• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motoroptimering diesel?

Status
Stängd för vidare inlägg.

uffej

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
30808
Medlemskap
2024
Någon som har erfarenheter av motoroptimering .........
Det finns en hel företag och lösningar, både effektboxar som man kan koppla in själv och
omprogrammeringar av motorns styrsystem.

Dagens motorer är i regel inte optimerade för nordiskt klimat så det finns nog en del att göra på den fronten.
Högre effekt, högre vridmoment (inte växla ner lika ofta) och eventuellt lägre bränsleförbrukning.
Det sista kanske är tveksamt då det oftast beror på körstil.

Vore intressant att höra om era erfarenheter..... :) :mh3:
 
Lösning
Ok, tack för alla synpunkter men som jag skrev i mitt första inlägg så handlar det främst om att få lite andra köregenskaper. Mer vridmoment för att slippa växla så ofta som många av er har nämnt, och inte för att ha bråttom.....

Admin kan nog stänga tråden nu då ämnet verkar vara uttömt ;)

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kikar jag på BSR tuning så tycker jag deras mappningsförslag till husbilar är lite tama, motsvarande motorer i personbilar retas upp betydligt mer, vad kan det bero på?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Kikar jag på BSR tuning så tycker jag deras mappningsförslag till husbilar är lite tama, motsvarande motorer i personbilar retas upp betydligt mer, vad kan det bero på?
Beträffande Fiat handlar det med största sannolikhet om växellådans momentgräns på 400 Nm.
Kika på effekt/momentkurvan som finns på Fiats hemsida.
(den nya automatlådans gräns är 450 Nm)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Så här säger BSR om risker med att fordonet tar skada:
Kan min husbil ta skada?
Nej, vi tar inte ut mer effekt än vad motorn är konstruerad för att hantera.

Hur påverkas växellådan?
Momentregleringen kalibreras in för bästa prestanda och för att inte äventyra hållbarheten. Även den viktiga momentsänkningen vid växling bibehålls.

Påverkas slitaget?
Nej, ökad effekt ger inte ökat slitage. Kallstarter och att inte byta ut motoroljan på utsatt tid är sådant som ger ökat slitage.

Se exempel på samma motor 2,3 JTD som finns med olika effektuttag 150- & 177hk.

2,3 JTD 150 Multijet (150 hk)
bsr_logo_white.png

Köp husbil med mindre motoralternativ och få mer effekt och vridmoment samtidigt som du sparar pengar

Effekt - original: 150 hk / 380 nm
Husbilens pris: 1.126 000:-
Pris BSR optimering: 6990:-
Totaleffekt - BSR optimering: 182 hk / 426 nm
Husbilens totalpris: 1.132 990:- Med optimering
Prisskillnad: - 25 555:-

2,3 JTD 180 Multijet (177 hk)
Original
Husbil 2,3 JTD 180 Multijet (177 hk) original

Effekt - original: 177 hk / 400 nm
Husbilens pris: 1.158 545:- Utan optimering
Totaleffekt - Original: 177 hk / 400 nm
Husbilens totalpris: 1.158 545:- Utan optimering
 
Senast ändrad:

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Det går bra :yes:.
En lastbil på 400 hk används som distrubitionsbil idag,ska du dra ett fullvuxet ekipage så har du nog en 7-800 hk i ryggen.
Det beror tyvärr på åkaren.
Körde bulkbil där jag tom vägde 22ton och när jag var lastad vägde 64ton ( + lite överlast ) snål åkare så vi fick klara oss med 560hk och inte ens tredje axel på bilen.
Distributionsbilen hade jag 240hk i.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Min kompis kör Scania V8 timmerbil med knappt 500hk men högt vrid.
Ju mer effekt desto dyrare bil så det är inte konstigt att det finns chip här med.
Han berättade att för ett tag sedan hade han problem med bilen och hade två tekniker från Scania med.
De hade datorn uppkopplad mot bilen.
Kompisens företag säger sig vara miljömedvetna och har därför sänkt toppfarten till 85km/h vilket spar mycket bränsle.
Han frågade teknikerna om de inte kunde göra något åt detta.
De knappade lite på datorn och sa "testa nu".
Han tryckte plattan i mattan och enligt honom accelererade den som en personbil och var snabbt uppe i 130km/h, med fullt flak....
Tyvärr fick han inte behålla den inställningen.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Det beror tyvärr på åkaren.
Körde bulkbil där jag tom vägde 22ton och när jag var lastad vägde 64ton ( + lite överlast ) snål åkare så vi fick klara oss med 560hk och inte ens tredje axel på bilen.
Distributionsbilen hade jag 240hk i.
Du måste väl haft boggie på bilen, hur tog du dej fram på vintern annars, måste varit en skräck med den lätta bilen gentemot det tunga släpet som skjuter på i varje kurva och utför för du måste ju haft boggie på förstället på vagnen och det strävar ju att gå rakt framåt :oops:
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Du måste väl haft boggie på bilen, hur tog du dej fram på vintern annars, måste varit en skräck med den lätta bilen gentemot det tunga släpet som skjuter på i varje kurva och utför för du måste ju haft boggie på förstället på vagnen och det strävar ju att gå rakt framåt :oops:
jodå boggie hade jag, men för viktens skull hade det varit önskvärt med trippel, nu gick det inte att lasta sista krukan på bilen fullt för då blev den för lätt i fronten. släpet hade boggie fram och trippel bak.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
jodå boggie hade jag, men för viktens skull hade det varit önskvärt med trippel, nu gick det inte att lasta sista krukan på bilen fullt för då blev den för lätt i fronten. släpet hade boggie fram och trippel bak.
Misstänkte det, låter skapligt lättkörd ändå, blir ju lite mer lättbackad än med trippel bak på bil :yes:
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Vad händer om trimningen upptäcks vid en kontroll av fordonet efter en olycka? Har annars bara bra erfarenheter av en Volvo 945 LTT som jag trimmade för många år sedan. Avsevärt mycket högre vridmoment.
 

uffej

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
30808
Medlemskap
2024
Ok, tack för alla synpunkter men som jag skrev i mitt första inlägg så handlar det främst om att få lite andra köregenskaper. Mer vridmoment för att slippa växla så ofta som många av er har nämnt, och inte för att ha bråttom.....

Admin kan nog stänga tråden nu då ämnet verkar vara uttömt ;)
 
Lösning
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen