• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorhaveri i Italien

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Så har vi ärendet mot Telia, en fråga om debiterade extrakostnader för ringda samtal (till Fiat Camper Assistans (= Falck.com) via Fiat Camper Assistance internationella telefonnummer enligt bilens service/garantibok, alltså till den svenska FCA (som inte tillämpar betalsamtal enligt uppgift jag fått från dem).

Ärendets utveckling som det ser ut just nu (jag har även bestridit fakturan via rekommenderat brev). Om ni orkar läsa, vore bra att får era kommentarer ..

Visa bilaga 182197 Visa bilaga 182193 Visa bilaga 182196 Visa bilaga 182195 Visa bilaga 182194 Visa bilaga 182192 Visa bilaga 182191

Jag tycker att du skall ta denna kostnad med ditt försäkringsbolag..... För kostnaden hänger väl ihop med motorskadan..... Lycka till
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Det viktigaste som stör mej var att jag efter några dagar (tis eller ons 15-16/10), när rörliga kostnader var ca 3300 kr enligt appen Mitt Telia, fick besked från Telia att
  • Saldot ska vara 0 och att jag lugnt kunde fortsätta att ringa från Italien
Misstanken från deras sida var att det är något fel på redovisningen i Mitt Telia. Men, för att vara riktigt korrekt, jag fick även beskedet att man var 90% säkra på det, och att jag skulle ringa när jag kom hem om det blev problem. Och det har det ju tydligt blivit.
(Den förklaring man gav mej var att det fanns en kreditpost på lika stort belopp som summan av debiteringarna. Har den kreditposten bara plockats bort? Jag har nyligen fått alla specifikationer, ingen kreditpost syns här)

Utifrån den utgångspunkten och det beskedet (att jag lugnt kunde fortsätta att ringa, saldot är fel) anser jag det solklart att man åtminstone inte kan fakturera mer än 3300 kr. Det var ju det officiella beskedet från Telia jag fick. Varför jag fortsatt att ringa.

Dessutom,
  • Hur ska en kund kunna dra slutsatsen (när man ringer ett internationellt nummer som omedelbart koppas till deras organisation i Sverige, och som inte debiterar supportsamtal) ska drabbas för betalsamtal för "ingen support alls", bara vidarekoppling.
Dessutom ett byte av operatör som man inte kan se på sin mobil mer än om man går in inställningarna under själva samtalet? Befängt. Och det måste vara Telia som gentemot mej står för effekterna, särskilt debiteringar, mot/från sina underleverantörer/roamingpartners).
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Och det måste vara Telia som gentemot mej står för effekterna, särskilt debiteringar, mot/från sina underleverantörer/roamingpartners).
Be Telia visa var de har specat vilka roamingpartners som innebär annan debitering (mot dej som slutkund) än vad som bestäms av EU förordningen.

/Ingvar
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Brukar inte Telia spela in samtalen till kundtjänst? Om så är kan du väl be om en kopia på det samtal där du blev lovad att de nollat kostnaderna. Du ser ju säkert via din specifikation exakt när du ringde samtalet.
Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Om inte samtalet finns inspelat så har de säkert en samtalslogg som visar vem som ringt och vilken handläggare som hanterat ärendet.
Kjell
 

kebi

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Malmö
HBK-Nr
28898
Medlemskap
2024
Har med intresse läst alla inlägg i denna tråd och hoppas att allt slutar bra. Har bara en fundering då även jag har helförsäkring via LF. När det gäller Vägassistans som ingår i försäkringen står det angivet i försäkringsvillkoren att "transport av husbilen till hemorten om skadan sker utomlands". Måste du själv hämta hem bilen eller gör du det av egenintresse?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ja, jag flyger ner imorgon bitti. Och har inte hört ett ljud om att LF skulle transportera den hem till Sverige. Snarare tvärtom (om man nu skulle fortsätta sin semester, inte jag, men andra kanske?):
  • "Nej, vi står för återresa för att hämta husbilen enbart för en person". Och det var LF som krävde hemresa för att undvika hotellkostnader antar jag :(
  • Till och med, när vi föreslog att vi skulle flyga t o r Alicante (och stanna hos goda vänner under reparationen). "Nej, samma sak tyvärr - vidareresan betalas för båda i husbilen, men inte återresan för att hämta bilen. Samma sak, vi betalar bara för en förare".
Snyggt, va? Så transport av husbilen hem? Må "nån där nere" tro't.

Jag har fortfarande inte bestämt rutten, har två alternativ:
  1. I en båge Rivieran till Marseille/Aix de Provence västerut/norrut/söderut och sedan norrut
  2. Rakt upp över Alperna via Brennerpasset, Innsbruck etc
Rutt nr 1 är ca 50 mil längre, 1 dag, med mitt tempo i den här situationen. Men sommardäck, och 7 minus på nätterna (har jag sett i prognoserna)?. Å andra sidan, motorväg, flitigt använd av långtradare, .. Just nu, Expressen eller Aftonbladet.

Vi får se vad det blir. Senaste prognos får gälla. Den imorgon fm. I bästa fall, stopp Mantova, sedan full fart över alperna ända upp till Freystadt i Tyskland. I annat fall, "Blomsterivieran" i kyligt väder :(.
 
F

F.d. 22252

Guest
Genväg kan vara senväg men sånt vet man inte förrän efteråt, när man minns 60-talet med sommardäck och 50km på helspänn tycker jag nog att du inte ska riskera, din tur kan vara på väg att ta slut. Ta det som lite semesteravbrott i det trista november och fri som fågeln, kanske gå på lokal.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Tur :(?
Men jag förstår hur du menar. Jag lägger mej bakom en långtradare och låta honom ploga ;).

Fick brev från försäkringsbolaget - innebörden:
  • "Vi har lämnat ersättning till Länsförsäkringar Skadejour/SOS för kostnader som uppkom i samband med att din husbil gick sönder i Italien
  • Vi har reglerat ärendet genom din maskinförsäkring där självrisken år 3 000 kr
  • Vi ber dig att inom 30 dagar betala ..", etc
Bra så långt. Nu matchen om ersättning av extrakostnader i anledning av skadan. Det får jag tacksamt nog anstå med tills dess jag har kört hem husbilen.
Plus matchen mot Telia. Har inte hört något sedan sist (se ovan). Och om Telia nekar att kreditera fakturan, i stället föra matchen mot LF att ta dessa 7500 kr som extrakostnader orsakade av motorskadan.
Plus, eventuellt ta matchen mot verkstaden i södra Sverige som bytt kamremmen för mindre än ett år sedan, och en skada som inträffar när bilen hade gått cirka 600 mil.

Kan man bli trött när "en sketen rem" går av? Eller vad det nu var som hände :(.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jodå, tackar som frågar, 260 mil med start måndag em (flög ner från CPH på morgonen), kom hem igår em. Blev några ca 60-milaetapper, bl a över Brennerpasset. Minus 1 på toppen, gott om snö i naturen, men vägarna perfekt röjda och saltade. Så, inga problem. Förstås via schnitzel i Greven och julhandel på CITTI-PARK i Flensburg.

Motorn går som förut som jag upplever det, lite trög/tung från AAbenraa, men jag tror det berodde på den kraftiga motvinden. Jag har beställt tid hos min favoritverkstad nu på onsdag för motorkontroll, jag vill vara säker på att den är återställd, den har ju trots allt gått 260 mil under tuffa förhållanden sedan reparationen.

LF står vid sitt ord, allt går på motordelen av försäkringen, med självrisken 3000 kr. Så i det fallet, slutet gott, förhoppningsvis (vi får väl se på onsdag).

Nu är det två bollar kvar att knäcka
  • Merkostnader i anledningen av skadan - taxiresor, inköp av två resväskor (har man ju inte med sig i husbilen), mmm
  • Den saftiga fakturan från Telia på ca 7500 kr, plus gentemot Fiat Camper Assistance (betalsamtal, inte för support utan för att koppla mej till FCA i Sverige (= Falck) - som inte tillämpar betalsamtal)
Puh.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Om jag inte minns fel var det någon mekaniker här på forumet som gått "kursen" som visade hur Fiat löst problemet med timingfel och krökta ventiler i nyare motorer. Kamaxlarna ligger inte direkt över ventilerna utan det är en vipparm emellan som har brottsanvisning inbakat. Alltså är det tänkt att vipparmarna bryts istället för ventiler och kolvskador. Sen om det funkar i verkligheten vet jag inget om!
Jo då det fungerar, i vart fall på min -08. Reparationen gick ”bara” på drygt 23 000:-
Byte av två vipparmar, ev ventilerna, vet inte.
Som tur var gällde motorförsäkringen ännu, 1500 i självrisk. Fick oljebyte samtidigt, ibland skall man ha tur.
 

morcam20

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2024
Mycket "intressant" och nyttig läsning. Bra att veta hur det kan vara när man råkar ut för ett sådant haveri som ni hade. Vi har vid ett tillfälle anlitat LF i samband med AC bekymmer. Det var i Kroatien och då fick vi väldigt fin hjälp men vårt bekymmer var inte alls i närheten av ert! Synd att man ska behöva kämpa som ni gjorde med alla kontakter och skrivelser till LF när man betalar förhållandevis stora pengar på deras premier. Man vill ju i det läge som ni hamnade i bara känna sig omhändertagen och att de löser situationen!!

//
 
Toppen