• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Munstycke till förgasare fiat ducato

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
1.207
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag har märkt att när det är kallt så vill bilen ha choke en längre stund och när jag tankat e 10 så går den sämre orkar dåligt.
Slutsatsen blir att motorn får för lite bränsle eftersom 10% inte är bensin med mycket sämre värmevärde och densitet.
Dessa bilar som oftast var lastfordon i närtrafik i varmare länder och i frankrike beskattades efter HK DIN hade som jag förstår redan en från början snålställd motor och när den går i kyligare klimat med dålig bensin så går den för magert.
En motor som går magert kan slitas mycket mer inte alls bra.
Min motor liksom de flesta heter XNIT 75hk enl instrumentet och har ett huvudmunstycke 130, jag har nu beställt ett munstycke 135 så motorn får lite mer bränsle.
Under sökandet såg jag att gamla tvåtaktsaab hade samma mustycke och man rekommenderade att gå upp 5 steg beroende på bränslet.
Jo det finns ju e5 men den är sällsynt och finns bara för 98 oktan vilket på en kompression på 8.0 inte behövs. Att man sen ökat priset flera kronor handlar inte om priset utan att miljödårar tror att det blir renare i luften vilket jag härmed kan meddela att det inte blir. Tillverkningen av etanol är inte miljövänlig om man tar med hela kedjan fram till produkt.
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
Jag har märkt att när det är kallt så vill bilen ha choke en längre stund och när jag tankat e 10 så går den sämre orkar dåligt.
Slutsatsen blir att motorn får för lite bränsle eftersom 10% inte är bensin med mycket sämre värmevärde och densitet.
Dessa bilar som oftast var lastfordon i närtrafik i varmare länder och i frankrike beskattades efter HK DIN hade som jag förstår redan en från början snålställd motor och när den går i kyligare klimat med dålig bensin så går den för magert
Ja du får blåsa på när du ska till Espania till vintern så du sotar ur den. Att glida runt kring Finspång räcker inte. Har du börjat planera och förbereda för vinterresan? Kanske lite mer rundturer i Spanien än förra vintern...Jag är lite sugen på Portugal...
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2026
Bortsett ifrån diskussionen om E10 och om detta är miljövänligt eller ej: jag hade en liknande situation lite längre sen när jag ägde en gammal britt av årsmodell 1970, givetvis med förgasare. Den gick inte särskilt bra i början, och så anlitade jag någon verkstad att fullständigt renovera förgasaren av SU HS4-typ. Därefter gick den bra och tålde E10 efter en pytteliten justering på munstycket.

Skillnaden i värmevärdet mot E5 är mindre an 3%, närmare 1,5%. Hurså?

E10 innehåller UP TILL 10% etanol, vanligtvis mellan 7 och 8%, E5 upp till 5%. Etanol har ett värmevärde som motsvarar drygt 70% av bensinens värmevärde. E10 med max 10% etanol och >= 90% bensin ger dig alltså en förlust av max 3% jämfört med 100% bensin. I verkligheten är nackdelen mindre än så, i synnerhet jämfört med E5.

Går din HB inte riktigt bra trots att E10 har en hel del övriga fördelar, så rekommenderar jag att undersöka förgasaren och renovera den innan du investerar dina pengar på Super 98. Ett större munstycke kan ge dig ett lite bättre resultat fast jag tror inte på riktigt att detta är grundorsaken.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
1.207
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja du får blåsa på när du ska till Espania till vintern så du sotar ur den. Att glida runt kring Finspång räcker inte. Har du börjat planera och förbereda för vinterresan? Kanske lite mer rundturer i Spanien än förra vintern...Jag är lite sugen på Portugal...
Efter en lång tid av dåligt mående har jag börjat må bättre var ju till en doktor och fick medicin.
Jag har så smått börjat planera, finns ju en del att göra på bilen som jag hade tänkt göra i sommar.
Sen så ska jag försöka vänja mej vid att inte stanna på ett ställe, det var ju därför jag köpte den här bilen Allt finns ju på bara 4,90m.
Hade tänkt åka den sista veckan i nov. Att åka så sent som jag gjorde förra året var ett stort misstag det var fullt överallt det stod husbilar utmed vägarna som inte fick plats någonstans. Jag får ju plats på en vanlig parkeringsplats så sparar en hel del pengar. Har ju varit i portugal olihao var ganska billigt och nu när jag har en elcykel som jag kan köra några mil med kan det vara lite roligare att åka runt. Eller om jag kan laga trehjuligen eftersom den tar mindre plats så den kan stå kvar i bilen när man stannar.
Jag kör ca 80-85km och mellan 20-30 mil per dag det är lagom takt tar nästan ett par veckor till portugal men kommer nog inte åka dit trivs bättre i spanien. Första längre stoppet på någon vecka blir nog bahia santa pola men där kan man stå gratis på en väg utmed havet Fast det är ju ofta dags att tvätta och bada i polen där.
Det är en fördel att resa runt eftersom man hittar ganska bra i speciellt santa pola man vet var det är bra mat. Sen är ofta vädret bättre där så om man kör ned till costa del sol är det knappast bättre där. Frankrike är för mej mest en transportsträcka allt är dyrt där. Spanien är ju billigast.
Ja man får se om man kommer iväg med bilen annars blir det flyg till kanarieöarna men det blir ju bara två veckor och ganska dyrt. Vill ju slippa mörkret och kylan för en längre period.
En sak jag funderat på att köpa för att kunna promenera längre sträckor utan problem är ett exoskelett jag var en av de första med en elsparkcykel nu kan jag bli en av de första igen.
1758148210845.jpeg
 

Vittåker

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2025
man vet var det är bra mat.
Ja du är ju en feinschmecker som tysken säger, i Tavira hade du med dej en egen kock ju, (plastpelle)...men att äta är ju att stoppa in döda djur och vissna grönsaker i ett hål i kroppen...
Det där extraskelettet verkar intressant, men avlastar det höfterna? det skulle jag uppskatta ibland, men utan elmotor? inte nåt för dej väl..

Att åka sista veckan i november tycker jag är lite sent också, hellre en månad tidigare, man kan köra hem i slutet av februari när det börjar bli ljusare hemma om man tröttnar, men då får man tajma in bra väder.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
1.207
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Nej någon gourmet har jag aldrig varit tycker väldigt sällan om mat äter mest för att jag måste. Plastpelle hade ju hela frysen full med mat hemifrån och vi var tvugna att meckka med gasolen eftersom det inte fungerade. skitig gasol?
Jo det sitter två motorer vid vardera höften ska var på 800watt sitter ett batteri 12v 5 ah. Finns mycket videos på nätet och ett antal som springer på tid har lyckats springa fortare och gå uppför trappor enkelt fungera bra på vandringar i naturen.
Jo det ska spara på höfterna och en del med sjukdomar eller konvalecent efter en olycka har fått hjälp för att gå.
Jag får skylla på åldern och ett stillasittande ensamt liv. Men har egentligen inga fysiska fel eller andra medicinska allvarliga skäl. Har bra gener båda mina föräldrar och deras systrar och bröder totalt 16st levde länge.
Jag vll inte köra hem när det är risk för dåligt väder brukar köra i slutet på mars. Det är i november som det är mörkt och jobbigt men fortfarande väder så det går bra att köra och man behöver inte komma mer än en bit ned i tyskland så är man tillbaka till oktober i frankrike kan det vara sol och skapligt väder. I spanien har man kommit ifatt sommaren! Har ju alltid saker jag måste fixa innan jag åker så det blir sent ibland, men att göra som Hasse och köra in i januari vill jag knappast göra det snöar i tyskland på vintern och med den trafiken och dubbdäcksförbud så blir det lätt problem.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
1.207
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Bortsett ifrån diskussionen om E10 och om detta är miljövänligt eller ej: jag hade en liknande situation lite längre sen när jag ägde en gammal britt av årsmodell 1970, givetvis med förgasare. Den gick inte särskilt bra i början, och så anlitade jag någon verkstad att fullständigt renovera förgasaren av SU HS4-typ. Därefter gick den bra och tålde E10 efter en pytteliten justering på munstycket.

Skillnaden i värmevärdet mot E5 är mindre an 3%, närmare 1,5%. Hurså?

E10 innehåller UP TILL 10% etanol, vanligtvis mellan 7 och 8%, E5 upp till 5%. Etanol har ett värmevärde som motsvarar drygt 70% av bensinens värmevärde. E10 med max 10% etanol och >= 90% bensin ger dig alltså en förlust av max 3% jämfört med 100% bensin. I verkligheten är nackdelen mindre än så, i synnerhet jämfört med E5.

Går din HB inte riktigt bra trots att E10 har en hel del övriga fördelar, så rekommenderar jag att undersöka förgasaren och renovera den innan du investerar dina pengar på Super 98. Ett större munstycke kan ge dig ett lite bättre resultat fast jag tror inte på riktigt att detta är grundorsaken.
Jo du har säkert rätt i dina beräkningar men man måste tänka lite vidare, Din mustang är väl zundapp motor får du se till att tvåtaktsoljan är blandbar med etanol och kanske öka 1%. Är det bilen med V8 så ett litet svinn på några hästkrafter märks ju inte och förbrukningen ligger väl normalt på astronomiska siffror från början.
Moderna bilar med insprutning och en massa givare och starka motorer kan lätt kompensera för bränslet.
Men en gammal husbil över 30 år gammal som ursprungligen var byggd som paketbil för närområdet och sen fått påbyggnader för att fungera som husbil med stort luftmotstånd där märks varje förlorad hästkraft. En förgasare är gjord att fungera maximalt med 14.7 delar luft till en del bensin. Ökar densiteten i luften när det blir kallt så blir det mer luft. minskar man mängden bensin så blir det samma sak och en kombination av de två blir inte bra. Man måste då dimensionera förasaren så man för ett bränsleöverskott. Fiat ducatos motorer är snålställda och inte egentligen gjorda för att släpa på den last de har. Och om de av någon orsak får ett bränsle underskott så ökar förbrukningen snabbt och de blir ganska trötta vilket gör att en ganska liten mätbar förändring i praktiken insatt i sitt sammanhang får en stor verkan.
När etanolen kom var det en del som av snålhet tankade den eftersom den var mycket billigare.
men de ångrade sej snabbt eftersom bilen gick mycket dåligt och etanolen gick åt fort man fick gasa massor.
Men del byggde om förgasarna och bytte en del annat som inte tålde etanol. Men det visade sej snabbt att det inte lönade sej bilen drog mycket mera så vinsten var plus minus noll.
De som köpte bilar som kunde gå på enbart etanol började tanka enbart bensin och idag är det väl knappast någon som tankar etanol.
Men mackägarna blev tvingade att gräva ned en tank och sätta upp en pump så många mindre mackar slog igen för det blev för dyrt.
Idag tvingar man folk att tanka 10% etanol som våra gamla bilar inte är gjorda för, det finns ett antal bilar som inte är godkända av tilverkaren att använda etanol finns en lista på det men den verkar kommit bort.
Och den som får stå med svarte petter är ju bilägaren.
Och jag får byta till större munstycken varav ett inte finns att köpa längre.
En bekant har testat noga och när e5 kom drog bilen 0,5dl mer bränsle än tidgare med e10 så blir det 1dl.
Var är miljövinsten? verkar inte som etanolen i blandning med bensinen fungerar det är ju annan flampunkt och tändvillighet och brinnhastighet det kallas ju explosionsmotor och bensin exploderar ju verkligen men etanol nej den brinner ju betydligt lugnare. Har man ett spritkök typ triangia så brinner det lugnt och fint när man ska laga mat.
Fyller man på med bensin får man stora lågor som växer undan för undan och det blir fort farligt.
De har altså helt olika egenskaper och är egentligen inte blandbara. Som lösningsmedel angriper de helt olika saker.
När man tillverkar etanol måste man destillera den eftersom man kan ha 10% från början det är en ganska stor sak att industriellt famställa etanol med enorma detstillationsapparater sen blir det ganska mycket restprodukter och kylvatten.
Detta måste ju omhändetas på ett miljömässigt bra sätt.
Jag frågar återigen vad är vinsten för sverige med denna hysteri? Jag kan inte se någon och vem får betala jo vi bilägare naturligtvis. Hur många procent av jordens befolkning kör på etanol? har man det i USA kina och ryssland?
Ankdammen sverige ska vara så duktig och miljövänlig och vi ska sova gott på natten för vi vet ju innerst inne att vi är bäst!
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Toppen