• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Moseldalen och syd-Tyskland i aug-sep 2020

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sugen på en 5-rätters meny ?
I Soltau centrum (65 km söder om Hamburg och nära motorväg A7) och mitt emot den stora klädaffären C&A ligger Restaurant Landesknecht - här har du chansen...!

I morgon, efter 4 övernattningar på underbart trevliga och 5-stjärniga Camping Ebsmoor i Soltau, styr vi kosan upp till Citti Grossmarkt i Flensburg för stor shopping av drycker med lite drag i... och därifrån upp till Stora Bält bron och Camping og Feriecenter Store Baelt - en av våra övriga favoriter !
 

Bilagor

  • E3EC9922-1BED-4203-A6A9-F05BBBE9E130.jpeg
    E3EC9922-1BED-4203-A6A9-F05BBBE9E130.jpeg
    955,5 KB · Visningar: 56

Rosberg

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
8005
Medlemskap
2024
Sugen på en 5-rätters meny ?
I Soltau centrum (65 km söder om Hamburg och nära motorväg A7) och mitt emot den stora klädaffären C&A ligger Restaurant Landesknecht - här har du chansen...!

I morgon, efter 4 övernattningar på underbart trevliga och 5-stjärniga Camping Ebsmoor i Soltau, styr vi kosan upp till Citti Grossmarkt i Flensburg för stor shopping av drycker med lite drag i... och därifrån upp till Stora Bält bron och Camping og Feriecenter Store Baelt - en av våra övriga favoriter !
Låter härligt men vi har båt bokad och står i Rostock vid Calles för överfart i morgon, hoppas er fortsatta resa fortsätter på samma fina sätt. Vi är ju så gott som hemma när vi når Trelleborg :cool::mh3:
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Vi avslutar vår 2 månader långa resa i Tyskland på ett ”värdigt” sätt - 2 avkopplande övernattningar på Store Baelt Feriecenter og Camping direkt intill Store Baelt bron.
Varför 2 övernattningar i stället för 1 - jo, smörebrödslunchen är ett måste i campingens restaurang !
Vi har alldeles nyss avslutat lunchen och njutit av fin utsikt över bron plus:
2 smörebröd med rostbiff och tillbehör plus remouladsås,
2 smörebröd med leverpastej, svamp och knaperstekt bacon,
2 smörebröd med rödspätta och remouladsås,
2 stora Tuborg öl,
4 Ålborgs jubileumsakvavit,
Just nu sitter vi i husbilen och pustar...!
 

Bilagor

  • 0C810CFF-A587-4D30-88C4-32348F56FA47.jpeg
    0C810CFF-A587-4D30-88C4-32348F56FA47.jpeg
    2,7 MB · Visningar: 171
  • 7A942CA5-2CBA-40ED-96E5-78DC4FE6CF2E.jpeg
    7A942CA5-2CBA-40ED-96E5-78DC4FE6CF2E.jpeg
    2,2 MB · Visningar: 169

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tack för fin reseskildring B&G, ni är fantastiska till att skriva och informera, riktiga "coach-er" inom husbilsåkande. Ni ger oss andra hopp om att det finns ett liv även under svåra omständigheter, det ska ni ha eloge för! Må väl och ha en fin höst & vinter, vi tar över "stafetten" och drar snart söderut som brukligt inom HBK's "flyttfåglar".

1601648864485.png
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Tack för fin reseskildring B&G, ni är fantastiska till att skriva och informera, riktiga "coach-er" inom husbilsåkande. Ni ger oss andra hopp om att det finns ett liv även under svåra omständigheter, det ska ni ha eloge för! Må väl och ha en fin höst & vinter, vi tar över "stafetten" och drar snart söderut som brukligt inom HBK's "flyttfåglar".

Visa bilaga 200285

Tack för värmande ord - vi ser verkligen fram emot att få följa er resa söderut i text och bild.
Vi blir hemma i vinter, så därför är vi extra tacksamma för resereportage från er !
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Vi avslutar vår 2 månader långa resa i Tyskland på ett ”värdigt” sätt - 2 avkopplande övernattningar på Store Baelt Feriecenter og Camping direkt intill Store Baelt bron.
Varför 2 övernattningar i stället för 1 - jo, smörebrödslunchen är ett måste i campingens restaurang !
Vi har alldeles nyss avslutat lunchen och njutit av fin utsikt över bron plus:
2 smörebröd med rostbiff och tillbehör plus remouladsås,
2 smörebröd med leverpastej, svamp och knaperstekt bacon,
2 smörebröd med rödspätta och remouladsås,
2 stora Tuborg öl,
4 Ålborgs jubileumsakvavit,
Just nu sitter vi i husbilen och pustar...!
Tack för era rapporter från Mosel.
Vi har saknat resan dit ner av kända skäl, men förhoppningsvis blir det av nästa år.
Och om stjärnorna faller väl nästa år kanske vi ses i Spanien!
Ta hand om er.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Med anledning av att GöranH skriver att det är "klokt val" stanna hemma, då vill jag gärna kommentera varför vi tänker "oklokt" i så fall. Jag tycker att ni har varit riktigt, riktigt tappa som besökt så många trevliga restauranger, träffat så många kypare och andra människor, rört i alla matsedlar m.m. under hela 2 månader!

Vi är i ständig kontakt med våra grannar i Spanien som redan har anlänt och som säger att dom känner sig tryggare där nere än "hemma". Anledningen är att alla respekterar gällande regler (det är inte som i mars månad när allt stängdes), alla bär skyddsmak och håller avstånd när det är fler på samma yta, dessutom dryga böter om man inte följer gällande regler. Detta kan vi inte se i Göteborg med överfulla spårvagnar och bussar, knappt någon som bär skyddsmask, ungdomar som festar till vänster och höger, o.s.v... Så vad som är klokt eller inte, det är en individuell fråga och upp till var och en. Ska bli spännande...
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Efter sex veckors resande i Tyskland är vi åter tillbaka i Sverige. Jag måste säga att vi kände oss mycket tryggare i Tyskland än vi gör här hemma. Här fortskrider livet som om covid-19 inte existera. Vi verkar vara som den berömda strutsen som sticker huvudet ner i sanden.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Med anledning av att GöranH skriver att det är "klokt val" stanna hemma, då vill jag gärna kommentera varför vi tänker "oklokt" i så fall. Jag tycker att ni har varit riktigt, riktigt tappa som besökt så många trevliga restauranger, träffat så många kypare och andra människor, rört i alla matsedlar m.m. under hela 2 månader!

Vi är i ständig kontakt med våra grannar i Spanien som redan har anlänt och som säger att dom känner sig tryggare där nere än "hemma". Anledningen är att alla respekterar gällande regler (det är inte som i mars månad när allt stängdes), alla bär skyddsmak och håller avstånd när det är fler på samma yta, dessutom dryga böter om man inte följer gällande regler. Detta kan vi inte se i Göteborg med överfulla spårvagnar och bussar, knappt någon som bär skyddsmask, ungdomar som festar till vänster och höger, o.s.v... Så vad som är klokt eller inte, det är en individuell fråga och upp till var och en. Ska bli spännande...

Vi är helt eniga med er båda - följer man rådande bestämmelser i Spanien, så anser även vi att risken att smittas i Spanien är betydligt mindre mot vad den är i Sverige. Två av skälen till att vi slutgiltigt valt att stanna hemma i vinter är dels kravet på att munskydd/mask även ska användas utomhus och dels risken att Spanien stänger ned ytterligare en gång.
Vi båda bär glasögon och vi har understundom haft rätt stora problem med det i Tyskland där kravet endast är att bära den inomhus i t.ex. affärer och till och från bordet i restaurangen.
En del tyskar har nog garvat åt oss när vi famlat omkring bland borden med full imma på glasögonen...
Men vi ser framtiden an och hoppas att vi kommer iväg till Spanien igen i början på september nästa år.
Vi önskar er en riktigt skön vinter i solen och hoppas att vi kan ses där nere nästa höst - till dess hoppas vi och säkert många med oss på rapporter från sköna södra Spanien !
 
F

F.d. 22252

Guest
Tegnell påpekar ju att det ofta dör minst lika många av andra sjukdomar inte mycket tröst för den som blir sjuk och ganska cyniskt av en statistiker. Sen vill man att alla ska ta sitt ansvar men inte många som gör bara av en tillsägelse och efterlevnaden har bara blivit sämre och speciellt från vissa grupper.
Att spridningen blir stor i södra europa beror nog mycket på kulturskillnader där man kramas och pussas, sen är ju fjollträsk där spridningen varit stor en småstad jämfört med de stora städerna i europa.
Det jag är mest rädd för är ju att mötas av överfulla sjukhus någonstans har man förmodligen redan slagit i taket i antal vårdplatser. Även om risken att bli sjuk är liten så finns den och då kan man nog hellre vilja vara på ett annat ställe än en husbil. Ibland är man som ett litet barn å ena sidan vill man åka bort när mörkret och kylan kommer å andra sidan vet man ju att sjukdomen kommer avta och snart så blir det massvaccineringar och varför ta risken? Men måste erkänna att jag upplever risken är större att skadas allvarligt i trafiken fram och tillbaka.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Tegnell påpekar ju att det ofta dör minst lika många av andra sjukdomar inte mycket tröst för den som blir sjuk och ganska cyniskt av en statistiker. Sen vill man att alla ska ta sitt ansvar men inte många som gör bara av en tillsägelse och efterlevnaden har bara blivit sämre och speciellt från vissa grupper.
Att spridningen blir stor i södra europa beror nog mycket på kulturskillnader där man kramas och pussas, sen är ju fjollträsk där spridningen varit stor en småstad jämfört med de stora städerna i europa.
Det jag är mest rädd för är ju att mötas av överfulla sjukhus någonstans har man förmodligen redan slagit i taket i antal vårdplatser. Även om risken att bli sjuk är liten så finns den och då kan man nog hellre vilja vara på ett annat ställe än en husbil. Ibland är man som ett litet barn å ena sidan vill man åka bort när mörkret och kylan kommer å andra sidan vet man ju att sjukdomen kommer avta och snart så blir det massvaccineringar och varför ta risken? Men måste erkänna att jag upplever risken är större att skadas allvarligt i trafiken fram och tillbaka.

Ja det kan bli lite värre konsekvenser om man blir sjuk i husbilen under en utlandssemester men när det gäller hur andra följer rekommendationerna så bryr jag mig inte så mycket( men tycker synd om vårdpersonal som blir extrabelastade), att skydda mig själv är helt och hållet mitt eget ansvar. Går någon nära mig tar jag snabbt ett steg åt sidan och har jag tagit i något främmande föremål tar jag upp flaskan med handsprit ur fickan och spritar mig. Inköp sker via nätet så några affärer har jag inte besökt sedan 15 mars.

Rent generellt tycker jag att människorna här i södra Östergötland och i Göteborgsområdet sköter sig bra ute på gatorna, värre blir det ju när dom tvingas in i kollektivtrafiken och arbetsplatserna.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja en trång buss är nog en av orsakerna till smittspridningen eftersom det satt fart när skolorna öppnat, den stora smittvägen är ju via lungorna och det är svårt att göra något åt, brukar hålla andan när jag kommer i vägen för någon virrpanna. Ungdomar i klunga tycker jag är värst, sen de där som går runt och pratar för sej själva verkar inte veta riktigt var dom är eller gör.
Har ju varit i Moseldalen men helt kort och lite för sent på året skulle vilja åka dit men när allt är inställt blir det inte så roligt. Detta blir ett förlorat år, och svårt att klara sej över vintern när man hoppat över den i flera år.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Nu håller vi på att sönderhacka B&G's fina Mosel-tråd (förlåt för det), med en hel del OT/ (Off Topic på utrikiska, eller "Utanför Ämnet" på ren Svenska), men jag tror inte B&G blir sura för det, dom är livsnjutare, inte några tykna Sauertopf's...lol...

Bengtic, du har många bra tankar, är jordnära, du bryr dig om andra, det är DU i nötskal. Tja, visst vore det mindre trevligt att hamna på det Spanska hospitalet i händelse av att man blev dålig (oavsett vad det nu var), men man kan inte leva i skräck...! Vi klarar inte av en mörk, regnig och blåsig vinter bakom ett köksfönster, det vore rena döden för oss. Vi ger oss hellre ut på ännu en äventyr rustade med senast corona-info, än att sitta hemma overksamma framför TV:n... Nu avslutar jag min medverkan i den här tråden och börjar nedräkning inför resan...

 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Vi är helt eniga med er båda - följer man rådande bestämmelser i Spanien, så anser även vi att risken att smittas i Spanien är betydligt mindre mot vad den är i Sverige. Två av skälen till att vi slutgiltigt valt att stanna hemma i vinter är dels kravet på att munskydd/mask även ska användas utomhus och dels risken att Spanien stänger ned ytterligare en gång.
Vi båda bär glasögon och vi har understundom haft rätt stora problem med det i Tyskland där kravet endast är att bära den inomhus i t.ex. affärer och till och från bordet i restaurangen.
En del tyskar har nog garvat åt oss när vi famlat omkring bland borden med full imma på glasögonen...
Men vi ser framtiden an och hoppas att vi kommer iväg till Spanien igen i början på september nästa år.
Vi önskar er en riktigt skön vinter i solen och hoppas att vi kan ses där nere nästa höst - till dess hoppas vi och säkert många med oss på rapporter från sköna södra Spanien !
B&G, Ni har reflekterat kring problem förenade med munskydd bärande. Problem med bildandet av imma på glasögon kan kraftigt reduceras genom användning av så kallade antifog munskydd. Dessutom är det viktigt att munskydd har inbyggd näsklämma som gör anpassning till ansiktet optimalt, sist och inte minst knytband är bättre än öronband för att för bättre andningskomfort och bidrar till effektivare imskydd.
Dessa observationer kommer från min över 30års kirurgisk verksamhet (inom kirugisktspecialitet där glasögon med förstoringsluppar är nödvändiga), alltså kirugisk munskydd + glasögon. Ingen imma får förekomma under operation, eller hur?
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
B&G, Ni har reflekterat kring problem förenade med munskydd bärande. Problem med bildandet av imma på glasögon kan kraftigt reduceras genom användning av så kallade antifog munskydd. Dessutom är det viktigt att munskydd har inbyggd näsklämma som gör anpassning till ansiktet optimalt, sist och inte minst knytband är bättre än öronband för att för bättre andningskomfort och bidrar till effektivare imskydd.
Dessa observationer kommer från min över 30års kirurgisk verksamhet (inom kirugisktspecialitet där glasögon med förstoringsluppar är nödvändiga), alltså kirugisk munskydd + glasögon. Ingen imma får förekomma under operation, eller hur?

B&G, Ni har reflekterat kring problem förenade med munskydd bärande. Problem med bildandet av imma på glasögon kan kraftigt reduceras genom användning av så kallade antifog munskydd. Dessutom är det viktigt att munskydd har inbyggd näsklämma som gör anpassning till ansiktet optimalt, sist och inte minst knytband är bättre än öronband för att för bättre andningskomfort och bidrar till effektivare imskydd.
Dessa observationer kommer från min över 30års kirurgisk verksamhet (inom kirugisktspecialitet där glasögon med förstoringsluppar är nödvändiga), alltså kirugisk munskydd + glasögon. Ingen imma får förekomma under operation, eller hur?

Vi har det du beskriver, men det hjälper inte det minsta - imma på glasögonen likt förbaskat !
 
F

F.d. 22252

Guest
Vi har det du beskriver, men det hjälper inte det minsta - imma på glasögonen likt förbaskat !
I stort sett alla munskydd jag sett har haft en glipa mellan näsan och skyddet och när man andas ut blåser det upp under glasögonen, såg igår en racerförare som verkade ha stoppat någon slags vadd för att täta även fast deras munskydd ligger i en helt annan klass än de som finns på apoteket.
Speciellt om det är lite kyligt blir man ju halvblind har ännu inte sett något medel att stryka på som fungerar utan att försämra sikten. Kanske det skulle gå bra att göra egna fungerande munskydd med hjälp av symaskinen har sett på tv munskydd som verkar han någon slags ventiler på sidorna.
 
Toppen