• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorcykelställning Renault Master

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag har ju tänkt att ha hojen bak på en ställning och det var någon som hade en sådan till en Master. Nu hittar jag inte det inlägget, någon som känner igen sig?
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Motorcykelställning Renault Master

Ja det bör klara sig, det är inte så långt överhäng, 800 mm. Skulle tro att hojen hamnar ca 1200 mm bakom bakre axeln. Får väl be nån räkna på det.
 
F

F.d. 27074

Guest
Sv: Motorcykelställning Renault Master

Det kommer väll funka hyffsat sommartid, om du har moppe på stället :spinny:

Kör Master med bakgavellyft, alltså ca 180 kilo hängandes runt bakdörrar och det märks vintertid att den är lätt fram, har man inte bra däck så får man hålla sig på dom stora vägarna bara. Ett mc ställ gör ju att vikten kommer hamna ännu länger bak .....
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Motorcykelställning Renault Master

Tack för synpunkterna!
Nu är det ju inte tänkt att vi ska köra med bilen på vintern och om vi skulle göra det är förmodligen inte hojen med.
Sen tänkte jag kompensera lite genom att sätta batterier och vattentankar långt fram.
 
F

F.d. 27074

Guest
Sv: Motorcykelställning Renault Master

Sen är det en h2 eller h3, alltså lång eller längre hjulbas
Lätt fram kommer det bli, du kommer ju få tyngden ett par dec bakom bakdörrarna, en bakgavelyft har ju tyngden precis under dörrarna.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Motorcykelställning Renault Master

Kawasakis gamla blårykare hette väl H3, och deras nya turbo heter H2.
 
F

F.d. 27074

Guest
Sv: Motorcykelställning Renault Master

Då kan det funka rätt ok, är ju 70cm längre hjulbas ca mot l2h2 men ändå rätt mycket vikt långt bak, det gäller att få hojen så nära dörrarna som möjlig.

Vi har nya master i h3l3 med bakavellyft och dom känner man inte av extravikten på samma vis som en h2l2.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motorcykelställning Renault Master

Du får ju lägga till minst ca 50 kg för plattformen och fäste, troligen mer, så minst 300 Kg med ca 1,5m hävarm. Du får nog se upp med bakaxellasten
om det är en husbil.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Motorcykelställning Renault Master

Allt går ju att skruva dit, om det sedan blir bra får man ju räkna på. F.ö. väger de där två hojarna ungefär detsamma som din enda! :)
 
Toppen