• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Muskatten hur gör du?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej.... Ta först reda på vad som gäller i Sverige för en svensk regad bil som är utomlands .... När du har klart för dig så kan du lugnt lämna landet :) sen när du åker tillbaka till Sverige så måste du köra direkt till besiktningen.... Utan omvägar...
För min egen skull (och även för bilens) så nuförtiden kör jag in på det landets besiktning som jag befinner mig i... Som just nu grekiska besiktningen.... Här kostar en komplett kontroll ca 55.-€

EU reglerna säger att du skall rega dig om du är mer än 3 månader i ett EU land... Tror att sakt samma gäller med bilen.... Men denna registrering är ju om man bosätter sig på en fast adress.... Så just nu verkar det som att vi med HB kan kringgå dessa EU regler..... Så ser jag på det...

Hoppas detta hjälpte dig... Och lycka till med utlandslivet ;):cool:



 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
3

Ingen kan förbjuda dig att kontroll besiktiga din bil i ett annat land... Däremot gäller den utländska kontrollen inte i Sverige.....
Många som kör i andra länder stannar kanske 3-5 månader i landet för att sen åka till ett annat land .... Hur vill du beräkna då 6 månads reglen om du är i 3-4 länder under ett år.... Som jag ser det då kan man ju inte följa 6 månads reglen.... Eller hur :rolleyes: ;)
 
Senast ändrad:

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Ett problem som uppstår är om man inte kör till Sverige och besiktigar så blir bilen belagd med körförbud . Körförbudet gäller i alla länder ?Gäller försäkringen på en bil som är inblanda i en trafikolycka om bilen är belagd med körförbud ?
Vad jag förstår så är det inte tillåtet att bruka en bil i ett land och som är regat i ett annat .
Det blir bökigare om man kör runt i en massa länder , så ska man vara duktig och laglydig får man allt köra hem och besiktiga
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ett problem som uppstår är om man inte kör till Sverige och besiktigar så blir bilen belagd med körförbud . Körförbudet gäller i alla länder ?Gäller försäkringen på en bil som är inblanda i en trafikolycka om bilen är belagd med körförbud ?
Vad jag förstår så är det inte tillåtet att bruka en bil i ett land och som är regat i ett annat .
Det blir bökigare om man kör runt i en massa länder , så ska man vara duktig och laglydig får man allt köra hem och besiktiga

Den undran skall du nog ta med ett försäkringsbolag..... jag har gjort det med mitt. :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
När denna bestämmelse stiftades så var det väldigt ovanligt att ett fordon brukades på det sätt Muskatten m.fl. gör. Det är väl som det brukar, svenska myndigheter & försäkringsbolag hänger inte med i utvecklingen
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Trafikförsäkringen gäller även om fordonet inte är besiktigat och har körförbud. Har kollat upp detta för egen del då det är ganska jobbigt att besiktiga motorcyklar som används sällan på vägen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Trafikförsäkringen gäller även om fordonet inte är besiktigat och har körförbud. Har kollat upp detta för egen del då det är ganska jobbigt att besiktiga motorcyklar som används sällan på vägen.

Jag tror att det är såhär.... att försäkringsbolagen kan inte neka dig en försäkring..... detta handlar om att den som kör med olagliga fordon skulle skapar en olycka, då finns det ju trots allt en försäkring för den drabbad (motparten)..... tidigare hade dessa "dåra" ingen försäkring och orsakde de då en olycka ...... ja då fick offret ingen ersättning :confused:....Så nu äe det bättre för dem...
Och är det tvärt om att den som kör olagligt blir utsatt för en olycka (ej skyldig till olyckan), då kommer säkert försäkringsbolaget att göra allt för att slippa betala :eek:....Och då är det bra att ha dokument och ta kampen.... så ser jag på det....
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det finns väl inget försäkringsbolag som betalat frivilligt. Om det inte går att bevisa att bilen inte hade brister som kunde vara orsak eller bidragande orsak till incidenten så kan det bli besvärligt.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
En sak som blivit bättre är att du NU kan besiktiga i Sverige när du vill och hur ofta du vill.
Lämpligt för övervintrade att göra precis innan avfärd.
Övriga regler är upp till respektive land. Men inget land tillåter obesiktigade fordon , i varje fall inte i EU. Spansk polis är t.ex. online med Svenska register.
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Om man blir stoppad...
Samma gäller ju oxo överkast..
Om man blir stoppad.

Den devisen verkar många leva efter..
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Så man kan alltså besiktiga inom EU och försäkra i Sverige .Ev betala vägskatt i Sverige eller kan man välja annat land ?
Och det kan man göra i flera år helt lagligt ?
 
Toppen