• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mygg.

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har byggt om gaspatroner till Thermacell MR300 så att jag kan fylla dem med vanlig cigarettändarrefill. Det i kombination med "piratmattor" drar ner användarkostnaden en hel del. Jag hittade ombyggnadsbeskrivning på nätet efter en enkel sökning.

//Michael, medlem
Samma här.

Man kan även ta en ölburk och skära upp ett hål i sidan på.
Däri införes ett värmeljus.
Sedan tar man en myggmatta (gärna köpt på e-bay för en bråkdel av originalets pris) och klämmer fast under ringen som man öppnar burken med.
Mattan ska täcka hålet (det som vätskan normalt kommer genom).
Slutligen tändes värmeljuset och man kan mysa myggfritt vid sitt ljus och dricka fler öl för att kunna tillverka fler "Thermoscell exklusive"....
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.254
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Tyvärr minns jag inte eftersom det var ganska länge sedan. De är något mindre än Thermacells egna men det går att stoppa in två åt gången. Någon längre upp i tråden skrev att de köpt på ebay. Prova där.

//Michael, medlem
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Aliexpress hade åtminstone tidigare "piratmattor", testa där också. Annars skaffade jag min första myggjagare i Tärnsjö på i slutet på 70-talet (12 volt). En ny i Grekland (220 volt) några år senare och sedan både en Thermacell MR300 och en backpacker. Alla fungerar med samma "mattor", alla är (ungefär) lika bra men den jag använder mest är backpackern när jag inte är rörlig d.v.s. inte sitter stilla i en stol på ställplatsen. Trots att jag fyllt gaspatronerna till den "lilla" Thermacellen så föredrar jag backpackern eftersom den har så lååång driftstid. Ska däremot ut med båten i midsommar och ska då testa ölburksknepet, låter spännande.
 

Kristian

HBK Intresserad
Inlägg
91
Kommun
Hudiksvall
Jo, mattor har jag hittat på ebay. Men frågan är ju egentligen vilka som är "bra" jag misstänker att vissa kan vara "svaga/ha lite verksamt ämne". Vill minnas så här taget ur minnet att Thermacell mattorna har 0,5% verksamt ämne i sig medan Mr Mosquito har 0,3%. Så mattorna på Ebay kan ju ha allt från 0,0% till 100%. Så frågan är ju vilka som är bra.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag blöter ner gamla mattor med raids vätska (bild)som dom använder till sin 230 v system som enlig mig fungerade inte men i Thermacell fungerar den bra och fyller skälv gaspatroner
 

Bilagor

  • 1C051E5A-7804-4C5F-82F5-47812B121437.jpeg
    1C051E5A-7804-4C5F-82F5-47812B121437.jpeg
    801,8 KB · Visningar: 28

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Thermacell fungerar hyggligt - om det inte blåser - men principen att värma upp en liten platta med aktiva ämnen går att göra på många olika och betydligt billigare sätt, har en pryl som jag inte vet var den införskaffades där man lägger en sån platta i ett hållare i toppen och i botten ett värmeljus. Har sen köpt plattor på ebay (från Israel) för en bråkdel av svenska priser och det fungerar hyggligt.

Som rent myggmedel rekommenderas BushMen, helt överlägset Mygga, Djungelolja etc. Kostar en del men det är det värt.
Nu verkar dock torkan decimerat myggbeståndet betydligt och det tackar vi för.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Ta en tom burk 50cl öl eller annan skär ett hål i botten så ett värmeljus får plats, lägg en thermocell platta i drickhålet och tänd ljuset.
Fungerar exakt lika bra som thermocellen för 500kr och ni slipper köpa gasolpatroner för 100 tals kronor
 
Toppen