• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorolja

F

F.d. 1471

Guest
Motorolja till en 2,5 liters TDi rekommenderas CASTROL TXT 10W/40. Någon som vet något fabrikat som är billigare och som kan användas?
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Motorolja

Hej! Jag tror inte man skall snåla när det gäller motorolja. Den billigaste motorförsäkring man kan få är nog att ha en helsyntetisk högkvalitativ olja.
Husbilar körs oftast med mycket tung last, vilket ökar belastningen på motor och drivsystem. Kör man nere på kontinenten blir oljetemperaturen mycket hög och kör man vintertid så bör man ha en bra viskositet, dessutom har jag läst någonstans att en kvalitetsolja har bättre förmåga att motstå inblandning av vatten vid kondensutfällning i motorn. Jag har alltid kört på Mobil 1, 5W/50 i motorn, den kostar lite mindre än Castrol men uppfyller alla de krav man kan ställa på en bra olja.
Köper man dessutom storförpackning 20 liters dunk så blir det bra pris. Min motor MB rymmer 9 liter och personbilen 3 liter så det räcker iallafall bara till 2 byten.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Motorolja

Kan bara hålla med Lasse-Hymer. Många frågar mej var man hittar en billigare olja och jag svarar alltid att det dyraste man kan köpa är en billig olja, man får vad man betalar för så att säga.. Har man råd med en husbil och använda den så tycker jag det är rätt dumt att snåla in på det som håller den rullande, hur kul är det med rasade vevlager nere på kontinenten när man är på semester? Nästan alla moderna husbilar idag har en diesel med turbo. Dieseln skitar ner oljan, turbon hettar upp den något otroligt, ett turbo ras kostar betydligt mer än dom 200:- man kan tjäna in på ett oljebyte! I min verkstad kör vi enbart med Franska Motul till bilar och motorcyklar. Har testat några märken under åren men i dagsläget är nog Motul det bästa. Jag skulle rekommendera dig Motul 8100 X-cess 5W/40 helsyntet som fungerar mycket bra året om och dessutom uppfyller de flesta biltillverkares specifikationer på long-life olja såsom BMW, VW mm. Nu vet jag att jag har gjort något dumt, att kommentera det här för det kommer säkerligen 20 andra svar på oljor som är bättre och billigare. Men med massor av års erfarenhet från tävlingsbanor med både mc och bil så väljer jag alltid det som är bäst, även till kundernas fordon..
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Motorolja

Byrstner, kolla din bils instruktionsbok och använd den olja som rekommenderas, det kan bli dyrt att chansa på billigare alternativ.
 

Kyrkbyn

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
179
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Motorolja till en 2,5 liters TDi rekommenderas CASTROL TXT 10W/40. Någon som vet något fabrikat som är billigare och som kan användas?

Ett enkelt svar på din fråga.
Kan Oljan till en husbil för flera hundratusen kronor bli för dyr????
Själv är jag av den åsikten att endast det bästa är gott nog.
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Motorolja

Betr. olja så är det nog inte bara motorn som bör få fin olja. Vill berätta följande: Vid oljebyte i växellåda och bakaxel våren 06 köpte jag erforderlig olja på auktoriserad Mercedes verkstad i Umeå. De använder Valvoline,s produkter och rekommenderade natuligtvis dessa.
Efter oljebytet kärvar växellådan lite grann vid start när bilen är kall vilket jag aldrig märkt tidigare. Detta beror säkert på att oljans kapillära krafter är för dåliga, dvs oljefilmen hänger inte kvar på de glidytor som skall smörjas och därmed ökar friktionen. Om jag låter motorn gå en stund innan jag åker iväg så märks det mindre, då har oljan stänkt upp och smörjer.
Jag kommer att byta ut oljan till bättre kvalitet. minst GL5 och annat fabrikat nu till våren.
Har även andra liknande erfarenheter av att man bör välja en bra olja och noggrant kolla upp att smörjegenskaperna uppfyller behovet, då håller grejorna.
Kanske lite av Fiats växellådsproblem har att göra med för dålig smörjning och onödigt slitage vid start som påverkar kuggflankerna osv. materialsläpp mm tillsammans med för smalt drev.
 
H

hianders

Guest
Sv: Motorolja

Hej på er "oljeexperter".

Inom bl. a. motoroljeindustrin finns begreppet "svarar mot......" eller "meets......", d.v.s. en produkt klarar specifikt uppställda krav.

Om en olja "svarar upp mot" ACEA A3/B3/B4 (Eur.) samt API SL/(SJ)/CF (Am.) som marknadsförs av det stora multinationella oljeföretaget eller.......
en olja som "meets" ACEA A3/B3/B4 samt API SL/CF som marknadsförs av en välkänd svenskt postorderfirma för hemmafixare, varför skall jag välja den ena framför den andra?

hasse a
 
S

StefanW

Guest
Sv: Motorolja

Hej! En fråga?
Kan man återgå till helsyntetsoil vid nästa byte om man idag har delsyntet?
Vid husbilsbyte hos Östgöta Camping Märsta 070104 till en Rapido 963-04.
Vid leveransservice slog dom i delsyntetolja. Varför???

:mcride:
 
H

hianders

Guest
Sv: Motorolja

Hej Stefan!

Vad din husbilsmotor kräver står i handboken för motorn. Kör du hårt, långt och mycket uppför välj helsyntolja annars duger semi.

hasse a
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Motorolja

Hej Heanders! Vi är nog inga experter, bara lekmän som efter ett antal år bildat sig en uppfattning. Din fråga om oljekvaliteter kan jag inte svara på men jag vet att ett stort bolag som tex Mobil har utprovade produkter i sitt sortiment.
Vad gäller postorderfirmornas kvalitet det vet man aldrig.

Stefan! jag har läst på Mobils dunkar att de är blandningsbara med andra kvaliteter så kolla där det funkar säkert.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Motorolja

Det är inga problem att byta från delsyntet till helsyntet eller tvärtom. Helsyntetoljan innehåller även den en liten del mineralolja som bär upp tillsatserna i oljan. En del bilar fungerar bättre på delsyntet vad gäller slammer från hydrauliska ventillyftare mm. En mycket bra olja för kärvande växellådor som inte har 80W/90 olja är Quaker State 75W, efter ett byte till den oljan så brukar det bli en helt annan låda.
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Ännu ett talesätt:
Bland entreprenörer i tunga fordonsbranchen brukar man säga:
"Ännu har ingen smort sig fattig"

Vehere necesse est!
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Motorolja

Jo, en del motorer låter bättre på tjockare olja, typ 20W/50. Tar man tex en Chevy 350"/454" som sitter i det flesta amerikanska husbilar och slår i tex Castrol 0W/30 så kommer det att skramla som fan. En 20W/50 olja, som är fräsh! Klarar fullt smörjande egenskaper vid kallstar upp till ca -20, är den gammal och skitig så är det väl ca -5 som gäller.. Inom min branch så brukar man säga vad gäller lagertoleranser att Japanerna kör med mikrometer, tyskarna med bladmått, Jänkarna med mösskärmen.. Med andra ord, motorer med stora lagertoleranser går tystare och förbrukar mindre olja med en tjockare viskositet.
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Motorolja

Oj vad svar det blev. Nu kanske jag skrev lite dumt men jag menade givetvis en olja som uppfyller samma krav som den Fiat rekommenderar. Oljor av samma kvalitet enligt de internationella normer som finns kan ha en priskillnad på 100%. Så givet5vis måste man tänka på kostnaden. Varför betala mer än man behöver för samma kvalitet? Så jag frågar igen, ni som har 2,5 liters Tdi vad kör ni på för olja?
 

kerand

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Örnsköldsvik
Sv: Motorolja

Fiat 2,5 Tdi -95. Biltema delsyntet 10/40W. Byter var 700:de mil eller en gång per år. Har använt den i 5 år nu. Går fint och låter bra om motorn.

... och jag har råd med Mobile1...
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Motorolja

Har du en Fiat så ska du väl ha det som dom rekommenderar, Olio-Fiat! Försök att hitta den här du!
 
F

F.d. 9346

Guest
Sv: Motorolja

hej Lasse Hymer... jo jo

däcken klarar mycket mer än så... (skrev det ju)
vad gäller vikten så är det så jag packar, har exakt maxvikt på bakaxeln nu, (skrev det också)

vad gäller det andra och de tips jag gav om vibrering i ratten och vilka olyckor som kan hända då... tog jag bort eftersom det tydligen endast får handla om motorolja och priser här... sorry visste inte att det var så noga

kram kram
Ji
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Motorolja

"KÖLIS" Nu hänger jag inte med på ditt inlägg??? Vad menar du??? Menar du att jag skall följa FIAT:s rekommedation och köpa något som inte finns att få tag i??
 
Toppen