• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor "Motorspikning"

pilsner

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
18944
Medlemskap
2025
Jag undrar om det är Dieselbränslet som gör att 2,8 jtd 02 motorn spikar så väldigt mycket för mig nu denna säsong för så har det inte förr om åren ?

Det som låter som "spikning" i en dieselmotor är inte alls att jämföra med det man kallar spikning i en bensinmotor.
I denna jämförelse kan inte en dieselmotor spika.

Det man kan höra som dieselknack är att den mängd bränsle som sprutats in före bränslet tänder, tänder på en gång i en tryckspik.
Detta beskrivs/benämns som tändfördröjninmg.,

Tändfördröjning kan bero på:

->Inte varmt nog i förbränningsrummet i kolven.
Detta kan bero på:
-Glödstift ur funktion.
-Låg kompression
-Låg temperatur, kallt väder eller felaktig termostat, beroende på när tändfördröjningen hörs ovanligt mycket.

-> Dålig spridarbild.
Smutsiga spridare/spridare som tjärvar.
Sliten högstryckspump.

Extremt dåligt bränsle, med för lågt cetantal.
Mycket enkelt att kolla. Tanka en tank full med HVO100. Löser det problemet?

Det som låter som "spikning" i en dieselmotor är inte alla att jämföra med det man kallar spikning i en bensinmotor.
I denna jämförelse kan inte en dieselmotor spika.

Det man kan höra som dieselknack är att den mängd bränsle som sprutats in före bränslet tänder, tänder på en gång i en tryckspik.
Detta kan beskribas som tändfördröjninmg.,

Tändfördröjning kan bero på:

->Inte varmt nog i förbränningsrummet i kolven.
Detta kan bero på:
-Glödstift ur funktion.
-Låg kompression
-Låg temperatur, kallt väder eller felaktig termostat, beroende på när tändfördröjningen hörs ovanligt mycket.

-> Dålig spridarbild.
Smutsiga spridare/spridare som tjärvar.
Sliten högstryckspump.

Mycket och extremt dåligt bränsle, med för lågt cetantal.
Mycket enkelt att kolla. Tanka en tank full med HVO100. Löser det problemet?
Okej, vad kan man tänka sig för åtgärd för att motverka detta? Det låter som om man kastar in en näve grus i motorn.

Okej, vad kan man tänka sig för åtgärd för att motverka detta? Det låter som om man kastar in en näve grus i motorn.
Oj, är det så illa!!!

Sluta köra motorn och låt någon kolla att kamaxel, vevaxel och insprutningpump är i rätt läge.
Det kan hända att kamremen kuggar över vid vissa fall. Detta kan kanske orsaka ett oljud som du beskriver.

Är dom i rätt läge kan felsökning fortsätta enligte inlägg #2

Oj, är det så illa!!!

Sluta köra motorn och låt någon kolla att kamaxel, vevaxel och insprutningpump är i rätt läge.
Det kan hända att kamremen kuggar över vid vissa fall. Detta kan kanske orsaka ett oljud som du beskriver.

Är dom i rätt läge kan felsökning fortsätta enligte inlägg #2
Tack för svar, bilen är avställd inför vintern men ska in på verkstad direkt i vår för kamremsbyte osv.

Jag har varit med om att motorn gått väldigt hårt efter att jag tankat extra stark diesel i europa tror det var luxemburg en billig mack. Jag tankade vanlig diesel efter att ha kört upp en del av bränslet och problemet försvann.
Vid ett längre uppehåll på en mack såg jag hur man gjorde extrastark diesel man pumpade upp vätska i en stor glasbehållare som man fyllde i de pumparna som hade den starka dieseln man mätte ganska noggrant upp mängden för hand.

Jo bilen blev starkare men det lät inte bra i uppförsbackarna. När jag feltankat bensin så var det en liknande upplevelse, en gammal förkammar motor kan ju överleva det.
Har motorn gått ett antal tankningar utan att det hänt något så kan det vara ide att kanske byta bränsle t.ex hvo och se om det försvinner.
När man som jag färdats genom europa så visst har man märkt att bilen både låtit och gått sämre ibland men då har man ju fått väldigt olika bränslen. En sak var dock lika på 2 olika bilar att när man tankade halvägs in i sverige på hemväg så efter några kilometer fick man gasa mer och växla oftare och bilen gick tystare. Men det var några år sedan.

Vid ett längre uppehåll på en mack såg jag hur man gjorde extrastark diesel man pumpade upp vätska i en stor glasbehållare som man fyllde i de pumparna som hade den starka dieseln man mätte ganska noggrant upp mängden för hand.
Ungefär som när jag skulle tanka mopeden i min ungdom. Man fick säga till hur mycket man skulle ha. Sedan mätte handlaren till olja och pumpade upp den bensin som skulle till i en glasbehållare ovanför pumpen där allt blandades innan det tömdes över i min Mustang.

Ungefär som när jag skulle tanka mopeden i min ungdom. Man fick säga till hur mycket man skulle ha. Sedan mätte handlaren till olja och pumpade upp den bensin som skulle till i en glasbehållare ovanför pumpen där allt blandades innan det tömdes över i min Mustang.
Ja det var härliga tider.. det...

Bilagor

• Screenshot_20251001_181318_Google.jpg
    Screenshot_20251001_181318_Google.jpg
    461,1 KB · Visningar: 23
Kul, i dag man kommer in på en "mack" , skall du ha korv, godis , eller vad , jaså har du tankat!!!!

Jag minns när man köpte fläktrem och stift på macken och bokade tid för byte av olja. Kommer ihåg när man tvättade fönstren och kollade oljan och fyllde på om det var för lite. Det kostade inget extra bara vanlig service!

Tillbaka
Toppen