• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorproblem 2,3 multijet

Svanander

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Götene
HBK-Nr
28964
Medlemskap
2024
Hej Jag har en Husbil 2013 med Fiat 2,3 multijet motor. Vid uppstart efter 6 månader vila vibrerar motorn väldigt.
kör den varm och det blir bättre, märks knappt på varv men vibrerar fortfarande på tomgång så det känns tydligt
i ratten. Vid avställning i oktober fanns inga sådana problem. någon som upplevt samma och kan tipsa om åtgärder ?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Problemet med motorvibrationer har behandlats förr på forumet.
Sök på "motorvibrationer" så kommer det flera träffar.

Det verkar vara svårt att få reda på vad som orsakar vibrationerna, men dom verkar vara ofarliga och går över efter en del körning.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Hej Jag har en Husbil 2013 med Fiat 2,3 multijet motor. Vid uppstart efter 6 månader vila vibrerar motorn väldigt.
kör den varm och det blir bättre, märks knappt på varv men vibrerar fortfarande på tomgång så det känns tydligt
i ratten. Vid avställning i oktober fanns inga sådana problem. någon som upplevt samma och kan tipsa om åtgärder ?
hej ! om du öppnar tanklocket och släpper ut övertrycket som bildats i tanken tills det slutat pysa så sätter du tillbaka tanklocket och kollar luftrenare så inte mössen byggt bo där ? sen kan du starta och du har inte det problemet !
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Tvåtaktsolja i dieseln är inte så bra även om det saknas partikelfilter. Jag såg på en demonterad dieselpump en fast beläggning inne i hela pumpen och för säkerhets skull så kollade jag med Bosch dieselverkstad och de vidimerade då att det var tvåtaktsolja som använts, de hade stött på problemet ett flertal gånger och de avrådde på det bestämdaste att använda tvåtaktsolja i dieseln.
Om man anser sig behöva extra smörjning till dieselpumpen så finns det annat som är avsett för detta t.ex något ur Red Lines produkter.
P.S svaret gäller den gamla typen av dieselpump
 

Anders Flair 8000

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Växjö
HBK-Nr
33934
Medlemskap
2024
Spännande jag fick detta tipset av en gammal farbror som kört och meckat diesel i hela sitt liv men man vet inte även gamla deiselrävar kan ha fel jag ska kolla vidare se om jag kan hitta mer info man vill ju inte hälla i något som gör skada +kostar mer pengar per mil fan det är dyrt som det är med bara diesel
 

Anders Flair 8000

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Växjö
HBK-Nr
33934
Medlemskap
2024
var ute o kollade lite på nätet om det här med torr diesel och där blev man inte klokare en del förespråkar 2taktsolja en del motorolja en del ingen tillsats alls lite intressant är att det finns en äldre tråd här på husbilsklubben som heter 2 taktsolja kolla in den detta var spännande
 

Sture & Solveig

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1629
Medlemskap
2024
Hej Jag har en Husbil 2013 med Fiat 2,3 multijet motor. Vid uppstart efter 6 månader vila vibrerar motorn väldigt.
kör den varm och det blir bättre, märks knappt på varv men vibrerar fortfarande på tomgång så det känns tydligt
i ratten. Vid avställning i oktober fanns inga sådana problem. någon som upplevt samma och kan tipsa om åtgärder ?
Det är ganska normalt motorfästena blir styva när dom inte rör på sig bara ut o kör så försvinner det efter ett tag
 

Tommy Glader

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Eda
HBK-Nr
680
Medlemskap
2024
Hej Jag har en Husbil 2013 med Fiat 2,3 multijet motor. Vid uppstart efter 6 månader vila vibrerar motorn väldigt.
kör den varm och det blir bättre, märks knappt på varv men vibrerar fortfarande på tomgång så det känns tydligt
i ratten. Vid avställning i oktober fanns inga sådana problem. någon som upplevt samma och kan tipsa om åtgärder ?
Ganska normalt.
 

svabo

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20207
Medlemskap
2024
Jag har inte startat bilen sen jul, Fiat Dethleffs 148 hk, 2015.
Skulle flytta den idag och fick en chock när jag startade motorn.
Hela bilen vibrerade, mycket! Stängde av motorn och gick in med darrande ben.
Läste på detta forumet och blev liiite lugnare. Höjde värmen i bilen och startade extra cirkulationspumpen.
Kom hem fem timmar senare, startade motorn... allt var som vanligt, inga vibrationer.
TACK Husbilsklubben!!! :)
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
908
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Haha, känner igen mig! Hade igång vår 2012 multijet 130 i dag för att kolla att batteriet tagit laddning mm. Och j-ar vad den skakade innan den blev lite varmare. Knepig egenskap det där...
 
Toppen