• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorproblem!

F

F.d. 53358

Guest
Sv: Motorproblem!

Det skulle vara intressant att få reda på hur verkstan gör vid degenerering.
Är det så, att de nollar motorlampan och bara kör bilen?
Kan man göra detta själv?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Motorproblem!

Det en enkelt kan gjøre selv er å ta bilen ut på tur! velg rett veksel slik at motoren får løpe lett med 2000 til 3000 rpm i minst 15 minutter etter at motoren er blitt varm. Det finnes elektroniske løsninger slik at dette kan utføres med bilen stillestående, denne varianten må benyttes om bilen er gått inn i limp home modus. Til noen biler finnes det mulighet for tilkobling av en direkte insprøyting av brennstoff i filteret for å få utbrenningen av partikler i gang raskt.

Største problemet med verkstedløsningene er slitasjen på DPF som reduserer levetiden.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Motorproblem!

Är det någon som vet om det finns någon apparat till Fiat multijet 130, så man kan släcka motorlampan och motorn går normalt och sedan vrålköra bilen utan att behöva besöka verkstad.
Om det finns och var man kan köpa denna och vad den heter.
Förra sommaren körde jag efter en ganska ny husbil, den rök rejält. Jag sa till Ritva att den där måste nog vara helt slut i motorn, men den kanske bara var snäll mot miljön !
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Motorproblem!

Har man ett skapligt rymligt samvete kan man koda bort DPF .T-M chiptrim mfl kan detta.
Man kan oxå fullura styrboxen det finns lite olika metoder .
Bilprovningen testar bara K värdet (änså Länge) om dom orkar.
Har man avgasröret långt inunder bilen gör dom det inte.:D
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.940
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Motorproblem!

Är det någon som vet om det finns någon apparat till Fiat multijet 130, så man kan släcka motorlampan och motorn går normalt och sedan vrålköra bilen utan att behöva besöka verkstad.
Om det finns och var man kan köpa denna och vad den heter.
Förra sommaren körde jag efter en ganska ny husbil, den rök rejält. Jag sa till Ritva att den där måste nog vara helt slut i motorn, men den kanske bara var snäll mot miljön !

Idag är det nog enklast att läsa av felkoder samt släcka dessa själv m.h.a en smartphone med blåtand (ej Iphone)
samt en obd-läsare ELM327 v1.5 Wireless OBD Scan Tool - Free Shipping - DealExtreme

Samt gratisappen Torque Lite

Dock så repareras inga fel eller brister, kvarstår felet kommer motorlampan att tändas igen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.940
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Motorproblem!

Ändrat mitt svar, blandade ihop trådar.
Ja Uno den passar.
OBD- uttaget på bilen är en standard sedan många år på diagnostikuttaget.
Den bryr sig inte om bilmärket, bara den inte är för gammal.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/OBD
 
Senast ändrad:
Toppen