Jag har märkt att när det är kallt så vill bilen ha choke en längre stund och när jag tankat e 10 så går den sämre orkar dåligt.
Slutsatsen blir att motorn får för lite bränsle eftersom 10% inte är bensin med mycket sämre värmevärde och densitet.
Dessa bilar som oftast var lastfordon i närtrafik i varmare länder och i frankrike beskattades efter HK DIN hade som jag förstår redan en från början snålställd motor och när den går i kyligare klimat med dålig bensin så går den för magert.
En motor som går magert kan slitas mycket mer inte alls bra.
Min motor liksom de flesta heter XNIT 75hk enl instrumentet och har ett huvudmunstycke 130, jag har nu beställt ett munstycke 135 så motorn får lite mer bränsle.
Under sökandet såg jag att gamla tvåtaktsaab hade samma mustycke och man rekommenderade att gå upp 5 steg beroende på bränslet.
Jo det finns ju e5 men den är sällsynt och finns bara för 98 oktan vilket på en kompression på 8.0 inte behövs. Att man sen ökat priset flera kronor handlar inte om priset utan att miljödårar tror att det blir renare i luften vilket jag härmed kan meddela att det inte blir. Tillverkningen av etanol är inte miljövänlig om man tar med hela kedjan fram till produkt.
Slutsatsen blir att motorn får för lite bränsle eftersom 10% inte är bensin med mycket sämre värmevärde och densitet.
Dessa bilar som oftast var lastfordon i närtrafik i varmare länder och i frankrike beskattades efter HK DIN hade som jag förstår redan en från början snålställd motor och när den går i kyligare klimat med dålig bensin så går den för magert.
En motor som går magert kan slitas mycket mer inte alls bra.
Min motor liksom de flesta heter XNIT 75hk enl instrumentet och har ett huvudmunstycke 130, jag har nu beställt ett munstycke 135 så motorn får lite mer bränsle.
Under sökandet såg jag att gamla tvåtaktsaab hade samma mustycke och man rekommenderade att gå upp 5 steg beroende på bränslet.
Jo det finns ju e5 men den är sällsynt och finns bara för 98 oktan vilket på en kompression på 8.0 inte behövs. Att man sen ökat priset flera kronor handlar inte om priset utan att miljödårar tror att det blir renare i luften vilket jag härmed kan meddela att det inte blir. Tillverkningen av etanol är inte miljövänlig om man tar med hela kedjan fram till produkt.