatterierna. Ikea fasar ju ut de redan i år tror jag. liion med inbyggd elekronik för över underladdning skulle vara guld värt. Men 18650 är ju för stort så det har man bara i någon ficklampa med laddingång. Det som känns viktigt är ju att de har så låg självurladdning att en apparat som ligger länge fortfarande fungerar bra efter ett halvår.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
IKEA fasade ut engångsbatterier för flera år sedan i Sverige, av miljöskäl, undantaget 9 Volts batterier. Men även de andra säljs fortfarande i Spanien.
Dubbelmoral.:rolleyes:
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag har 8 seriekopplade batterier i kameran vilket ger totalt 14,48 volt med litiumbatterierna.
Men om jag skulle använda mig av uppladdningsbara batterier typ dessa så är dom märkta 1,2 volt vilket ger ca 9,6 volt.
Hur hänger detta ihop, behöver inte alla AA batterier hålla samma volt?
 
F

F.d. 22252

Guest
De uppladdningsbara nickelhydridbatterierna har en lägre cellspänning än sk torrbatterier tidigare brunsten men nu ofta alkaline. Eftersom det är annan kemi får man ju lägre spänning. I stort sett ger alla kemier olika cellspänning även varianter av liion och varianter av sk blybatterier har lite skillnad sen är det så viktig inre motståndet olika även med samma kemi beroende på mekanisk uppbyggnad så det är en djungel. AA och AAA batterier har ju 1,5 v spänning AA och AAA laddbara har 1,25v spänning, har man många blir det kanske så stor skillnad att man måste öka antalet. Ibland när det är många batterier sitter dessa i en kassett som går att ta ut och så finns det ett jättedyrt laddbart batteri som kan passa på samma ställe.
14,48v /8 ger 1,8v per cell så det måste vara något felräknat. är det litium borde det vara 4 st är det vanliga blir det 12 volt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes Lithium metall batterier med 1,8 volt og med 3 volt som ikke er ladbare, forskjellen ligger i katodematerialet og elektrolytten som brukes. Alle de ladbare er Lithium Ion ikke metall. LiIon har cellespenning på 2 til nesten 4 volt avhengig av katodematerial og elektrolytt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Et friskt slik batteri skal ha en hvilespenning over 1,7 volt. Under 1,6 volt hvilespenning og det er i praksis dødt. Under 1 volt og en kan ikke trekke noe som helst ut av cellen. Normalt har LiFeS cellene en holdbarhet under lagring på over 20 år, så en ny celle skal ikke ha mistet spenning. Har selv reklamert på batteri fra Energizer som var under spec nytt og fått erstattet det. Bilder av batteriet sammen med emballasjen og måling av spenningen var det som skulle til - husk å få med produksjonskodene som er trykket på cellen og kvittering på kjøpet.

Fra 1,6 volt hvilespenning til 0 volt bruksspenning er det veldig kort.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag har en gång lärt mig ett sätt att mäta ifall det finns kraft kvar i t.ex. AA-batterier genom att mäta ampere istället för volt.
Visar det mer än 1,0 A fungerar t.ex min åtelkamera fortfarande ännu ett tag.

Det finns "experter" som säger att det inte är rätt sätt, men för mig har det alltid fungerat.
Även om batterier visar under 1.5 volt kan det ändå ha mycket kraft kvar men i andra fall vara helt kraftlöst endast ge några mA.
(Obs! Gör inte så här på bilbatteri eller andra kraftiga batterier.)

Batterimät_volt.jpgBatterimät_amp.jpg
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag har en gång lärt mig ett sätt att mäta ifall det finns kraft kvar i t.ex. AA-batterier genom att mäta ampere istället för volt.
Visar det mer än 1,0 A fungerar t.ex min åtelkamera fortfarande ännu ett tag.

Det finns "experter" som säger att det inte är rätt sätt, men för mig har det alltid fungerat.
Även om batterier visar under 1.5 volt kan det ändå ha mycket kraft kvar men i andra fall vara helt kraftlöst endast ge några mA.

Visa bilaga 204594Visa bilaga 204596
Tack, årets bästa tips.
Kolla nu i min batteriholk och där är batterier som kameran förkastat men som är på 4-5A. Dessa kan jag nu använda till annat.
 
F

F.d. 22252

Guest
Om man har ett gammalt analogt instrument så är det ännu enklare att mäta eftersom man med A-området inställt ser vilken fart visaren far upp med och efter lite träning direkt kan se om det är bra eller dåligt utan att ansluta mer än några tiondels sekunder. Eftersom det är kortslutning det handlar om är det ju inte bra för batteriet.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag mäta ett nytt alkalisk AA batteri från Biltema, 1,6v och 10A.
Hade ingen aning om att det var så många A i ett så litet batteri.
Jag tänkte köpa ett MC batteri till kameran på 12A, är det jämförbart med dom 8st AA batterierna. Eller är det andra faktorer som spelar in?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, som bengtic skrev ovan så är det i princip kortslutning, (som om du skulle sätta en sladd mellan plus och minuspolen), när du sätter mätinstrumentet på (ofta max mätvärde 10) Amp. mellan batteripolerna. Skall man mäta Amp. så skall man ju ha en förbrukare mellan så man kan se hur mycket ström som exempelvis en lampa drar, för i själva mätinstrumentet finns knappast något motstånd alls, just för att man skall mäta Amp. i serie och mätinstrumentet skall påverka mätresultatet/motståndet så lite som möjligt.

Som tur är så är ju använda trippel AAA och dubbel AA batterier så klena så de får inte ur sig mer än några Amp. vid kortslutning. Ditt instrument visade 10A så då matatde det alkaliska nya batteriet på rätt bra, eller rättare sagt allt vad det kunde vid kortslutning mellan polerna, men hade du fortsatt att mäta så hade batteriet varit fullt utsuget efter en väldigt kort stund kanske högst några minuter eller så, plus att det skulle ha blivit varmt av ansträngningen.

Om man skall prata om hur många Amp. ett AA batteri innehåller så är tillverkarna väldigt återhållsamma. Troligen ligger ett AA kanske mellan 1000mA/h (1Amp. i en tim.) till kanske 3000mA/h (3Amp i en tim.) i bästa fall, från sämsta till bästa varianten, för på de Amp.värdena ligger ju även laddbara AA.
Jag har läst någonstans att Lithium Energizer AA troligen ligger på ca. 3000mA/tim har jag för mig.

Om du gör likadant på ex. ett större kraftigare batteri eller något annat så blåser du 11Amp. säkringen som sitter i mätinstrumentet.
Om du gör den mätningen på ett skapligt startbatteri så har du tur om säkringen hinner gå sönder innan instrumentet går sönder, för ett skapligt startbatteri kan nog mata ur sig bortåt 700Amp. vid kortslutning, trots att innehållet i startbatteriet "bara" brukar vara kanske 80Amp/h.

Sååå... mätvärdet du fick har inte något med hur stort innehåll av Amp. det finns i batteriet bara hur mycket det har kraft att vräka ur sig på väldigt kort stund.

-------------------------
"""" ett MC batteri till kameran på 12A, är det jämförbart med dom 8st AA batterierna. Eller är det andra faktorer som spelar in?"""

Ja annat spelar in, beror lite på vad du menar med jämförbart.
8 seriekopplade AA av Biltema kvalité har ca. 12.8V och kanske absolut max. 2Amp/h. innehåll.
Ett friskt 12V - 12A. Mc batteri har ca. 13V och 12Amp/h innehåll... alltså ca. sex gånger så mycket kraft, eller innehåll.
Eftersom det har samma Voltvärde så funkar det, men fördelen blir att det räcker ca. sex gånger längre tid, lite beroende på hur just spänningen/Volt som kameran känner av sjunker.
Försök inte att mäta Amp. mellan polerna på MC batteriet för då ser du en gnista och sedan är mätinstrumentet dött :msn_wall:.

Hoppas jag inte gick vilse i Amp, timmar, motstånd m.m. någonstans i texten. Rätta mig gärna i så fall :bye:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om jeg husker rett så er indre motstand lav også for LiFeS cellene så den strøm som kan leveres er veldig stor i kort tid. 3 volt Lithium metal batterier større en knappeceller og uten innebygget sikring kunne detonere, de små 4S batteriene som ble benyttet i fotoutsyr hadde smeltesikring for å kutte kortslutning. Mulig også AA og AAA har dette fra enkelte leverandører - har ikke sett noe om eksplosjoner eller detonasjoner med slike celler.

Den enkleste sikringen i en battericelle er tab mellom anode eller katode og yttre kontakt. Rett dimensjon og en har en smeltesikring.
 
F

Fd.47585

Guest
Tycker det är oansvarigt att säga att "jag sätter mätaren på A och mäter mellan plus och minus". Är man okunnig om el så kan en sådan info tas som att så kan man mäta alla batterier. Att mäta så innebär att man kortsluter batteriet och om man gör det på ett bilbatteri (vi är på ett bilforum) så kan det få katastrofala konsekvenser. Inte bara att mätinstrumentet faktiskt brinner upp, utan tex brännskador av smältande kablar. JAG har elutbildning och förstår vad du menar men bilderna tyder på att man kan "sätta fast" kablarna på polerna vilket är BIG NONO. Batteriet kan faktiskt explodera.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen