• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motoroptimering diesel?

Status
Stängd för vidare inlägg.

uffej

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
30808
Medlemskap
2024
Någon som har erfarenheter av motoroptimering .........
Det finns en hel företag och lösningar, både effektboxar som man kan koppla in själv och
omprogrammeringar av motorns styrsystem.

Dagens motorer är i regel inte optimerade för nordiskt klimat så det finns nog en del att göra på den fronten.
Högre effekt, högre vridmoment (inte växla ner lika ofta) och eventuellt lägre bränsleförbrukning.
Det sista kanske är tveksamt då det oftast beror på körstil.

Vore intressant att höra om era erfarenheter..... :) :mh3:
 
Lösning
Ok, tack för alla synpunkter men som jag skrev i mitt första inlägg så handlar det främst om att få lite andra köregenskaper. Mer vridmoment för att slippa växla så ofta som många av er har nämnt, och inte för att ha bråttom.....

Admin kan nog stänga tråden nu då ämnet verkar vara uttömt ;)

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Hej, om du skaffar en diesloptimeringsbox. Se till att den är dold. Annars får du nedslag på bilbesiktningen. Bränsleförbrukningen minskar lite per mil. Vilket är trevligt :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Kör med trimbox av modellen som även höjer turbotrycket. Klart piggare och starkare bil.
Gissar på lite högre bränsleförbrukning men det är det värt. Det är ju knappast för att man skall spara pengar man köper en box för tusenlappar :)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Någon som har erfarenheter av motoroptimering .........
Det finns en hel företag och lösningar, både effektboxar som man kan koppla in själv och
omprogrammeringar av motorns styrsystem.

Dagens motorer är i regel inte optimerade för nordiskt klimat så det finns nog en del att göra på den fronten.
Högre effekt, högre vridmoment (inte växla ner lika ofta) och eventuellt lägre bränsleförbrukning.
Det sista kanske är tveksamt då det oftast beror på körstil.

Vore intressant att höra om era erfarenheter..... :) :mh3:
[/QUO
Undvik boxar ,omprogramering av styrenheten är betydligt bättre,finns ett flertal firmor BSR tex.
Undvik boxar ,omprogramering av styrenheten är betydligt bättre,finns ett flertal firmor BSR tex
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
I vår förra husbil (Ducato 2.0 JTD med 84 hk) hade vi en KCR-box.

Bilen testades i en Rototest-anläggning, och resultatet ser du i bilagan.

Pålle

PS
Jag plockade ur boxen innan jag sålde bilen – se annonsavdelningen.
DS
 

Bilagor

  • Effekt.pdf
    511,9 KB · Visningar: 273
Senast ändrad:

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Du skrev aldrig vad du vill uppnå med denna ”optimering”? även om du kommenterade förväntad effekt...
Den frågan är väsentlig. Finns många som köper sånt, en del verkar mest intresserad av att göra affär av en ”papperssiffra”.
En ganska vanlig åtgärd från tillverkarna är att begränsa momentet som motorn ger på låga växlar för att spara transmissionen, dvs växellåda mm. Gäller framförallt med automatlådor, dvs motorn ger inte sitt uppgivna maxmoment ens i orginalskick annat än på höga växlar. På en personbil har det dock liten betydelse eftersom man sällan eller i ringa omfattning når maxmoment på låga växlar såvida inte bilen är tungt lastad eller drar släp. (Gäller i alla fall dagens motorstarkare familjebilar.) På en husbil är det såklart mycket lättare att hamna där pga vikten och för all del även luftmotståndet som är stort i förhållande till motorns prestanda.
Mao så kan ”optimering” av en husbil ha större inflytande i verkligheten på både gott och ont. Högre moment kan också ge lägre bränsleförbrukning eftersom bilen orkar längre upp i motlut utan nedväxlingar eller klarar lägre hastighet utan nedväxling. Om sen transmissionen klara det, jo det gör den nog om man inte kör alltför extremt, men livslängden påverkas såklart, hur mycket beror då på hur man kör och vilka vägar etc.
Effekten är väl kanske inte så intressant på en husbil? Maxa på autobahn i tyskland?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Omprogrammering definitivt.

Om det gäller Fiat så har deras växellåda en momentgräns på 400 Nm (utom den nya "riktiga automatlådan" som tål 450 Nm), så den gränsen ska man inte överskrida.

Lägre förbrukning tror jag inte på.
Motortillverkarna lägger STORA resurser på att komma så lågt det bara går.
Att då en (i sammanhanget) liten trimningsfirma skulle komma lägre ner utan att riskera motorn, nä det förefaller inte rimligt anser jag
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det här ämnet kommer ju upp med jämna mellanrum och åsikterna brukar ju spreta rätt rejält. Personligen har jag en mer relaxed inställning och ser det mest som att man får lite mer knuff i bilen med relativt enkla och riskfria medel.

Mera kraft och bättre körbarhet är väl rimligen också enda anledningarna som bör ligga bakom en trimning. Någon större ekonomisk besparing är ju svår att se då man får rulla på bra många mil för att en eventuell minskad(?) förbrukning skall betala tillbaka investeringen. Om man vill kan ju argumentet ”en möjlig besparing” dock underlätta när man skall ursäkta för sig själv varför man köper något roligt (mer drag). :)

Hållbarheten på drivlinan är ju heller inga problem om man kollar på hur många Fiatmotorer m.m. som havererar oavsett trim eller inte.
99,9 % av oss husbilister kör ju ändå som tröttmössor med silkesvantar om man jämför med dom överlastade paket och hantverkarbilar som det körs skiten ur varje dag utan några större problem.

Själv föredrar jag box då den är billig, lätt att sätta i och ta bort, kan säljas igen eller flyttas vidare till nästa bil samtidigt som den ger mig det jag vill ha: Lite mer kraft
 

Dan-Ola

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
7150
Medlemskap
2024
Efter två år och när garanti utgick monterade jag in en KCR-box. Märkte stor skillnad när man kör på lite mer vid omkörningar mm. eller i uppförsbackar. Mer kraft till motorn kan jag säga. Kan inte säga att bränsleförbrukningen minskar så mycket. Men ta bort den vid besiktning, annars blir det ombesiktning. Det medföljer en plugg som är lätt att montera.
 

Peter Stråth

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
27006
Medlemskap
2024
Bytte husbil från en 2011, 3,0 med 160 hk till en 2,3 liters MultiJet 130 hk -18 för två år sedan. Under första resan till Tyskland så beställde jag en BSRuppdatering som installerades efter hemkomst. Har också datorn kvar men tanken på att avinstallera det har aldrig slagit mig. Enorm skillnad på framförallt vridmoment.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Bytte husbil från en 2011, 3,0 med 160 hk till en 2,3 liters MultiJet 130 hk -18 för två år sedan. Under första resan till Tyskland så beställde jag en BSRuppdatering som installerades efter hemkomst. Har också datorn kvar men tanken på att avinstallera det har aldrig slagit mig. Enorm skillnad på framförallt vridmoment.
Det jag menade med avinstallation var att vid tillfälle hos "motorns" serviceverkstad ta bort optimeringen om man skulle rota i den delen av bilen. (Alltså inte åf för bodelen eller besiktningen).
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Omprogrammering av boxen är att föredra, dessa ändrar en massa parametrar i styrningen och kan då optimera motorn olika på olika varv.
Jag har haft både piggy-back och omprogrammering av boxar sedan mer än 20år.
Har även knåpat ihop egna boxar för att kunna konvertera till E85.
Min första chippade bil var en Volvo 745Turbo, den fick man skicka iväg boxen för byte av e-prom...
Sedan har jag E85 konverterat några 740, 940 och V70 och ett gäng saabar.
jag har kört BSR på ett gäng dieselbilar varav den senaste var en xc70 som ökades från 181 till 280hk.
Egentligen blir det enklare ju nyare bilen är eftersom trimföretagen tar fram bättre lösningar med tiden.
Ökad effekt ger mer körglad bil men den utlovade bränsleminskningen har jag inte sett skymten av.

Nu inväntar jag att det ska komma ut bra trim till min XC60.
Tycker inte det räcker riktigt med orginalkusarna. Är ju bara 407hk...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Lekstuga vet jag inte men jag är 53 år ung och uppskattar absolut när bilen rör på sig när jag trycker på gasen.
Har funderat på det där med att frivilligt ligga och marscha i 80-90 i timmar på rak fin motorväg men märkt att jag får frispel efter några timmar. Behöva växla ner till 2:an i en backe är inte heller så kul. Jag hade en MB 508 husbil när jag var i 20-årsåldern så jag har testat

Men det kanske ligger något i att riktigt gamla gubbar gärna tar god tid på sig :D;)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Börjar det inte bli lite väl mycket lekstuga, trodde det var mest seniorer här som inte behöver ha så bråttom :wideeyed:
Det handlar väl inte om höga toppfarter & snabba accelerationer utan mera om bättre körbarhet. Endast dom som optimerat sitt fordon. antingen med box eller mappning vet vad det handlar om & fördelarna med detta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen