Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Okej, vad kan man tänka sig för åtgärd för att motverka detta? Det låter som om man kastar in en näve grus i motorn.Det som låter som "spikning" i en dieselmotor är inte alla att jämföra med det man kallar spikning i en bensinmotor.
I denna jämförelse kan inte en dieselmotor spika.
Det man kan höra som dieselknack är att den mängd bränsle som sprutats in före bränslet tänder, tänder på en gång i en tryckspik.
Detta kan beskribas som tändfördröjninmg.,
Tändfördröjning kan bero på:
->Inte varmt nog i förbränningsrummet i kolven.
Detta kan bero på:
-Glödstift ur funktion.
-Låg kompression
-Låg temperatur, kallt väder eller felaktig termostat, beroende på när tändfördröjningen hörs ovanligt mycket.
-> Dålig spridarbild.
Smutsiga spridare/spridare som tjärvar.
Sliten högstryckspump.
Mycket och extremt dåligt bränsle, med för lågt cetantal.
Mycket enkelt att kolla. Tanka en tank full med HVO100. Löser det problemet?
Oj, är det så illa!!!Okej, vad kan man tänka sig för åtgärd för att motverka detta? Det låter som om man kastar in en näve grus i motorn.
Tack för svar, bilen är avställd inför vintern men ska in på verkstad direkt i vår för kamremsbyte osv.Oj, är det så illa!!!
Sluta köra motorn och låt någon kolla att kamaxel, vevaxel och insprutningpump är i rätt läge.
Det kan hända att kamremen kuggar över vid vissa fall. Detta kan kanske orsaka ett oljud som du beskriver.
Är dom i rätt läge kan felsökning fortsätta enligte inlägg #2
Ja det är ju en teori, det uppdagas väl vid byte av kamrem?Kan va remmen som kuggat ett kugg fel. Inte helt ovanligt om man vid kallstart vrider på ratten med lite sliten rem. Blir större belastning när servopumpen tar i.
Ja det gör det.Ja det är ju en teori, det uppdagas väl vid byte av kamrem?
Ungefär som när jag skulle tanka mopeden i min ungdom. Man fick säga till hur mycket man skulle ha. Sedan mätte handlaren till olja och pumpade upp den bensin som skulle till i en glasbehållare ovanför pumpen där allt blandades innan det tömdes över i min Mustang.Vid ett längre uppehåll på en mack såg jag hur man gjorde extrastark diesel man pumpade upp vätska i en stor glasbehållare som man fyllde i de pumparna som hade den starka dieseln man mätte ganska noggrant upp mängden för hand.
Ja det var härliga tider.. det...Ungefär som när jag skulle tanka mopeden i min ungdom. Man fick säga till hur mycket man skulle ha. Sedan mätte handlaren till olja och pumpade upp den bensin som skulle till i en glasbehållare ovanför pumpen där allt blandades innan det tömdes över i min Mustang.
Kul, i dag man kommer in på en "mack" , skall du ha korv, godis , eller vad , jaså har du tankat!!!!Ungefär som när jag skulle tanka mopeden i min ungdom. Man fick säga till hur mycket man skulle ha. Sedan mätte handlaren till olja och pumpade upp den bensin som skulle till i en glasbehållare ovanför pumpen där allt blandades innan det tömdes över i min Mustang.
Nej dåHar inte detta nu spårat ut lite grand....
Inte mer än vanligt.Har inte detta nu spårat ut lite grand....
Lite roande läsning iaf.Precis som vanligt