• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorlampa lyser(lyste)

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Hej! Har idag förflyttat mig från Bua och är på väg till Gränna. Jag hade lite dåligt med diesel, men tänkte tanka på vägen. Jag hade kört 5-6 mil med bränslelampan lysande då plötsligt motorlampan börjar lysa?

Motorlampa.JPG

Jag hade bara 2 km kvar till Statoil på Boråsvägen stax före Jönköping så jag körde dit och tankade fullt (70 l).

När jag var fulltankad startade jag bilen igen och då hade motorlampan slutat lysa.

Vad kan det ha varit?
Är det vanligt?
Ska jag åka till verkstad?

Jag har en Fiat 2006 2,8 om nu det har någon betydelse.

Någon som vet???

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025
Sv: Motorlampa lyser(lyste)

På våran Fords instruktions bok står det att om man ha ca 5 L bränsle kvar så går motoreffekten ner till halva effekten.

F

F.d. 25282

Guest

Der er en censor der melder at der er fejl på forbrænding af brændstof, De fleste gange er det et ekeltstående problem, lampen slukker nå motoren har været stoppet.

Gentager det sig nogle gange så besøg et Fiat værksted de kan udlæse hvad problemet har været/ er:spinny:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Sir McLain! Utanför ämnet men jag undrar ofta var du hittar alla roliga bilder och symboler du pryder dina inlägg med!

Jappe

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Mycket har jag samlat på mig. MEN Internet är fantastisk. Det är bara fantasin som begränsar. Och det har ju du inga problem med.
fantastic_Idea.jpg

D

Deleted member 11118

Guest

Lampan har med förbränningen att göra, tänds den igen så kör till en Fiat verkstad. Det går att köra på firmans Volvo lös lampan i 14 dagar innan jag fick tid på verkstad så det är inga problem att köra med den tänd.

F

F.d. 29910

Guest

Detta är en gissning!
Men det skulle kunna vara så att du har fått lite vatten i tanken som kom till insprutningen när du körde nästan tom. Vilket gör att förbränningen stördes!?

Hoppas det ordnar sig!
/Malbeck

C

cheetah1

Guest

Det kan man väl inte säga heller, det KAN vara nåt allvarligt, men förmodligen finns det väl nåt slags limp home-läge som den går in i om det är nåt större fel, så det lär man väl märka. På vissa blinkar lampan om det är nåt allvarligt med. Enda sättet att veta vad det är frågan om är att åka och läsa ut.

I TS fall skulle jag nog gissa på en misständning pga att den sugit luft i nån kurva eller gupp eller nåt, så det var förmodlingen inget allvarligt.

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej har haft samma felindikering. Började i Spanien(Maj 2012) trodde först att det var dålig diesel för det rök stundtals kraftigt vit uppväxling. Lampan kom o gick o till sist kom jag på att problemet framför allt vid körning på högre höjder > 600m. Åkte via Andorra hem så som högst blev det 2800m. På flata marken vid Lyon o sedan hemåt var lampan mestadels släkt. Efter dator koll på verkstaden visade det sig att luftflödet var snålt. Efter rengjöring av filter o luftmängdsmätaren har felet inte synts till. Ps kör dessutom i diselrens (eller vad det nu heter) i tanken, så rökutvecklingen har avtagit betydligt.Ds

Botilda

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9704
Medlemskap
2025

Vi har också haft samma felindikering på vår Fiat 2011. Vi kontaktade Fiat som löste problemet genom att byta givare till partikelfiltret och efter det har vi inte haft detta problem.

Med vänlig hälsning

Botilda

F

F.d. 50110

Guest

Hej, det ser ut som du har kontaktproblem på någon spridare. Har en Fiat 2004 som hade detta problem, märks inget i början men elektroniken märker av det. Efter ett tag börjar även du märka av ryckig gång o effekten sjunker. Kontaktoroblemet satt i kontakten på en av spridarna, fungerade ibland men oftast inte. Denna kontakt finns som reservdel och verkstaden kan med analysdator snabbt lokalisera vilken av de 4:a som år defekt.

Lycka till/ LG :)

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej Sir! Jag har samma fel. Det började strax innan Kiruna, jag tyckte att bilen ryckte till lite, sen tändes lampan. Vi var in till en verkstad, de läste av felkoderna och det var två koder, brake switch samt trottle valve. Fanns tyvärr ingen tid inom flera veckor att få på den verkstaden, så jag ringde till min Fiatverkstad i Kungsbacka och rådgjorde. De menade att så länge det inte lyser några röda lampor, så är det inget farligt och ingen risk att motorn rasar. Felet kan vara tillfälligt också.

Så vi fortsatte vår resa. Lampan släcktes dagen efter, sen hände inget mer på flera veckor tills i förrgår, då vi skulle påbörja hemresan från Bodö. Efter några mil började bilen rycka vansinnigt, jag trodde först att jag hade fått punktering, men det var motorn, för lampan tändes då igen. Bilen gick knappt att köra, detta var på en av de smalaste delarna på E6, kurvig, smalväg utan mittlinjen och ingenstans att komma åt sidan, så jag hade inget annat val än att försöka köra iallafall.
Och hur det var, så kom jag till slut underfund med hur jag skulle hantera gasen, för att undvika dom värsta ryckningarna. Jag har alltså kört med detta fel sedan i fredags, och det är ungefär 140 mil. På morgonen, när vi startat, har lampan varje gång varit släckt. Men sen, efter ett tag, så har felet uppstått igen och lampan tänts.
Igår klarade jag dessutom att köra med sån precisision på gasen att jag lyckades hålla lampan släckt hela sträckan på 40 mil!

Jag har lärt mig precis hur det känns när felet är på G, och då gäller det att släppa gasen med en gång, sedan växla ner på låg växel och låta motorn gå upp i 3000 varv, sedan släppa gasen igen, får hålla på så några gånger tills jag är säker på att det inte ska börja rycka.

Jag har bokat en tid nästa vecka på min Fiatverkstad när vi är hemma igen. Just nu står jag i Lysekil, vilar ut några dar....:wub:....det tar på krafterna att köra med dels koncentration på trafiken, men sen också på motorn....:cool:

/Ludde

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Tack Ludde och ni andra. Jag tror att just mitt problem var att jag hade nästan tom tank och vatten eller skräp som störde på slutet. Jag hoppas det i varje fall.

Det viktiga för mig att veta, var att jag kunde fortsätta åka. Nu går den helt ok även om jag saknar europadieseln.

F

F.d. 53012

Guest

Hej Sir! Jag har samma fel. Det började strax innan Kiruna, jag tyckte att bilen ryckte till lite, sen tändes lampan. Vi var in till en verkstad, de läste av felkoderna och det var två koder, brake switch samt trottle valve. Fanns tyvärr ingen tid inom flera veckor att få på den verkstaden, så jag ringde till min Fiatverkstad i Kungsbacka och rådgjorde. De menade att så länge det inte lyser några röda lampor, så är det inget farligt och ingen risk att motorn rasar. Felet kan vara tillfälligt också.

Så vi fortsatte vår resa. Lampan släcktes dagen efter, sen hände inget mer på flera veckor tills i förrgår, då vi skulle påbörja hemresan från Bodö. Efter några mil började bilen rycka vansinnigt, jag trodde först att jag hade fått punktering, men det var motorn, för lampan tändes då igen. Bilen gick knappt att köra, detta var på en av de smalaste delarna på E6, kurvig, smalväg utan mittlinjen och ingenstans att komma åt sidan, så jag hade inget annat val än att försöka köra iallafall.
Och hur det var, så kom jag till slut underfund med hur jag skulle hantera gasen, för att undvika dom värsta ryckningarna. Jag har alltså kört med detta fel sedan i fredags, och det är ungefär 140 mil. På morgonen, när vi startat, har lampan varje gång varit släckt. Men sen, efter ett tag, så har felet uppstått igen och lampan tänts.
Igår klarade jag dessutom att köra med sån precisision på gasen att jag lyckades hålla lampan släckt hela sträckan på 40 mil!

Jag har lärt mig precis hur det känns när felet är på G, och då gäller det att släppa gasen med en gång, sedan växla ner på låg växel och låta motorn gå upp i 3000 varv, sedan släppa gasen igen, får hålla på så några gånger tills jag är säker på att det inte ska börja rycka.

Jag har bokat en tid nästa vecka på min Fiatverkstad när vi är hemma igen. Just nu står jag i Lysekil, vilar ut några dar....:wub:....det tar på krafterna att köra med dels koncentration på trafiken, men sen också på motorn....:cool:

/Ludde

Har upplevt samma sak 2 gånger förra året med den skillnaden att ASR lampan tänds när felet kommer alltså stryper den till ett minimum av effekt känns mycket svårt att köra. Men att stannat och kopplat ur electronikboxen och tagit elektronikrengöring på alla kontakter är det för tillfället borta, med ett litet återfall på Öland i sommar men sen när jag kopplade ur boxen och gjorde en (norsk reset) så gick motorn som tåget. Vid verkstadbesök så släckte man lampan och sade att det var en massa felkoder lagrade men inte specade man vad felet kunde vara, så nu försöker jag klura ut vad som stör, men det verkar som fegkör man så kommer det lättare så det har vi slutat med och låg på 120-130 från Gävle och bilen har aldrig gått så bra förut men det återstår att se vad att göra. Kan bli kul och se om det är någon mer som får ASR lampan att tändas i samband med problemet.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Precis, det var därför jag körde med precision för att inte lampan skulle tändas, för när den väl har tänt sig är det ännu värre att köra.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Ett "(ful-)trimchip" som börjar krångla kan också yttra sig på beskrivna sätt, bilens inbyggda reg system klarar oftast inte att reg dessa fel - sedan är det bara upp till mer erfarna bilmekar att lista ut resten ... med det inte sagt att det även kan bero på andra saker.

kjelis

HBK Medlem
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2025

Go kväll,

Jaktfalken är inne på rätt linje.
Enligt Fiat Service gubbkör husbilsägere.
Motorn är byggd för/som transportfordon och man vet ju hur vita skåpbilar körs...eller?
Höga varv vid acc och oblyg motorbroms.
Efter att ha praktiserat lightversion av dessa rekommendationer har problemen försvunnit.
Problemet är sotbildning i luftmängdmätaren.

Melle

F

F.d. 5080

Guest

Hej vänner!

Hade samma problem med min Eura med Ford-motor. Det otäcka var att när jag fortsatte köra dog motorn, och med den servofunktioner. Inge kul!

Gamle ägarn skröt om att den var "chippad" samt hade högre effekt och drog mindre bränsle.

Detta har jag sen en tid tillbaka kopplat ur och därmed försvann mina problem.
Har dessbättre inte märkt någon skillnad på varken effekt eller bränsleförbrukning. Nu är jag ingen expert på detta, boxen kan ju varit felkopplad, men enligt mitt tyckande skall man inte dividera med dessa boxar utan rätt kunskap.

Ha de gött!

//Lasse Kba

Toppen