• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motormännens synpunkt på elbilar

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag har också varit lite pessimistisk med avseende på utbyggnaden av laddplatser i bostadsområden men idag blev jag glatt överraskad när jag fick se två nyinstallerade laddplatser i vårt parkeringsgarage, tummen uppför Partillebo som tar den ev kostnad som krävs och anpassar sig till efterfrågan. Nu blir det enklare att ta beslut vid nästa byte av personbil. Jag kan tänka mig att det var samma infrastrukturproblem när de första bilarna byggdes, inga riktiga bilvägar och inga bensinstationer utmed kostigarna.
Ökad försäljning av elbilar tvingar berörda att bygga ut laddstationer och även myndigheter/styrande att anpassa energitillgången till efterfrågan
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Det jag kan se som ett stort bekymmer är om det under vinterperioden och det skulle komma mycket snö, att då många gömda ladd kablar på parkeringar och gator inte är synliga för den som plogar.

Kan tänka mig scenariot när han som ska ploga på en gårdsplan eller trottoaren -parkeringar vid hyreshusparkeringar "RÅKAR" ploga av ett dussin ladd kablar.
Det kanske räcker med en av plogad kabel för att det skall bli strömlöst för flera bilar ?.

För jag tror ju inte att han som plogar först går ut och avlägsnar alla kablar som ligger i vägen.

Ett annat scenario är när det blir snabb snösmältning på dagen och kablarna fryser fast i backen under en kall natt ,eller är kablarna eluppvärmda, ja inte vet jag.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Jag har också varit lite pessimistisk med avseende på utbyggnaden av laddplatser i bostadsområden men idag blev jag glatt överraskad när jag fick se två nyinstallerade laddplatser i vårt parkeringsgarage, tummen uppför Partillebo som tar den ev kostnad som krävs och anpassar sig till efterfrågan. Nu blir det enklare att ta beslut vid nästa byte av personbil. Jag kan tänka mig att det var samma infrastrukturproblem när de första bilarna byggdes, inga riktiga bilvägar och inga bensinstationer utmed kostigarna.
Ökad försäljning av elbilar tvingar berörda att bygga ut laddstationer och även myndigheter/styrande att anpassa energitillgången till efterfrågan
Hoppas du inte bor ovanpå det garaget!
Allt annat än att laddstolpar står på utsidan på behörigt avstånd från bostäder är rent idiotiskt. Det lär nog försäkringsbolagen också komma på så småningom!
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Hoppas du inte bor ovanpå det garaget!
Allt annat än att laddstolpar står på utsidan på behörigt avstånd från bostäder är rent idiotiskt. Det lär nog försäkringsbolagen också komma på så småningom!
Tackar för omtanken men du kan vara lugn, för det första kör jag fortfarande bensindriven bil och för det andra så är det minst 100 m mellan vår lägenhet och parkeringsgaraget där laddstolparna står. Vad är skillnad i riskfaktor mellan laddstation i ett öppet garage och på utsidan av garaget? Visa gärna med sannolikhet och konsekvens
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Ja vintertid, de helgerna när takboxrallyna går, till och från Sälen, Idre och Åre med flera skidorter.
Alla behöver ladda halvvägs.
Det blir kanske diesel-kraftverk som får rädda de racen.

Ja det är många bitar som skall falla på plats.
Det blir kanske bra till sist.

Krister
Samma är mina funderingar då jag bor på Öland. Vem är intresserad att investera i laddstationer för 6 veckor om året så att inte turisterna ska behöva turista vid laddstolpar i kö. Vad kommer elen att kosta? Ström finns numera på ön. Öland levererar numera el till fastlande från vindkraftverk.
Värt att notera. En resa Sthlm-Halmstad i elbil under semesterperioden tar numera 8 timmar inkl köer vid 2 laddningar. Förr tog resan 4 tim.
 
Senast ändrad:

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024

Bra grejer det med elbilar

Bra grejer det med elbilar
Denna brand var troligen anlagd då 3 elbilar samt en gasbil brann upp. Utredning pågår.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Denna brand var troligen anlagd då 3 elbilar samt en gasbil brann upp. Utredning pågår.
Men det räcker ju om en elbil tar eld och d står flera på laddning runt den brinnande så rör och gör brandkåren ingenting.
Men för övrigt är det ju riktigt dåligt med all förstörelse som sker i samhället. Man vlir förbannad på all saknad av respekt
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Denna brand var troligen anlagd
Oavsett brandorsak, så ansåg myndigheterna följande (saxar ur Aftonbladet):

Ett VMA, viktigt meddelande till allmänheten, har utfärdats.

Alla i området uppmanas att gå inomhus och stänga fönster, dörrar och ventilation.


Att bränder i elfordon inte är att leka med, är välkänt sedan länge.

Pålle
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Samma är mina funderingar då jag bor på Öland. Vem är intresserad att investera i laddstationer för 6 veckor om året så att inte turisterna ska behöva turista vid laddstolpar i kö. Vad kommer elen att kosta? Ström finns numera på ön. Öland levererar numera el till fastlande från vindkraftverk.
Värt att notera. En resa Sthlm-Halmstad i elbil under semesterperioden tar numera 8 timmar inkl köer vid 2 laddningar. Förr tog resan 4 tim.
Tesla upplåter sina laddstolpar åt andra efter nyår har jag hört. Då är det inte brist längre!
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Tesla upplåter sina laddstolpar åt andra efter nyår har jag hört. Då är det inte brist längre!
Tror dock inte att det räcker på Öland. Som tur är om solen skiner så är behovet mindre då är det strandliv som främst gäller för många. Öland är inte så stort som tur är. Hoppas många laddar på fastlande.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Tesla upplåter sina laddstolpar åt andra efter nyår har jag hört. Då är det inte brist längre!
Enligt Ny Teknik har Tesla hela 42 laddstationer i Sverige, så skriver man "coming soon" på ytterligare eventuellt kommande stationer. Det är väl bra att man upplåter sina laddstationer åt andra fabrikat men det sker (enligt Teslaclub Sweden) tidigast i september nästa år, övriga Europa verkar komma lite före Sverige tidsmässigt.
Att det däremot inte skulle vara någon brist på laddstolpar efter det ser jag som en klar överdrift, det är bara att läsa kommentarerna på Teslaclub Sweden där många oroar sig över dom blivande köerna till laddstolparna.
Här är en av kommentarerna: "Bra för vem? Från fungerande infrastruktur åt Tesla-ägare till kaos för alla."
Så det är lite delade meningar om vad som är bra och dåligt, som vanligt i den här världen. :)
Jag ser själv fram mot en elbil när allt som behövs för att det ska fungera för mina behov är på plats men tyvärr tror jag att det dröjer länge innan det inträffar. Om man lyssnar på Elon Musk så anser han att det tar minst 20 år innan dagens bilpark är elektrifierad och att efterfrågan på el då kommer att fördubblas vilket ställer en hel del krav på bl.a. infrastruktur. Jag har läst att det finns dom som tror att tillgången på el inte kommer att vara ett problem men med vår energipolitik idag där vi tvingas starta oljekraftverk i september har jag svårt att tro det.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
I Norge verkar det ju fungera bättre med laddningen men det kanske beror på att de har fler elbilar och inget miljöparti?
De har Mijøpartiet De Grønne som deler makten i Oslo med AP og har gjort endel merkelige saker lokalt.

Men kraftnettet i Norge har bra kapasitet, svakest der er Trøndelag som ikke har mye egen kraft og litt begrensninger på overføring både fra sør og nord. Har lest om noen nye kraftlinjer under utbygging for å bedre på dette og endel vindkraftutbygging.
 
Toppen