• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorproblem

Irén o Peter

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
412
Medlemskap
2025
HJÄLP HJÄLP !!!! Får ej igång min motor har en 3,0 liters Fiat motor årsmod 2008 Efter att ha kört i ca 5 mil stängdes den av i 3 timmar och är sedan stendöd. Startmotorn går runt alla säkringar är hela ingen diesel lukt i avgasningsröret Behöver komma hem till Götet står i Lysekil Alla tips välkomna Peter:mad::mad::mad::mad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Motorproblem

Høres ut som inmobiliser har slått til - denne var omtalt i en tråd for omlag en mnd siden. Tror det er en knapp i nærheten av batteriet.

En annen sak å prøve er å koble fra batteriet i 10 min og så koble på igjen, dette skulle resette all elektronikken.

F

F.d. 25282

Guest

Hej

På Fiat biler er der en sikring der kan afbryde brændstofpumpen, således at motoren ikke får Diesel.

Den bør sidde i motorrummet en kontakt som skal trykkes ind.

Du kan finde placeringen i din instruktionsbog.

Du kan også søge i dette fora har for nogen tid siden været omtalt her

F

F.d. 25282

Guest

Sv: Renault! Vaken bilbärgare. - 2012-06-15, 23:48

För Fiat from årsm 2007 beskrivs detta i instruktionsboken som "Autom bränsleavstängning vid krock" och redovisas på sid A:56.
Där finns en kompl beskrivning med bilder och info hur man återställer bränslematning OCH strömförsörjning. I vissa fall krävs dock säkringsbyte på Fiat verkstad!
Tror inte att detta är något ovanligt eller okänt "problem" för en bilbärgare eller för folk som känner till senaste decenniets bilar/motorer. Kanske problem överraskning för användare som inte ögnat igenom den egna bilens instruktionsbok.

Hej her der det omtalte skriv:spinny:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Det låter som om "immobilizern" (d v s startspärren) har slagit till Det kan ha blivit problrem med transpondern i tändningsnyckeln. (En brasklapp: jag vet inte om Fiat läser av transpondern när motorn väl startat, vissa bilmärken gör det).
Har du reservnyckel med dig så prova den.
Annars verkar det vara fel på bränsleförsörjningen, tjuvluft/läckage, filter, bränslepump mm.
Sedan får man väl titta på elsystemet, glappkontakt mm.
Efersom bilen är 4 år så är det inte speciellt troligt att styrenheten pajat, det brukar de göra inom 3 - 4 månader om någon komponent är dålig.
//W

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Japp, ssom skrivits tidigare, bränsleavstängningen i händelse av krock kan ha utlöst. Jag borde tänkt på det.
:wall:
Den sitter under instrumentbrädan på höger sida. Där finns en knapp som man skall trycka in för att återställa den.
//W

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Jag råkade ut för liknande på min 2009 burstner Fiat, då var det startspärren som lagt av ,går att koppla förbi genom att slå sönder kopplingen vid bränslepumpen ock koppla om ,måste göras av en som kan, då jag försökte starta tände motorn till, men fick inget bränsle. hoppas det löser sig hälsningar Lasse

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Wizard!
Mycket intressant var närmare bestämt sitter denna knapp??

Tackar på förhand om svar.
Mvh.

Japp, ssom skrivits tidigare, bränsleavstängningen i händelse av krock kan ha utlöst. Jag borde tänkt på det.
:wall:
Den sitter under instrumentbrädan på höger sida. Där finns en knapp som man skall trycka in för att återställa den.
//W

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

På min Fiat 2011 sitter knappen till höger , på torpedväggen (hjulhuset) lite svår att hitta ,så det kan vara ide att undersöka var innan den löser ut!!Hälsningar Lasse

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej, på min 2007 Integrerad Dethleffs hittade jag inte nån sådan pryl.
såvida den inte sitter bakom handskfacket o då blir det skruva låss först som gäller.
Tittade runt även i motorrummet men tji.
Får väl kolla med verkstadskillen n. gång.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Hej, på min 2007 Integrerad Dethleffs hittade jag inte nån sådan pryl.
såvida den inte sitter bakom handskfacket o då blir det skruva låss först som gäller.
Tittade runt även i motorrummet men tji.
Får väl kolla med verkstadskillen n. gång.

Kolla i instruktionsboken om det inte står något där.
Jag vet inte om det är möjligt att sparka till den så den utlöser om passageraren har fötterna där.
//W

F

F.d. 50110

Guest

Vännerna intill motorproblemet kunde dagen efter konstatare att Hymer larm stängde av även bränslepumpen. Batteripol av och därefter ätermontering, körning med larmet på och av o sedan startade den.

:) LG

Toppen