• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorcykelställning Renault Master

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Motorcykelställning Renault Master

Allt går ju att skruva dit, om det sedan blir bra får man ju räkna på. F.ö. väger de där två hojarna ungefär detsamma som din enda! :)
Tror nog att de väger över 300 kg tillsammans. Det är ju inga lättmetallsmotorer precis. Jag tror att min gamla Matchless 350 hade en tjänstevikt på 190 kg och det var bara ram, motor och hjul.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motorcykelställning Renault Master

Om jag inte ser alldeles fel är det två encylindriga Ducati, och då är det precis det de har, lättmetallsmotorer alltså! Cyklarna är mycket små och väger i vägtrim 145-150kg inte att jämföra med en engelsk klump alltså..? ::wink:
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Motorcykelställning Renault Master

Ok! Då var ju inte min gissning på 300 kg helt fel :)
Min VFR väger 240 kg sÅ den är ju lite lättare än två race duccar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motorcykelställning Renault Master

Men.. vikten är i vägtrim! Kompletta mc alltså, skulle tro att de väger 120-125kg per styck i racingtrim som på bilden. Men det säger ju inte att det är rätt att lasta så, bara att någon har gjort det, jag undrar vad han har för bärighet på bakdäcken på sin bil? Jag föredrar ett lätt Mc-släp, det märks knappt bakom bilen, ibland glömmer jag att det hänger där eftersom det inte syns i backspeglarna när man kör rakt fram. :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 27074

Guest
Sv: Motorcykelställning Renault Master

Man ser ju att viton sitter på rumpan, men där har du kortare hjulbas så lättare lyfta fram, men lär bli ca 300 kg längst bak, kraftigare stötdämpare eller luftbälgar skulle nog inte skada
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motorcykelställning Renault Master

Och däck, om han kör med last i bilen också, och där finns ju säkert allt det andra, verktyg, reservdelar, bränsle m.m.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Motorcykelställning Renault Master

Nån som är duktig i matte som kan räkna ut hur mycket axeltrycket ökar bak och minskar fram om jag har en hjulbas på 4080 mm och placerar en vikt på 280 kg 1300 mm bakom axeln?
:confused:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Motorcykelställning Renault Master

Bifogat finns en zippad excelfil från tråden Viktberäkning Husbil där du självkan fylla i aktuella värden och få fram axeltrycken.
 

Bilagor

  • Radlasten.zip
    141,2 KB · Visningar: 25

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Motorcykelställning Renault Master

Jag använde filen i denna tråd istället. Jag har fyllt i alla kända värden som tex vatten, kyl, reservhjul, förare och passagerare och lagt till 800 kg för all fast träinredning och fick fram att om jag lägger en last på 280 kg 1,5 m bakom bakaxeln så får jag ca 380 mer i axeltryck bak och ca 85 kg lättare fram. Axeltrycket bak ligger ca 70 kg under maxtrycket.
Det känns som att min plan kanske håller, tror jag...
Får ställa på den och åka och väga så man vet de rätta värdena. Funkar det inte så får det bli krok och släp.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Motorcykelställning Renault Master

Med 1400 kg Willys jeep behöver man inte fundera, däremot behövs skaplig dragvikt. Och skall man sen få med sig 2200 Kg Oldsmobile krävs ännu mer. Men Oldsen får nog gå mest för egen maskin :)
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Motorcykelställning Renault Master

Jag var under bilen idag och upptäcker att det sitter lufbälgar på den redan! Undrar var man fyller på luften?
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Motorcykelställning Renault Master

Du får följa de tunna plaströren som går från (eller till) bälgarna. Ofta blåa eller rörda.
Om det är manuell fyllning sitter det typ bilhjulsventiler (förhoppningsvis en till varje bälg). Dessa kan i princip placeras var som helst både inne och ute tex under stötfångaren bak.
På min Oldsmobile med Hi-jacker stötdämpare satt de gömda bakom bakre nummerskylt. Fick leta en bra stund innan jag hittade dem.

10553574_10152515785218654_4494118536199590778_n.jpg

Det kan även vara så att du har en automatisk nivåreglering med en ventil kopplad till bakaxeln och en kompressor.

På min Ambulans med helluftfjädring bak var den automatiska nivåregleringen kompletterad med ventiler som sänkte baken när bakdörrarna öppnades för att lättare lasta in patienten. (fast kompressorn var ju helt hoprostad så inget av det fungerade.)
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Motorcykelställning Renault Master

Hej jag har min HD bakom på en ställning såm jag gjort själv hojen väger
340 kilo märks inte:twitcy:
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Motorcykelställning Renault Master

Hejsan,

går som så många andra och grunnar/drömmer om nästa husbil...

Det innefattar en plåtis i 5,99 meters längd och en Piaggio Vespa därbak på ställning. (vikt 130 kg).
För att få ner totalvikten så har jag slopat 6,36 långbäddsvarianterna, det blir också mindre axeltryck/hävstångseffekt..

Vad tror ni om dessa ställ ?

SMV FAHRZEUGTECHNIK VOM ERSTAUSRÜSTER - ZUBEHÖR FÜR IHR REISEMOBIL

Såg några i verkligheten på Dusseldorf mässan i höstas och verkade välbyggda..

Sen gäller det förstås att räkna hem vikterna totalt så man kan komma nått under 3500kg...
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Motorcykelställning Renault Master

Hej jag har min HD bakom på en ställning såm jag gjort själv hojen väger
340 kilo märks inte:twitcy:
Intressant!
Det är ju 100 kg mer än min Honda, då borde det ju funka på min bil också :)
Har du bilder eller ritning på hur du har byggt detta?
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Motorcykelställning Renault Master

Du får följa de tunna plaströren som går från (eller till) bälgarna. Ofta blåa eller rörda.
Om det är manuell fyllning sitter det typ bilhjulsventiler (förhoppningsvis en till varje bälg). Dessa kan i princip placeras var som helst både inne och ute tex under stötfångaren bak.........
Nån kompressor har jag inte hittat men jag får under och leta efter slangarna och se vart de tar vägen.
 
Toppen