• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorservice

Ronny och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
10044
Medlemskap
2024
Motorlampan lyser!! Jag förstår att det har att göra med insprutningen! (Fiats treliters motor 177hk) är orkeslös! den verkar även dra mer bränsle! Vad är vanligaste felet? Någon som har varit ute för
samma fel och tror sig veta vad felet kan vara? Tackar på förhand!!
 
Lösning
Möjligheten att flagga ett specifikt inlägg som lösningen på problemet som tråden handlade om är ju toppen. Med lite smarta namn på trådarna får vi snart en bra liten databas med problem och möjliga lösningar att söka i.
Det förutsätter dock att det inlägget som är flaggat som lösningen också innehåller själva lösningen annars gör det ingen nytta.
Man är ju också nyfiken så man vill ju veta vad som verkligen var fel och vad lösningen slutligen var. Speciellt om man själv kanske ansträngt sig och bidragit med lite tips.

Felet är tydligen Gasspjällsgivaren ( Brytare C -Krets ) Vilket leder till för hög bränsle insprutning!!

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Har haft liknande fel ett antal gånger. Motorlampan lyste och vid omstart släcktes den. Bilen tar lång tid att komma upp i 90km, farthållaren fungerar inte. Dessa fel hade jag. Spridarfel på tvåans spridare. Detta kräver troligtvis byte av spridare men kan gå att få igång om man pillar och sprayar kontaktspray på anslutningarna där spridarna sitter.
Lycka till.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det verka vara dom felindikeringar du har,FIAT verkstad nästa.


Symptoms / Severity When this code is stored, the PCM will usually enter limp in mode. Engine acceleration will be severely limited (if not disabled) in this mode. Symptoms of a P0228 code may include: Stuck throttle (at any RPM) Limited or no acceleration Engine stall when allowed to idle Hesitation when accelerating Cruise control inoperative Causes Possible causes for this engine code include: Open or shorted circuits between the TPS, PPS, and the PCM Defective TPS or PPS Corroded electrical connectors Faulty drive-by-wire actuator motor

Read more at: P0228 Throttle Position Sensor/Switch C Circuit High Input
Copyright OBD-Codes.com
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Motorlampan lyser!! Jag förstår att det har att göra med insprutningen! (Fiats treliters motor 177hk) är orkeslös! den verkar även dra mer bränsle! Vad är vanligaste felet? Någon som har varit ute för
samma fel och tror sig veta vad felet kan vara? Tackar på förhand!!
Prova först med att kabelansluttningen till spridarna har bra kontakt! Fick reda på detta för många år sedan att kontakten ofta blir glapp. Träffade en husbilsägare som drabbats av detta fel, "orkeslös". Han var då i en verkstad och den som åtgärda felet lyssnade på min synpunkt. Han använde en liten skruvmejsel inne i kontakten och bröt till snäppet på kontakten. Efter det så gick bilen perfekt därifrån. Jag vet inget mer om dem mera.
Bengt
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Prova först med att kabelansluttningen till spridarna har bra kontakt! Fick reda på detta för många år sedan att kontakten ofta blir glapp. Träffade en husbilsägare som drabbats av detta fel, "orkeslös". Han var då i en verkstad och den som åtgärda felet lyssnade på min synpunkt. Han använde en liten skruvmejsel inne i kontakten och bröt till snäppet på kontakten. Efter det så gick bilen perfekt därifrån. Jag vet inget mer om dem mera.
Bengt
Nu var det ju inte spridarna som var problemet med felkod 228!
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Det er alene trådskaberen som kan markere det indlæg han mener løser sit problem som grønt.

Ronny och Gerd er trådskaber, og i første indlæg spørger han: "samma fel och tror sig veta vad felet kan vara?"

Han får i indlæg 5 et link til et sted hvor han kan oversætte fejlkoden., og den markerer han grøn.

I indlæg 8 skriver han: "Löst! Tack för hjälpen" Nu ved han jo også hvad fejlen er!

Set fra hans stol er hans problem altså løst, og så må vi andre lade os nøje med det. Hvis han ikke vil fortælle hvad løsningen går ud på, så er det jo hans beslutning.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Möjligheten att flagga ett specifikt inlägg som lösningen på problemet som tråden handlade om är ju toppen. Med lite smarta namn på trådarna får vi snart en bra liten databas med problem och möjliga lösningar att söka i.
Det förutsätter dock att det inlägget som är flaggat som lösningen också innehåller själva lösningen annars gör det ingen nytta.
Man är ju också nyfiken så man vill ju veta vad som verkligen var fel och vad lösningen slutligen var. Speciellt om man själv kanske ansträngt sig och bidragit med lite tips.
 
Toppen