Hejsan, som bengtic skrev ovan så är det i princip kortslutning, (som om du skulle sätta en sladd mellan plus och minuspolen), när du sätter mätinstrumentet på (ofta max mätvärde 10) Amp. mellan batteripolerna. Skall man mäta Amp. så skall man ju ha en förbrukare mellan så man kan se hur mycket ström som exempelvis en lampa drar, för i själva mätinstrumentet finns knappast något motstånd alls, just för att man skall mäta Amp. i serie och mätinstrumentet skall påverka mätresultatet/motståndet så lite som möjligt.
Som tur är så är ju använda trippel AAA och dubbel AA batterier så klena så de får inte ur sig mer än några Amp. vid kortslutning. Ditt instrument visade 10A så då matatde det alkaliska nya batteriet på rätt bra, eller rättare sagt allt vad det kunde vid kortslutning mellan polerna, men hade du fortsatt att mäta så hade batteriet varit fullt utsuget efter en väldigt kort stund kanske högst några minuter eller så, plus att det skulle ha blivit varmt av ansträngningen.
Om man skall prata om hur många Amp. ett AA batteri innehåller så är tillverkarna väldigt återhållsamma. Troligen ligger ett AA kanske mellan 1000mA/h (1Amp. i en tim.) till kanske 3000mA/h (3Amp i en tim.) i bästa fall, från sämsta till bästa varianten, för på de Amp.värdena ligger ju även laddbara AA.
Jag har läst någonstans att Lithium Energizer AA troligen ligger på ca. 3000mA/tim har jag för mig.
Om du gör likadant på ex. ett större kraftigare batteri eller något annat så blåser du 11Amp. säkringen som sitter i mätinstrumentet.
Om du gör den mätningen på ett skapligt startbatteri så har du tur om säkringen hinner gå sönder innan instrumentet går sönder, för ett skapligt startbatteri kan nog mata ur sig bortåt 700Amp. vid kortslutning, trots att innehållet i startbatteriet "bara" brukar vara kanske 80Amp/h.
Sååå... mätvärdet du fick har inte något med hur stort innehåll av Amp. det finns i batteriet bara hur mycket det har kraft att vräka ur sig på väldigt kort stund.
-------------------------
"""" ett MC batteri till kameran på 12A, är det jämförbart med dom 8st AA batterierna. Eller är det andra faktorer som spelar in?"""
Ja annat spelar in, beror lite på vad du menar med jämförbart.
8 seriekopplade AA av Biltema kvalité har ca. 12.8V och kanske absolut max. 2Amp/h. innehåll.
Ett friskt 12V - 12A. Mc batteri har ca. 13V och 12Amp/h innehåll... alltså ca. sex gånger så mycket kraft, eller innehåll.
Eftersom det har samma Voltvärde så funkar det, men fördelen blir att det räcker ca. sex gånger längre tid, lite beroende på hur just spänningen/Volt som kameran känner av sjunker.
Försök inte att mäta Amp. mellan polerna på MC batteriet för då ser du en gnista och sedan är mätinstrumentet dött

.
Hoppas jag inte gick vilse i Amp, timmar, motstånd m.m. någonstans i texten. Rätta mig gärna i så fall

.
M.v.h. JANKRO.