• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motoroptimering

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2024
Hej, är tacksam för tips och egna erfarenhet angående motoroptimering med styrbox. Jag är intresserad av att om någon har konstaterat nackdelar med t. Ex motorfunktion, start, förbrukning,, minskad prestanda efter en viss tid. Jag har bara läst om positiva erfarenhet..... Kan det vara sant??? Min HB är en Fiat Ducato 130 multi jet fron 2010, optimering med 25 hästkraft. Tackar för alla svar. Vi ses på väg.... Franco
 

Bilagor

  • Dieselkraft_CRDE_Tuningbox_Effektbox.jpg
    Dieselkraft_CRDE_Tuningbox_Effektbox.jpg
    102,6 KB · Visningar: 14

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja det är väl lite olika hur man ser på det. För mig är trimning främst att få ut mer effekt på olika sätt. Det är ju det boxar och omprogrammeringar främst marknadsförs att göra och även gör.
Att optimera är ett lite mer komplext och vidare begrepp/ord som innehåller bra många fler parametrar för vad man vill uppnå.

Det blir lite som att klistra champagneetiketter på flaskor med kranvatten för att det säljer bättre.
 

Janne Andreasson

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Laholm
HBK-Nr
25323
Medlemskap
2024
Jag hade kcr box i min Fiat 3,0 -08 men jag tyckte inte det gjorde något skillnad sen tog jag kontakt med gdm proformers i vallåkra ,, jag fick 50 hk mer och 100nm vilken skillnad och det kostade bara 3500kr betydligt billigare än bsr som gör samma sak,,,,kolla på hans hemsida han har både mb och Fiat och även personbilar
 

fullmark

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Gotland
HBK-Nr
2294
Medlemskap
2024
Jag hade kcr box i min Fiat 3,0 -08 men jag tyckte inte det gjorde något skillnad sen tog jag kontakt med gdm proformers i vallåkra ,, jag fick 50 hk mer och 100nm vilken skillnad och det kostade bara 3500kr betydligt billigare än bsr som gör samma sak,,,,kolla på hans hemsida han har både mb och Fiat och även personbilar
Är du ännu nöjd ? någon skillnad på dieselförbrukning ?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.845
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Någon som vet hur man kan se om den har någon effektbox. Var ska man söka?

Jag har en Ducato 3.0 L som är pigg och råstark. Kanske bara är så. Vet inte om den har "trim" köpt den begagnad.
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Jag har hela tiden haft svårt att fatta dessa ”trim”. Om man kan manipulera miljonhusbilen med mjukvara/box varför gör inte tillverkaren detta från början??
Tillverkarna säljer olika trimmningsgrad på husbilarna när du köper ny, bara att kryssa i en ruta, men det kostar många gånger mer än vad BSR tar för att öka kraften och styrkan i motorn. Sitter KCR boxen i bilen vid besiktning blir det ombesiktning! Jag har samma optimering som Emerson skriver här ovan och jag är mycket nöjd. Hade KCR i min förra p-bil och den drog mer bränsle med boxen och fläktarna gick ofta.
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Hej, är tacksam för tips och egna erfarenhet angående motoroptimering med styrbox. Jag är intresserad av att om någon har konstaterat nackdelar med t. Ex motorfunktion, start, förbrukning,, minskad prestanda efter en viss tid. Jag har bara läst om positiva erfarenhet..... Kan det vara sant??? Min HB är en Fiat Ducato 130 multi jet fron 2010, optimering med 25 hästkraft. Tackar för alla svar. Vi ses på väg.... Franco
Jag skulle aldrig montera en typ KCR som är optimerad på samma sätt för att med samma motortyp, som bara förvränger kurvorna.
Jag valde att besöka en verkstad som dels kontrollerade vilken programvara som serviceverkstaden installerat vid senaste servicen. Sedan bestämde vi tillsammans med företaget som optimerade, mina önskningar vid vilka varvtal jag önskade mesta effekten. Därefter fick jag ett fordon som passade mina specifikationer.
Vid en fordonskontroll av trafikpolisen så behövs ingen större kontroll om man har en KCR monterad, för att se att typintyget för bilens prestanda inte stämmer. Krävs lite mera jobb om optimeringen sitter i motorns programvara.
 

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2024
Jag har bara positiva erfarenheter.
Men man skall inte göra det i tron att man sparar bränsle och åker billigare. Det man får är en trevligare bil att köra som faktiskt även frestar till mer tryck på gaspedalen.
Skulle man mot förmodan ändå kunna köra så man sparar några droppar, låt oss säga 5% och att bilen normalt drar dryga litern per mil så spar man ca 1:- milen.
Med en box som kostar 3.500:- måste man alltså köra 3.500 mil för att bara gå jämnt upp. Dyrare trimning blir längre sträcka...
Under dom milen får man heller inte nyttja den högre effekten till mer gasande eller högre tempo för då håller inte kalkylen.

Min erfarenhet: Det kostar mer men bilen blir trevligare att köra
Intressant! Tack så mycket
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Varför jämföra just med den dyraste boxen (KCR) för 4.400:- ?
Det finns andra minst lika bra som är mycket billigare.

En begagnad KCR-box kan du även hitta för 1.500:- och sen sälja för samma pengar igen om du vill. Oslagbar ekonomi :)
 

Akevilse

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
15135
Medlemskap
2024
Bytte bil från Fiat 3.0 till nyare med 2.3 l motor. Robot låda i båda. Den gamla 6 år körd 6.000mil. Den nya 3 år körd endast 1.200mil. Ungefär samma vikt. Upplevde den nya som lite trött. Fick ett fel meddelande, inget med effekt, och besökte Fiat proffesional verkstad. Visade sig att det inte var gjort någon fel avläsning eller uppdatering på bilen. Efter uppdatering, är det en ny bil. Piggare, och lådan växlar bättre Vill med detta få sagt att det är viktigt att besöka Fiat P ibland. Kanske inte alltid "trimning" som behövs.
 
F

F.d. 64253

Guest
Tyckte jag fick lite rå gång och vibrationer med KCR-box (som satt i när jag köpte utan att jag visste om det). Trevligare motorgång utan (men kanske lite mindre pigg) Tog bort den inför besiktningen förra året och har inte satt tillbaks än. Fiat 2.3 130hk 2012.
En timbox lurar lurar systemet, självklart inte bra. Optimering är klart bäst.. vitsen med detta är att få ökad effekt och vridmoment, en normal bilist använder detta annars är det meningslöst, har gjort detta på alla mina bilar o fått så mycket roligare bilar.. så länge man utnyttjar effekten så kan man aldrig få mindre förbrukning. Sunt förnuft..
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Har BSR i min Pilote G740 vilket ökat hkr från 150 till 182 samt vridet till en bit över 400 Nm. Jag har ett lugnt körsätt och kan konstatera nån dl lägre förbrukning men de största fördelarna är förutom lite piggare bil, att robotlådan inte håller på att växla så infernaliskt längre och då därtill hörande motorrrusningar.
Sen har man inga lösa boxar och kablar utan bara en lite behändig tillhörande handdator som man kommunicerar mellan fordon och BSR Växjö i samband med framtida uppdateringar .
Vad jag förstått tar system BSR optimering hänsyn till fler variabler än vad andra motsv optimeringar gör.
 
Toppen