• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorproblem 2,3 multijet

Svanander

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Götene
HBK-Nr
28964
Medlemskap
2024
Hej Jag har en Husbil 2013 med Fiat 2,3 multijet motor. Vid uppstart efter 6 månader vila vibrerar motorn väldigt.
kör den varm och det blir bättre, märks knappt på varv men vibrerar fortfarande på tomgång så det känns tydligt
i ratten. Vid avställning i oktober fanns inga sådana problem. någon som upplevt samma och kan tipsa om åtgärder ?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej Jag har en Husbil 2013 med Fiat 2,3 multijet motor. Vid uppstart efter 6 månader vila vibrerar motorn väldigt.
kör den varm och det blir bättre, märks knappt på varv men vibrerar fortfarande på tomgång så det känns tydligt
i ratten. Vid avställning i oktober fanns inga sådana problem. någon som upplevt samma och kan tipsa om åtgärder ?
Spraya motorfästena med silikon spray vid avställning så håller dom sig mjuka under vintern...

Dom hårdnar tillfälligt när inte motorn är på under hela vintern
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.712
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Hej, har följt denna tråd och har undrat över denna symtom med skakningar. Har en 03 ducato 2.8jtd som gått 16000 mil med kabe bodel. Körde året om fram till 2020, sen ställde vi av den i november,sen start igen i april månad från 2021-2022-2023 och snart 2024. Det jag gör med motorn är byte av olja med filter, byte bränsle filter, byte luftfilter samt att tanka fullt innan garage. Den står i +6-7˚ i 5 månader, kanske är det därför inte min motor skakar alls, utan den går normalt vid uppstart. Kan kanske vara det som avgör, garagerad i plusgrader eller minusgrader.!
Mvh
Matti
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Tror det beror på att nyare modeller har avvibrereande/vätskefyllda motorfäste som stelnar till i minusgrader. Sen genererar det värme när det skakar mycket vilket gör dem mjuka igen. Låt bilen stå nån halvtimme på tomgång så brukar det släppa.
 

Göåsen

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Sunne
HBK-Nr
38665
Medlemskap
2024
Problemet är 2-massesvänghjul, dvs svänghjulet är delat i två "skivor" med någon typ av fjädrar mellan dom.
klibbar förmodligen fast mot varandra i kyla, och kräver att dom blir lite varma innan dom släpper och jobbar på rätt sätt.
 

Imperial 1975

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Olofstorp göteborg
HBK-Nr
35899
Medlemskap
2024
Hej Jag har en Husbil 2013 med Fiat 2,3 multijet motor. Vid uppstart efter 6 månader vila vibrerar motorn väldigt.
kör den varm och det blir bättre, märks knappt på varv men vibrerar fortfarande på tomgång så det känns tydligt
i ratten. Vid avställning i oktober fanns inga sådana problem. någon som upplevt samma och kan tipsa om åtgärder ?
Hade samma problem när jag startade upp efter 2 månader på våran 2017
Lät den gå en stund på lite högre varv,då blev det bättre.
Den fick stå igång en halvtimma så försvann det
Startade dagen efter inga vibrationer
Fiat i ett nötskal
Mats E
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hade samma problem när jag startade upp efter 2 månader på våran 2017
Lät den gå en stund på lite högre varv,då blev det bättre.
Den fick stå igång en halvtimma så försvann det
Startade dagen efter inga vibrationer
Fiat i ett nötskal
Mats E
Njae, kanske inte i ett nötskal, men definitivt i ett motorfäste! :) Sen är Ducaton i grunden en transportbil. De står inte stilla långa stunder. Jag har haft Ducato i många år. Startar alltid upp några gånger i månaden över vintern och låter den gå en stund. Visst kan det skaka till om det varit riktigt kallt, men de där värsta skakningarna slipper jag.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Njae, kanske inte i ett nötskal, men definitivt i ett motorfäste! :) Sen är Ducaton i grunden en transportbil. De står inte stilla långa stunder. Jag har haft Ducato i många år. Startar alltid upp några gånger i månaden över vintern och låter den gå en stund. Visst kan det skaka till om det varit riktigt kallt, men de där värsta skakningarna slipper jag.

Varför gäller då inte detta "problem" alla transportbilar kan man undra, eller ens alla Ducato??
 

arnil

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
626
Medlemskap
2024
Ett vanligt fenomen på flygmotorer som stått stilla en länge tid. Beror på att man har hydraliska ventillyftare som läcker olja och då blir ventilspelet för stort. Tror att Fiat har sådana lyftare.När man sedan startar upp motorn är olja kall och tjock och det tar en stund innan lyftarna blir uppfyllda igen Låt motorn gå på lågt varv tills skakningarn upphör.
 
Toppen