• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mygg i Husbilen. (Inte nu mera)

F

F.d. 53814

Guest
Sv: Mygg i Husbilen. (Inte nu mera)

Själva apparaten kräver 230V för att fungera.
Jag skulle kunna tänka mig att en viss effekt kan uppnås genom att stryka ut vätskan också, men det är ju avsett att förångas ut i omgivande luft.

Mina saker kom väldigt snabbt från England, tyvärr så tycker jag att själva apparaten ar väldigt rattlig i design och material, vi får se hur väl den håller. Ska börja använda den på söndag.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Mygg i Husbilen. (Inte nu mera)

Inga problem. Jag har en inverter på 150 watt från Kjell o Company. Har räckt hittills. Det dra inte mycket.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Mygg i Husbilen. (Inte nu mera)

Själva apparaten kräver 230V för att fungera.
Jag skulle kunna tänka mig att en viss effekt kan uppnås genom att stryka ut vätskan också, men det är ju avsett att förångas ut i omgivande luft.

Mina saker kom väldigt snabbt från England, tyvärr så tycker jag att själva apparaten ar väldigt rattlig i design och material, vi får se hur väl den håller. Ska börja använda den på söndag.

Den har hållit för mig. Men jag håller med. Känns lite plastig. Jag har en i reserv.:D
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Mygg i Husbilen. (Inte nu mera)

kopplade in min hemma idag.

Den lämnar ifrån sig en liten rökstrimma,
samt luktar lite fränt.

Har inga mygg inne, men flugorna struntar i den.

Undrar vad gaslarmet säger om den, när man kör den i husbilen?
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Mygg i Husbilen. (Inte nu mera)

Har haft den inkopplad 2 nätter hemma i sovrummet. Börjar 2 timmar innan sängdags. Stänger av efter 4 - 5 timmar. Verkar som den gör det den ska, utförligare kommentar senare.
Ha en bra kväll :wink::wink:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Mygg i Husbilen. (Inte nu mera)

kopplade in min hemma idag.

Den lämnar ifrån sig en liten rökstrimma,
samt luktar lite fränt.

Har inga mygg inne, men flugorna struntar i den.

Undrar vad gaslarmet säger om den, när man kör den i husbilen?

Jag tror det är plasten som luktar lite första gångerna. Vi känner ingen lukt och inte heller Svante och Gitt som står här.
 
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: Mygg i Husbilen. (Inte nu mera)

Det finns en smidig myggjagare som säljs i dom flesta jakt å fritidsbutiker. Liten å bärbar å drivs med gasol. Ha den vid sängen eller ute vid bordet. Täcker upp till 20 kvadrat :spinny:
Goggle på thermacell. Hade en sån i midsommar å vi kunde sitta ute sent på kvällen tack vare den. //Magnus

den är mycke bra :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Mygg i Husbilen. (Inte nu mera)

Det är nu en vecka sen som vi började jaga mygg & knott tvärs över norra halvklotet. Dörren och alla fönster har varit öppna på varje övernattningsställe:
- Notodden
- Gausta fjäll
- Kongsvinger
- Mora
- Söderhamn
- Örnsköldsvik
- och nu, i direkt kontakt med vattnet i en kaktusprydd stad... (Se bild nedan)

Nu när vi har skaffat det mest effektiva medlet som finns (tack vare Sir-herrskapet), myggen verkar ha använt sitt sjätte sinne och håller sig borta. Inverter är laddad, 4 flaskor killingmedel står i beredskap, bara myggen fattas. Medlet kanske fungerar i avskräckande syfte, en hemlig gammal Engelsk formula?

Om ingen mygga visar sig ikväll heller, då återstår bara att dra vidare mot Finska myrar med mycket vatten och hjortron...

Otrolig pärla i norrgående riktning (låt dig inte luras av kaktusar):
image.jpeg
 
Senast ändrad:

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Mygg i Husbilen. (Inte nu mera)

Jag tror det är plasten som luktar lite första gångerna. Vi känner ingen lukt och inte heller Svante och Gitt som står här.

Kommer det en rökstrimma ur din också?, eller är det bara i början?

Jag skickade efter en också och den luktar obetydligt men det ryker nästan lite oroväckande ur den.

Men effektiv mot mygg är den, jag hårdtestade den i Övertornio igår!

//Peter
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Mygg i Husbilen. (Inte nu mera)

Kommer det en rökstrimma ur din också?, eller är det bara i början?

Jag skickade efter en också och den luktar obetydligt men det ryker nästan lite oroväckande ur den.

Men effektiv mot mygg är den, jag hårdtestade den i Övertornio igår!

//Peter

Ryker ska det väl inte göra? Och den ska bara bli lite ljummen. Kolla att den inte är för varm. Nu vet jag iofs inte hur dom är när dom är nya, eftersom jag fick min begagnad av en engelsk dam.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Mygg i Husbilen. (Inte nu mera)

Nu ska vi testa, att mäta är att veta. Ett uttryck jag gillar.:)

Stoppa in myggmaskinen i vägguttaget 23.00, då hade den en temperatur av 27 grader.

Kan känna en svagt brännande doft efter 20 minuter precis ovanför maskinen, beror kanske på att den ska brännas in första gångerna eftersom fler noterat samma sak. Kan mycket väl tänka mig att det kan ryka dom första gångerna också.

Jag ser ingen rök!

I mitten av själva förbränningen är 132 grader det högst uppmätta värde jag får fram.

Höljet kom hyfsat snabbt upp till ca 45 grader, beroende på vart jag mäter, närmast flaskbehållaren är det 28 grader.

Jag utgår från att långsidorna på plasten är viktigast och efter 60 minuter är det fortfarande ca 45 grader.

Gaslarmet reagerar inte, iallafall inte mitt å det är tur det för min andra hälft sover och skulle bli galen över att bli väckt pga mina tester:D

Precis när jag ska avsluta testet såg jag en tunn röktråd komma upp!!
Maskinen får sitta i tills jag går å lägger mig..
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Mygg i Husbilen. (Inte nu mera)

?... Men effektiv mot mygg är den, jag hårdtestade den i Övertornio igår! //Peter

Lyckliga dig Peter, då har vi bara 7 mil till myglandet, sen ska det både stekas & rökas .
Här finns inte tillnimelse till något flygande förutom flugor på tömningsplatser.

image.jpeg
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Mygg i Husbilen. (Inte nu mera)

Är nu i norra Finland och här finns det gott om mygg o knott. Men de vänder i dörren när apparaten är igång. Kanonköp. Många tack för tipset.
Lennart
 
Senast ändrad:
Toppen