• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorproblem!

F

F.d. 53012

Guest
Sv: Motorproblem!

Nu har jag varit och hämtat min husbil. De har degenererat partikelfiltret, eller vad det nu heter. De talade om, att jag måste varmköra bilen vid varje start för att inte filtret ska bli igensatt. Jag ifrågasätter verkligen detta. Om jag startar bilen på en campingplats måste jag stå och osa medan jag tömmer tankar och betalar, för att filtret inte ska gå igen. Verkar vansinnigt, dessutom inte tillåtet.
Men jag slapp att betala.
Jag är orolig för att motorlampan ska tändas när vi är ute på camping.
Vad att göra?
Därmed fick vi andra utan partikelfilter en miljöbil som inte kräver detta ständiga varmkörandet och därmed nerosandet det blir inget mer byte vad det verkar mycket nöjd med 08:an efter bytt gaspedal.

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2026

Varje gång är överdrivet tycker jag ,men visst har du kört in och ut ur garaget hela vintern .Kanske 150-200 kallstarter.Du bör nog förvara din bil på ett annat sätt.:)Jag är osäker på hur man ser att motorn regenererar på våra bilar .På min Volvo ser man på färddatorn att bränsleförbrukningen går upp med ca 2 dl milen .Då skjuter den till extra bränsle så tempen i DPF stiger och det bränns ut.Då ska man inte stanna utan köra vidare tills processen är klar .Det bör vara lika på Fiat
Gör du rätt så funkar ett DPF bra man måste gasa lite ibland så det får en chans till rening.

F

F.d. 50069

Guest

Jag säger bara;
En Aldonfördelare med brytare samt en lucas soppapump. Sen dubbla SU för konsumtionen.

Verktyg;
Hammare till pumpen och en magnetfil till brytarspetsarna samt fingrarna till soppablandningen;)

OBS.
Detta är ett skämt:yes:
Vi kan ju inte åka runt och spy ut avgaser i dessa tider........

F

F.d. 53358

Guest

Varje gång är överdrivet tycker jag ,men visst har du kört in och ut ur garaget hela vintern .Kanske 150-200 kallstarter.Du bör nog förvara din bil på ett annat sätt.:)Jag är osäker på hur man ser att motorn regenererar på våra bilar .På min Volvo ser man på färddatorn att bränsleförbrukningen går upp med ca 2 dl milen .Då skjuter den till extra bränsle så tempen i DPF stiger och det bränns ut.Då ska man inte stanna utan köra vidare tills processen är klar .Det bör vara lika på Fiat
Gör du rätt så funkar ett DPF bra man måste gasa lite ibland så det får en chans till rening.
I slutet av januari var bilen inne och degenererades, jag är pensionär och jag arbetar i verkstaden kanske två dagar i veckan. Från slutet av januari till slutet av mars, är det åtta veckor, altså har jag kört ut och in, max 16 gånger.
Ska inte bilen hålla att köra ut och in i verkstaden 16 gånger, tycker jag Fiat är en skitbil.
Lampan för degenerering har inte tänts en enda gång under denna tiden, det måste vara ett annat fel. jag väntar bara på att motorlampan tänds igen. Jag kommer nu att köra en vända till Lilla Edet varje gång jag startar bilen, det blir en sträcka på en mil. Jag tycker detta verkar idiotiskt och miljömässigt helt förkastligt.
Vad ska man med en bil med miljö euro5 om man måste bränna diesel på detta vansiniga sätt.
Ett sätt att slippa köra är att koppla traktorn för och släpa ut eländet.
Köp aldrig en Euro5 som skitar ner miljön mer än någon annan bil.

Är det någon som vet hur man plockar bort detta idiotiska filter, så man slipper ligga på vägarna och bränna diesel helt i onödan. 4-5 mil i veckan.

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Vinterstid anbefaler flere personbil-verksteder i Norge minst en tur på over 6 mil for dieselbiler som hovedsaklig brukes til og fra jobb. Denne lengre turen skal kjøres med høyt turtall på motoren. En tidligere kollega av meg med 3 mil til jobben hadde 2 rengjøringer av DPF på en mnd før han gikk over til å blåse ut filteret med en tur Oslo - Gardermoen og retur en gang i uken hele vinteren. Husker ikke nå om det var VW eller Audi han hadde den gangen han hadde verkstedbesøkene, han byttet mellom en A6 og en stor VW SUV.

Frem til filteret er blitt varmt så bygger det seg opp med partikkler, når det først er blitt varmt forbrennes disse. Stadige kaldstarter, gjerne uten å gløde lenge nok lager ekstra mye partikkler så 16 slike kan godt tette filteret.

Selv har jeg heldigvis en Euro-4 motor uten DPF :rolleyes: og AdBlue.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

På min slitoslängbil Chevrolet Aveo diesel tänds denna lampa ibland när jag kört för många "kortkörningar", har bara 5-6min till jobbet.
Lösning: blåser ur motorn ordentligt på landsväg, lampan slocknar efter någon minut, dock är det ovanligt att den tänds.

F

F.d. 53320

Guest

våran son har en fiat 2012 som motorlampan tändes på vid start ock slocknade när bilen blev varm.verkstaden bytte glöggningsrelä efter dagar av felsökning . dom trodde att d var kortis i reläet.

F

F.d. 53358

Guest

Vad är det för mening med partikelfilter om man ska köra en massa extramil till ingen nytta. Mängden skit i luften måste bli mer.
Euro 5 är ingen miljöbil, det är en skitbil.

F

F.d. 53358

Guest

våran son har en fiat 2012 som motorlampan tändes på vid start ock slocknade när bilen blev varm.verkstaden bytte glöggningsrelä efter dagar av felsökning . dom trodde att d var kortis i reläet.
Samma för mig under januari månad.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det är inte på något sätt bara Fiat som har problem med igensatta partikelfilter vid "udda" användning. Jag pratade med en verkstad som sköter ett stort antal Securitas bilar som är VW Polo, där måste man regenerera partikelfiltren varje månad p.g.a. att bilarna aldrig körs ordentligt så att filtret blir varmt.

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2026

Ok jag fattade det som du körde ut och in bilen dagligen hela vintern.
Snart blir det lag på Euro 6 ...... Då blir det dyrt och tungt

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Bakgrundsinformation;
Partikelfilter utgör en del i ett system för avskiljning av sotpartiklar från dieselmotorns avgaser. Med hjälp av ett partikelfilter kan nästan 100% av dessa partiklar samlas upp för att sedan elimineras genom satsvisa styrda regenereringar.

Ett partikelfilter måste regenereras med en ”viss” regelbundenhet, det sker genom att filtret upphettas till ca 600 °C varvid de uppsamlade partiklarna i avgaserna ”elimineras”. Vanligtvis styrs regenerering i ”mindre” dieselmotorer (inte i större ex lastbilsdieslar) genom tryckfalls- och temperaturmätning före och efter partikelfiltret. Ett mjukvaruprogram beräknar när regenerering skall ske och vidmakthåller på så sätt filtrets funktion.

Hos de lite mindre dieselmotorerna som vi, hus- och personbilister, kommer i kontakt med sker regenerering med hjälp av att motorns ordinarie bränsleinsprutare injicerar extra bränsle under avgasfasen det leder till att katalysatorn hettas upp och uppsamlade partiklar förbränns.

Svar till Ritva & Uno;
Kör man endast kortare sträckor ökar behovet av regenerering. Om bilen har uppnått sitt behov av regenerering och denna avbryts så leder det till att regenereringen hela tiden startar om – en fullständig regenerering på en personbil tar normalt upp till ca 20 min, kortare tid om man ökar farten > 100 Km/h.

Att lämna bilen på verkstad enbart för att få en ”normal regenerering” av partikelfilter utförd så är det varken normalt, acceptabelt eller rätt, förutsatt att normalt godkänt dieselbränsle EN560 utan främmande tillsatser används eller att ett externt trimscip monterats!

Det finns under alla omständigheter ingen orsak, att regenerera filtret på en verkstad varje gång det är ingen lösning! Bilen ska självklart klara att utföra regenereringen själv, det är det som verkstaden ska fixa inte själva utförandet av en enstaka regenerering (kan t.ex bero på programfel styrdator, externt trimship, insprutning av extrabränsle i cylindrarna för regenereing sker inte, etc?)!

F

F.d. 53358

Guest

Ok jag fattade det som du körde ut och in bilen dagligen hela vintern.
Snart blir det lag på Euro 6 ...... Då blir det dyrt och tungt

Och ännu längre onödiga mil, och ännu skitigare miljö.

Min grabb arbetar med biltvättar. Om utsläppen är för stora, ökar man bara vattnet och vips är man under gränsvärdet. Skiten är exakt lika mycket, men man får rena större volymer, men miljökraven innehålls.
Detta är byråkratisk miljövård ???
:msn_thumbdown:

F

F.d. 53358

Guest

Bakgrundsinformation;
Partikelfilter utgör en del i ett system för avskiljning av sotpartiklar från dieselmotorns avgaser. Med hjälp av ett partikelfilter kan nästan 100% av dessa partiklar samlas upp för att sedan elimineras genom satsvisa styrda regenereringar.

Ett partikelfilter måste regenereras med en ”viss” regelbundenhet, det sker genom att filtret upphettas till ca 600 °C varvid de uppsamlade partiklarna i avgaserna ”elimineras”. Vanligtvis styrs regenerering i ”mindre” dieselmotorer (inte i större ex lastbilsdieslar) genom tryckfalls- och temperaturmätning före och efter partikelfiltret. Ett mjukvaruprogram beräknar när regenerering skall ske och vidmakthåller på så sätt filtrets funktion.

Hos de lite mindre dieselmotorerna som vi, hus- och personbilister, kommer i kontakt med sker regenerering med hjälp av att motorns ordinarie bränsleinsprutare injicerar extra bränsle under avgasfasen det leder till att katalysatorn hettas upp och uppsamlade partiklar förbränns.

Svar till Ritva & Uno;
Kör man endast kortare sträckor ökar behovet av regenerering. Om bilen har uppnått sitt behov av regenerering och denna avbryts så leder det till att regenereringen hela tiden startar om – en fullständig regenerering på en personbil tar normalt upp till ca 20 min, kortare tid om man ökar farten > 100 Km/h.

Att lämna bilen på verkstad enbart för att få en ”normal regenerering” av partikelfilter utförd så är det varken normalt, acceptabelt eller rätt, förutsatt att normalt godkänt dieselbränsle EN560 utan främmande tillsatser används eller att ett externt trimscip monterats!

Det finns under alla omständigheter ingen orsak, att regenerera filtret på en verkstad varje gång det är ingen lösning! Bilen ska självklart klara att utföra regenereringen själv, det är det som verkstaden ska fixa inte själva utförandet av en enstaka regenerering (kan t.ex bero på programfel styrdator, externt trimship, insprutning av extrabränsle i cylindrarna för regenereing sker inte, etc?)!

Jag har inget trimship, och är ingen tävligsförare, hastighetsbegränsning på väg 167 är 70km/tim. Köra i 20 minuter i 100 km/tim på denna väg, vågar jag inte, vare sig för polisen eller för mitt och andras liv.
Har miljötänket gått fullständigt överstyr ???

F

F.d. 50069

Guest

Uno.:D
Du får väl växla ner ett par spett;)
Jag kan väl inte tänka mig att man prompt måste köra i hundra knyck, eller?
Det borde väl räcka med att blåsa ur motorn med lite varv eller är jag helt ute och cyklar.
Vi har haft elva husbilar och aldrig någonsin har vi haft problem (peppar,peppar) med några varningslampor eller nåt annat på våra Fiatbilar. Fast jag kan lova att de får gå hårt nån gång då och då på lämpligt ställe i preventiv syfte:rolleyes:

Blås ur grejorna nån gång då och då, man behöver ju inte vara omdömeslös för det, eller?

F

F.d. 53358

Guest

Hade jag vetat att man måste vrålköra bilen en gång i veckan i 20 minuter, hade jag valt en äldre bil utan denna miljömässiga vansinnigheten. Men nu ska jag ut och köra utav bara f.n, så jag uppfyller miljökraven
:msn_tongue:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Ritva & Uno!
Inte fråga om "vrålkörning" men när en generering påbörjats eller måste upptas på nytt igen, så måste den kunna få fortsätta under ca 20 min. Oftast kan detta ske utan att du märker av det "under normal användning", så är det tänkt att det skall fungera.

Vad som är normal körning kan givetvis diskutteras, vi är ju alla olika och använder därmed bilarna på olika sätt. Ytterligheter bland oss användare finns och vissa av oss kan då möjligen falla utanför ramen av hur man tänkt sig och programmerat denna "norm"process, men;
För att regenerering av ett partikelfiltret skall kunna ske, så måste det upphettas till ca 600 grader med varaktighet under viss tids körning (ca 20 min) för att de "uppsamlade sotpartiklarna skall kunna brännas bort", se mitt föreg inlägg om hur regenereringen går till ... !

En förutsättning för regenereringen är hur som helst att bilen "körs normalt", dvs inte enbart eller oproportionellt mycket korta sträckor och kanske på låga varv när den väl körs. Förr kunde man köra så och därmed spara bränsle.
Med partikelförsedda motorer blir det tvärtom, gäller i princip alla moderna dieslar, de drar i längden vid försiktig körning inkl partikelfilterregenereringar i stället mer bränsle. Överdriven försktighet leder bara till tätare och längre regenereringar varvid extra bränsle hela tiden skickas till filtret via motorns insprutningssystemför, med syfte att bränna bort uppsamlade sotpartiklar i filtret ... !

En lärdom av detta för vissa kan vara att mindre personbilsdieslar som endast körs korta sträckor och dessutom försiktigt, kanske är att byta till "på papperet" törstigare bensinare som bättre än moderna dieslar klarar den typen av körning. Mot just denna bakgrund har säkert små bensinare, med nuvarande dieselteknik, en framtid map hur de används - allt handlar ju inte bara om redovisad låg direkt förbrukning ... utan hur medvetet prylarna används!

Själv kör jag relativt försiktigt max 80-100 km/tim med HB (sällan över 2.000r/m), har en Fiat Hobby -12, 5-ton med 177 HP med partikelfilter och ComfortMatic - har inte känt av observerat några som helst regenereringsproblem (och med medelförbrukning klart under 1 lit/mil, enl tankade litrar under nu 2 år och totalt ca 1.700 mil).

Om du tycker att du har en liknande körprofil som jag har bör du fundera över ett nytt verkstadsbesök mot bakgrund av de möjliga felorsaker/källor som jag nämnde i förra inlägget.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

"Alla" dagens bilar är ju i grunden byggda för att gå kontinuerligt,
Nu är ju en sån körstil omöjlig, men en minimumkörstäcka brukar vara 25km varje gång motorn startas, för att den ska få bli genomvarm m.m.
Kortare körtider resulterar i div. "problem".
Kör man kortare sträckor så rekommenderas t.ex halva körsträckan mellan serviceintervallet, många bilar har även en "servicevakt" som signalerar om att motoroljan bör bytas trots att miltal ej uppnåtts.

F

F.d. 53358

Guest

"Alla" dagens bilar är ju i grunden byggda för att gå kontinuerligt,
Nu är ju en sån körstil omöjlig, men en minimumkörstäcka brukar vara 25km varje gång motorn startas, för att den ska få bli genomvarm m.m.
Kortare körtider resulterar i div. "problem".
Kör man kortare sträckor så rekommenderas t.ex halva körsträckan mellan serviceintervallet, många bilar har även en "servicevakt" som signalerar om att motoroljan bör bytas trots att miltal ej uppnåtts.

Jag byter motorolja och filter själv, varje vinter. Har gjort det på alla mina bilar sedan jag fick körkort 1966. Har aldrig haft problem med någon bil, trots att de gått ca. 30000 mil var, förän nu. Jag visste inte om detta fenomen.
Min granne, som är 80 år köpte en ny folka golf diesel. För att han skulle vara snäll mot miljön. Vi har 5 km till affären och bor på landsbygden, utan bussförbindelser, det är egentligen den enda sträcka han kör, och det går inte fort. Han kommer med andra ord att få väldiga problem.

F

F.d. 53358

Guest

Ritva & Uno!
Inte fråga om "vrålkörning" men när en generering påbörjats eller måste upptas på nytt igen, så måste den kunna få fortsätta under ca 20 min. Oftast kan detta ske utan att du märker av det "under normal användning", så är det tänkt att det skall fungera.

Vad som är normal körning kan givetvis diskutteras, vi är ju alla olika och använder därmed bilarna på olika sätt. Ytterligheter bland oss användare finns och vissa av oss kan då möjligen falla utanför ramen av hur man tänkt sig och programmerat denna "norm"process, men;
För att regenerering av ett partikelfiltret skall kunna ske, så måste det upphettas till ca 600 grader med varaktighet under viss tids körning (ca 20 min) för att de "uppsamlade sotpartiklarna skall kunna brännas bort", se mitt föreg inlägg om hur regenereringen går till ... !

En förutsättning för regenereringen är hur som helst att bilen "körs normalt", dvs inte enbart eller oproportionellt mycket korta sträckor och kanske på låga varv när den väl körs. Förr kunde man köra så och därmed spara bränsle.
Med partikelförsedda motorer blir det tvärtom, gäller i princip alla moderna dieslar, de drar i längden vid försiktig körning inkl partikelfilterregenereringar i stället mer bränsle. Överdriven försktighet leder bara till tätare och längre regenereringar varvid extra bränsle hela tiden skickas till filtret via motorns insprutningssystemför, med syfte att bränna bort uppsamlade sotpartiklar i filtret ... !

En lärdom av detta för vissa kan vara att mindre personbilsdieslar som endast körs korta sträckor och dessutom försiktigt, kanske är att byta till "på papperet" törstigare bensinare som bättre än moderna dieslar klarar den typen av körning. Mot just denna bakgrund har säkert små bensinare, med nuvarande dieselteknik, en framtid map hur de används - allt handlar ju inte bara om redovisad låg direkt förbrukning ... utan hur medvetet prylarna används!

Själv kör jag relativt försiktigt max 80-100 km/tim med HB (sällan över 2.000r/m), har en Fiat Hobby -12, 5-ton med 177 HP med partikelfilter och ComfortMatic - har inte känt av observerat några som helst regenereringsproblem (och med medelförbrukning klart under 1 lit/mil, enl tankade litrar under nu 2 år och totalt ca 1.700 mil).

Om du tycker att du har en liknande körprofil som jag har bör du fundera över ett nytt verkstadsbesök mot bakgrund av de möjliga felorsaker/källor som jag nämnde i förra inlägget.

Jag kör nog ungefär som du gör, med undantag att jag har bilen i min smidesverkstad då den inte används. Jag är pensionär så jag fordrar inte så mycket arbete, men när abstinensen blir för svår, måste jag köra ut bilen och arbeta någon dag eller så. Nu ska jag göra en dragstång och koppla mellan bilen och traktorn, då kan jag dra ut och in bilen utan att starta den.
Traktorn har inte denna finess med partikelfilter, trots att den är ganska ny.
Varje dag lär man sig något nytt.
Min grabb ska byta ut servicebilen, nu får det bli en bensinare, då det ofta blir kortare sträckor.
Jag tycker synd om min granne som köpt fel bil. (föregående inlägg)

Tack för denna lärdom
Uno

Toppen