• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Munstycke till förgasare fiat ducato

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag har märkt att när det är kallt så vill bilen ha choke en längre stund och när jag tankat e 10 så går den sämre orkar dåligt.
Slutsatsen blir att motorn får för lite bränsle eftersom 10% inte är bensin med mycket sämre värmevärde och densitet.
Dessa bilar som oftast var lastfordon i närtrafik i varmare länder och i frankrike beskattades efter HK DIN hade som jag förstår redan en från början snålställd motor och när den går i kyligare klimat med dålig bensin så går den för magert.
En motor som går magert kan slitas mycket mer inte alls bra.
Min motor liksom de flesta heter XNIT 75hk enl instrumentet och har ett huvudmunstycke 130, jag har nu beställt ett munstycke 135 så motorn får lite mer bränsle.
Under sökandet såg jag att gamla tvåtaktsaab hade samma mustycke och man rekommenderade att gå upp 5 steg beroende på bränslet.
Jo det finns ju e5 men den är sällsynt och finns bara för 98 oktan vilket på en kompression på 8.0 inte behövs. Att man sen ökat priset flera kronor handlar inte om priset utan att miljödårar tror att det blir renare i luften vilket jag härmed kan meddela att det inte blir. Tillverkningen av etanol är inte miljövänlig om man tar med hela kedjan fram till produkt.
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Jag har märkt att när det är kallt så vill bilen ha choke en längre stund och när jag tankat e 10 så går den sämre orkar dåligt.
Slutsatsen blir att motorn får för lite bränsle eftersom 10% inte är bensin med mycket sämre värmevärde och densitet.
Dessa bilar som oftast var lastfordon i närtrafik i varmare länder och i frankrike beskattades efter HK DIN hade som jag förstår redan en från början snålställd motor och när den går i kyligare klimat med dålig bensin så går den för magert
Ja du får blåsa på när du ska till Espania till vintern så du sotar ur den. Att glida runt kring Finspång räcker inte. Har du börjat planera och förbereda för vinterresan? Kanske lite mer rundturer i Spanien än förra vintern...Jag är lite sugen på Portugal...
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2026
Bortsett ifrån diskussionen om E10 och om detta är miljövänligt eller ej: jag hade en liknande situation lite längre sen när jag ägde en gammal britt av årsmodell 1970, givetvis med förgasare. Den gick inte särskilt bra i början, och så anlitade jag någon verkstad att fullständigt renovera förgasaren av SU HS4-typ. Därefter gick den bra och tålde E10 efter en pytteliten justering på munstycket.

Skillnaden i värmevärdet mot E5 är mindre an 3%, närmare 1,5%. Hurså?

E10 innehåller UP TILL 10% etanol, vanligtvis mellan 7 och 8%, E5 upp till 5%. Etanol har ett värmevärde som motsvarar drygt 70% av bensinens värmevärde. E10 med max 10% etanol och >= 90% bensin ger dig alltså en förlust av max 3% jämfört med 100% bensin. I verkligheten är nackdelen mindre än så, i synnerhet jämfört med E5.

Går din HB inte riktigt bra trots att E10 har en hel del övriga fördelar, så rekommenderar jag att undersöka förgasaren och renovera den innan du investerar dina pengar på Super 98. Ett större munstycke kan ge dig ett lite bättre resultat fast jag tror inte på riktigt att detta är grundorsaken.
 
Toppen