• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Muskatten hur gör du?

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Förra året jagade spansk polis utlandsregistrerade bilar som befunnit sig i Spanien mer än 6 månader. Ägarna fick d r y g a böter på 10 000-tals kronor.
Varningar gick ut i skandinaviskspråkiga magasin/hemsidor och många svenskar som säsongcampar och kört ner sina 2:a bilar od för att utnyttja dom på vintern och låta dem stå kvar under sommaren, fick bråttom att köra ut dom ur landet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det f
Förra året jagade spansk polis utlandsregistrerade bilar som befunnit sig i Spanien mer än 6 månader. Ägarna fick d r y g a böter på 10 000-tals kronor.
Varningar gick ut i skandinaviskspråkiga magasin/hemsidor och många svenskar som säsongcampar och kört ner sina 2:a bilar od för att utnyttja dom på vintern och låta dem stå kvar under sommaren, fick bråttom att köra ut dom ur landet.

På vilket sätt tänker du detta berör en svensk som kör runt i Spanien under lång tid med sin svensk regad HB?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sen kan man ju undra varför de körde bilen ur landet :rolleyes: ??? Skall bilen ändå vara i Spanien så är det ju lätt att spansk rega den.... :eek:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det f


På vilket sätt tänker du detta berör en svensk som kör runt i Spanien under lång tid med sin svensk regad HB?

Tänkte inte gå in i den här debatten, men eftersom jag har egen erfarenhet av detta i just Spanien, så kan jag berätta att i Spanien är polisen allert på just detta och genomför razzior utanför t.ex. skolor, shoppingcenters som frekventeras av utlänningar, osv. precis som Wizard redan nämnt

Själv blev jag direkt involverad när jag försökte hjälpa en rullstolsbunden god vän att regga in hans svenskregistrerade Chrysler Grand Voyager, handikappanpassad i Sverige. Det var otroligt besvärligt eftersom den var handikappanpassad i Sverige och det överensstämde inte med de spanska reglerna. Lade ner massor av timmar på det och vi var nästan i mål, när det blev vår och min kompis reste hem till Sverige. När han sedan kom tillbaka till Spanien i september, var jag själv inte på plats när han tog ut bilen och körde några kilometer, blev stoppad av polisen....... Då hade bilen befunnit sig i Spanien i mer än 6 månader.

Resultatet blev 2286 Euros i böter och fick inte köras en meter till i Spanien, utan skulle tas med transportbil från polisen deposit till gränsen. Resultatet för min kompis blev att han fick betala böterna och beställa bärgningsbil som tog bilen till bilskroten på orten.

Nej, min kompis var inte skriven i Spanien och det är absolut inget krav för att de skall ta din utländskt registrerade bil, om den varit i Spanien i över 6 månader.

Men det är klart att de som formulerat EU-bestämmelserna har troligen inte tänkt på husbilsfolket som kanske åker mellan EU-länderna, men inte stannar i något land i sex månader under en 12 månadersperiod. Men stannar du i 6 månader eller mer så löper du stor risk, helt säker i Spanien är jag och skulle tro att samma bestämmelser gäller i hela EU, logiskt tycker jag.

Det här med att besikta sin svenska bil i t.ex. Spanien går alldeles utmärkt, det är ett kommersiellt drivet företag som utför det i Spanien som välkomnar alla. Det är säkert bra att kolla upp sin bil att den är trafiksäker, men juridiskt har det absolut inget värde, det kan jämställas med en M-kontroll.

Det här blir mitt enda inlägg i den här tråden.

TommyD
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du behöver inte svara på detta..... Aldrig någon myndighets person i spanien har haft kontroll vilken dag jag kommer till spanien (altså hur räknar de fram 6 månader om jag befinner mig på många olika platser i spanien) Jag antar att din kompis hade bilen på sama adess hela tiden.... vem har det med sin HB.?? I Grekland har myndigheterna vetat att min bil har stått på samma plats upp till 1.5 år (50 meter från cost gards office) inga myndigheter har hört av sig.... Sen tycker jag det är helt rätt att som några skriver här att polisen tar bilen om bilen stannar mer än 6 månader... för många svenskar har kört ner sina skrotfärdiga bilar till spanien och låtit de står där år efter år, bara för att användas när de själva befinner sig i spanien så nu har Spanska polisen tröttnat på alla er som gjort såhär.... Men detta tycker jag inte har med en turist som kommer till andra Eu länder för att turista en längre tid i landet.... och kanske är det också anledningen till att inga myndigheter har ställt krav på mig och min bil... för de vet att vi är här en viss tid sen åker vi vidare
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Efter att jag har läst denna artikel om hur Spanska polisen jagar utländska fordon... så kan jag tycka att vissa inlägg i tråden är utdrag från denna artikel.... men som ingen i tråden har skrivit så står det klart och tydligt under huvudbilden .... att detta gäller bara utländningar som är boende i spanien och har utländska bilar....
Så varför ni utesluter detta kan man ju undra över.... Inte verkar det vara för att tydliggöra er inställning utan snarare för att fördärva för andra..

Tyvärr kan jag inte öppna den från datorn.... läste den i mobilen.... men andra här kanske kan öppna och läsa artiklen som är ganska intresssant....
Kampanj mot utländska bilar väcker stor oro - Sydkusten.es
 
Senast ändrad:
Toppen