• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorproblem!

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Hej!

Vi fick problem med motorn i vår husbil , Fiat 128hk -05 låg i 90km när motorn började gå ojämnt plus att lampan med motorsymbol tändes.

Kollade i instruktionsboken och där står att det kan vara något fel i bränslesystemet och att vi kunde köra försiktigt även om lampan lyste.

Hade en mil hem så det gick ju bra.

Har alldeles nyss bytt bränslefilter så det bör ju inte vara det.

Någon som råkat ut för samma problem?

Reviera

Kjell & Britt-Inger

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
4375
Medlemskap
2025
Sv: Motorproblem!

Hej på er

Detta problem är med all sanolikhet glapp i spridarkontakterna har råkat ut för samma problem, lossa spridarkontakterna en efter en och ta en liten spetstång och vrid hankontakten lite försiktigt så att det blir lite bättre kontakt mellan hon & hankontakt.
Hoppas detta hjälper er.

California

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024

Håller med "Getingen". Problemet har uppstått flera gånger på vår bil men det är lika förtretligt varje gång bilen börjar hacka och tappa kraft. Som regel sker det ju alltid på fel plats (motorväg) och vid fel tillfälle (nära missa båten en gång när vi skulle hem till Gotland...)

I verktygslådan ingår alltid en pytteliten mejsel som jag trycker in i kontakterna och vrider om lite, kopplar på kablarna igen och i väg. Första gången tog det flera timmar att komma på hur man gör, senast gick hela proceduren på under 20 minuter. Jag tror att hela problematiken skulle förhindras om kablaget bara var en futtig centimeter längre så att det inte blev så spänt.

Knepigast är numera att få skyddslocket på rätt plats. Vis av erfarenheten håller jag alltid motorn rentvättad eftersom ingreppet med spridarna genererar en del lort på händeroch armar...

Lycka till!

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Kontaktstift som är utsatta för vibrationer och som leder små strömstyrkor utsätts för ett fenomen som kallas fretting.
Det bildas en typ av oxid-skikt på kontaktytorna. Det visar sig som små små sår på kontaktytorna.
Har man problem med detta så skrapa kontaktstiften FÖRSIKTIGT med en radiomejsel e d.
För att undvika det uppstår igen skall men fylla (inte bara smörja in) kontakterna med lämpligt fett. Man stänger då ut luftens syre som orsakar problemet. Det skall vara så mycket fett att det pressas ut ur kontakten när den sätts dit.
Ett fett jag vet som fungerar är "Lågtemperaturfett" från Volvo som kan köpas hos volvohandlare.
Jag rekommenderar inte att deformera kontakterna eftersom kontaktytorna då kan bli för små.

//Jerry

Bjösse

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
3330
Medlemskap
2025

Råkade ut för samma sak i Spanien i sommras, på Fiat verkstan sa dom att kabeln till fyrans cylinder är för kort så de glider ur kontaktstycket, så dom kapade kabeln o satte dit ett nytt kontaktstycke med längre kabel. Sedan funkade det bra.
// Björn

F

F.d. 3297

Guest

Gammal "erfaren" bilförare och elektronikingenjör manar:
smörj in ALLA kontakter och övergångar med fett eller vaselin!

Annars så blir det oxider som "spökar till" den tänkta funktionen".

Oxidfria kontakter ger problemfria mil! :p:

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023

Hej!

Bil & Kaross i Ulricehamn konstaterade snabbt att det var okontakt till fjärde cylindern, så nu spinner motorn som en katt igen.

Och alla här som svarade hade ju rätt tack för det.

reviera

F

F.d. 18415

Guest
Sv kontakter till spridana ??

hej ........... har nog samma problem ..men
var sitter dom här kontakterna ..4stck.????
tack på förhand mvh. wolf o leena från mora

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025

Gammal "erfaren" bilförare och elektronikingenjör manar:
smörj in ALLA kontakter och övergångar med fett eller vaselin!

Annars så blir det oxider som "spökar till" den tänkta funktionen".

Oxidfria kontakter ger problemfria mil! :p

Det stämmer som Hans-5003 skriver men kolla upp vilken typ av vaselin eller fett ni använder ,annars kan det bli sämre kontakt än utan !

Mvh Tom

F

F.d. 53358

Guest

Jag har en Sunlight T 69 årsmodell 2012 Fiat 130 multijet, har gått 1700 mil.
Jag har bilen stående i en smidesverkstad hela vintern. Jag kör ut den när arbete ska utföras i verkstaden och kör in den på kvällen. I januari månad tände sig motorlampan och motorn gick väldigt dåligt. Jag ringde Hedins i Uddevalla och de skulle fixa problemet på garantin. Jag talade om att det är inte bråttom, så ta god tid på er. Efter två veckor ringde de och talade om att bilen var färdig. De hade bytt förvärmning och reläer till dessa och bilen gick fint. Igår gjorde jag på samma sätt körde ut bilen på morgonen och skulle köra in den på kvällen. Då tände sig motorlampan igen och motorn gick jättedåligt. Jag har inte kört mer än c.a. 10 mil sedan reparationen.
Är det någon som vet vad felet är, eller ska jag byta motor på bilen? Jag kan inte lita på den längre.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Har haft liknande problem med min fiat plåtis 2011. Problemet återkom efter upprepade reparationer hos BiÖ. Så småningom hittades felet. Det var kortis i vevhusventilations värmaren, felet uppstod då och då. Alltså inte tvärkortis. När kortslutningen uppträdde gick säkringen till värmaren och på samma säkring låg "insprutningsregleringen" (om det heter så?). I alla fall när säkringen gick kunde jag inte köra bilen fortare än 80 km/tim och motorlampan lyste. BiÖ hade sett samma fel på andra bilar.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Hände på vår förra bil, fick ta bärgare till Fiat verkstad.
Dom bytte gasspjället då det blivit kortslutning där.
Bilen visade dom symtomen som du beskriver.
Den gick perfekt efter det och endast självrisken kostade det oss
Bilen var en 07:a.

Mvh
Pelle

hike

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2025

Att en motorlampa tänds kan betyda så mycket. Jag har en passat som resebil. Jag har fått motorlampan att Tändas 3 gånger och då var det för dålig programvara??? Svårt att alltid svara varför :mad:

Hälsningar/H

F

F.d. 53358

Guest

Jag är väldigt tacksam för dessa uppgifter, jag ska vidarebefordra dessa till Hedins i Uddevalla. Bilen ska lämnas torsdag 27/3 kl 07,15. Ska bli intressant att få reda på vad det är för fel och som jag kommer att redovisa här.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Läste mig till hur man släcker lampan,
Gör aldrig det utan se till att felkoda och se vad det är för fel.
Mvh
Pelle

F

F.d. 53358

Guest

Nu har jag lämnat in husbilen hos Hedins i Uddevalla för andra gången. Motorlampan lyser. De ringde mig för en timma sedan och talade om att partikelfiltret var igensatt. Sedan förra gången jag var inne med bilen, för att motorlampan lyste, har jag kört ca. 13 mil plus kanske 3-4 gånger ut och in i garaget. Förra gången gjordes partikelfiltret rent. Nu talade de om att jag måste köra bilen varm varje gång jag startar den, för att slippa dessa problem.
Nu frågar jag, vad är det för miljöbil, som man måste köra extravändor på några mil, för att den inte ska gå sönder?
Är det någon mer som fått dessa uppgifter från Fiatverkstad?
Jag tycker detta verkar helt vansinnigt.

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2026

Jag kan tycka att det är konstigt men igensatt DPF efter 1700 mil även om du har puttrat fram .Vi har ett antal M-B Nissan och Iveco (med DPF)på mitt arbete dom bilarna går inte speciellt mycket men däremot står dom på lite över tomgång och går större delen av dagen .mycket sällan problem ibland luktar dom ibland behöver dom ut och luftas mycket sällan dock,
Nu vet inte jag hur kunniga den aktuella M-B verkstaden är .Men vad jag vet har dom inte skruvat länge med Fiat .
Det kan va fel på difftryckgivaren tydligen inte helt ovanligt på Ducato

F

F.d. 53358

Guest

Nu har jag varit och hämtat min husbil. De har degenererat partikelfiltret, eller vad det nu heter. De talade om, att jag måste varmköra bilen vid varje start för att inte filtret ska bli igensatt. Jag ifrågasätter verkligen detta. Om jag startar bilen på en campingplats måste jag stå och osa medan jag tömmer tankar och betalar, för att filtret inte ska gå igen. Verkar vansinnigt, dessutom inte tillåtet.
Men jag slapp att betala.
Jag är orolig för att motorlampan ska tändas när vi är ute på camping.
Vad att göra?

Toppen