• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Moseldalen och syd-Tyskland i aug-sep 2020

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Förbi Hamburg är det 7 som det blir kö den som går genom Elbe tunneln


Ja, det är hela sträckan cirka 4 km innan Elbe tunneln och köerna sträckte sig ytterligare cirka 5 km efter tunneln.
OBS ! Endast 2 körfält är öppna för trafik i södergående riktning och det är naturligtvis orsaken till dessa köer. Förmodligen detsamma i norrgående riktning eftersom köerna var lika långa.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Go’kväll alla husbilsvänner !
Just nu, kl. 19.30 har vi ”bänkat” oss i campingens restaurang och gudskelov har vi reserverat bord ute på terrassen för i skrivande stund är det hela 33 grader i skuggan. Dock inte värst i Tyskland då Bernkastel-Kues i Moseldalen har 38 grader.
Idag promenerade vi in till centrum för lite shopping av framför allt kosmetika av diverse slag till priser som med hästlängder underskrider priserna i Sverige !
Som utlovat igår kommer här lite info om Camping Röders Park - en camping som drivs i 4:e generation av Malte Röders med familj.
Campingen är 5-stjärnig med 2 stora servicehus och med tomterna liggandes runt en mindre tjärn. Bröd av 4 olika sorter beställer man i receptionen kvällen innan.
Om du inte har cykel med dig, så går det utmärkt att hyra. Dessutom finns en nyare Peugeot 208 att hyra för en billig penning = 25 Euro för en halv dag och 39 Euro för en hel dag. Priserna inkluderar helförsäkring.
Restaurangen med både inom- och utomhus servering håller öppet alla dagar i veckan för middag och maten är både prisvärd och mycket god.
Mer finns att läsa på campingens hemsida:
www.roeders-park.de
 

Bilagor

  • 80C93BD7-9BFA-428D-BB9A-012997DA5A63.jpeg
    80C93BD7-9BFA-428D-BB9A-012997DA5A63.jpeg
    2,5 MB · Visningar: 106

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack för tips. Vi har aldrig övernattat på Röder' Park. Det verkar vara trevligt ställe enligt vad Ni berättar. Gärna kommer vi dit vid Tysklandsgenomresa. Förresten ang. priser på kosmetika och dylikt, så är det så sant ... alltid köper vi bl a Lacalut tandkräm i Tyskland (det faktiskt fungerar mot parodontit, åtminstone i mitt fall - och frugan som är tandläkare, inte har ifrågasatt mitt påstående :D)
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Tack för tips. Vi har aldrig övernattat på Röder' Park. Det verkar vara trevligt ställe enligt vad Ni berättar. Gärna kommer vi dit vid Tysklandsgenomresa. Förresten ang. priser på kosmetika och dylikt, så är det så sant ... alltid köper vi bl a Lacalut tandkräm i Tyskland (det faktiskt fungerar mot parodontit, åtminstone i mitt fall - och frugan som är tandläkare, inte har ifrågasatt mitt påstående :D)


Vi handlar på Rossmann inne i Soltau centrum där utbudet är mycket stort. Ligger direkt intill klädaffären C&A.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
3:e kvällen på Camping Röders Park - i skrivande stund, kl. 20.40, är det ännu 29 grader varmt. Som varmast var det 33,4 grader i skuggan idag...!
Just nu så njuter vi var sin härlig Wienerschnitzel Wiener Art med pommes och citron och det sköljer vi ner med en stor öl och en Malteser Akvavit.
I morgon väntar Rudesheim intill floden Rhen.
 

Bilagor

  • B02EB6F4-59B1-4534-BD49-AD521C617677.jpeg
    B02EB6F4-59B1-4534-BD49-AD521C617677.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 236

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
3:e kvällen på Camping Röders Park - i skrivande stund, kl. 20.40, är det ännu 29 grader varmt. Som varmast var det 33,4 grader i skuggan idag...!
Just nu så njuter vi var sin härlig Wienerschnitzel Wiener Art med pommes och citron och det sköljer vi ner med en stor öl och en Malteser Akvavit.
I morgon väntar Rudesheim intill floden Rhen.
Är det Campingplatz Rüdesheim am Rhein som får äran? En favorit hos oss.

Fortsatt trevlig resa

Carola & Tommy
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Är det Campingplatz Rüdesheim am Rhein som får äran? En favorit hos oss.

Fortsatt trevlig resa

Carola & Tommy


Stämmer bra - en favorit - längtar redan efter smörstekt forell med mandelflarn, kokt potatis och smörsås på vår favoritrestaurang med uteservering i detta varma väder !
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Precis, det är ägaren, som pratar utmärkt danska, men som aldrig varit i Danmark! Säger han i alla fall....... Duktig känner igen gästerna och det är ordning och reda på campingen, frun är ställets ”Hausfrau”. Mina egna erfarenheter från hotellbranschen är att världens bästa husfruar, ja de är tyska medelålders kvinnor. Den första jag träffade hon hette Herta, arbetade på Statt i Övik, jag var 16 år arbetade extra och var livrädd för Herta ....... en liten utvikning, men visst pratar han danska. :) :cool:

Tommy
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Precis, det är ägaren, som pratar utmärkt danska, men som aldrig varit i Danmark! Säger han i alla fall....... Duktig känner igen gästerna och det är ordning och reda på campingen, frun är ställets ”Hausfrau”. Mina egna erfarenheter från hotellbranschen är att världens bästa husfruar, ja de är tyska medelålders kvinnor. Den första jag träffade hon hette Herta, arbetade på Statt i Övik, jag var 16 år arbetade extra och var livrädd för Herta ....... en liten utvikning, men visst pratar han danska.

Tommy


Tommy,
Gissa vem som tog emot oss ???
Jo, självaste Herr Richter och snacka om minne - trots att det är 9 år sedan vi var här senast, så kände han igen oss och påtalade att i fortsättningen vill jag se er här varje år och det sa han på dansk-svenska...!
 

Bilagor

  • 3496D43F-01C0-40E3-A506-865D23930430.jpeg
    3496D43F-01C0-40E3-A506-865D23930430.jpeg
    2,7 MB · Visningar: 156

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tommy,
Gissa vem som tog emot oss ???
Jo, självaste Herr Richter och snacka om minne - trots att det är 9 år sedan vi var här senast, så kände han igen oss och påtalade att i fortsättningen vill jag se er här varje år och det sa han på dansk-svenska...!
Ja, vad var det jag sa..... ett riktigt proffs som vet hur man tar hand om sina gäster så att det normalt inte tar 9 år mellan besöken. ;)

Tommy
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
INGA SVENSKAR I RUDESHEIM ???
Idag har vi ”gjort” Rudesheim - byn är liten och det borde vara gjort på en kafferast..., men har man varit här många gånger, så vet man att så är inte fallet.
Starta upp med ett par glas torra eller halvtorra kalla glas Riesling på en av Tysklands mest kända gator - Drosselgasse och fortsätt sedan till en av alla restauranger efter huvudgatan för lunch (stekt stor forell med kokt potatis i smör) och avsluta med en Rudesheimer Café bestående av 3 små sockerbitar, 5 cl Asbach Cognac (som produceras i Rudesheim), kaffe, vispad grädde och på toppen en kaffesked med riven mörk choklad - vi funderar som bäst på om man egentligen inte borde kunna få en sådan till frukost... Vi får nog ändra på våra rutiner, som säger att vi inte dricker alkohol före kl. 12.00 på dagarna...!
 

Bilagor

  • B4FF758D-8B43-4F92-9C53-236311B0930C.jpeg
    B4FF758D-8B43-4F92-9C53-236311B0930C.jpeg
    1 MB · Visningar: 98

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Långpromenad när skuggtemperaturen är hela 33 grader ???
Näe, däremot långlunch på vår favorit restaurang Seilbahn på Oberstrasse 43 där vi åt läcker forell igår - idag blev det en mycket läcker Wienerschnitzel Wiener Art med pommes, citron och en mycket god sallad med härlig och krämig dressing. Det är nog bara i Tyskland och Österrike man får schnitzlar av dessa storlek...!?!
Nu har vi förflyttat oss till en annan restaurang efter gågatan och njuter en kall torr Riesling !
 

Bilagor

  • C4D2D61F-10B0-455E-80DD-9831B18FC387.jpeg
    C4D2D61F-10B0-455E-80DD-9831B18FC387.jpeg
    2,3 MB · Visningar: 125
Toppen