Svein_H
HBK Medlem
Jeg vurderer å montere solceller for å slippe 230V faststrøm, slik at jeg kan fricampe uten bekymring over lengre tid. Hittil har det vært kun én natt om gangen, før jeg har kjørt videre neste dag (og dermed fått ladet batteriet under kjøring), men ved lengre opphold har jeg måttet søke meg til campingplasser eller bobilparkeringer med strøm.
Truma og VVB går kun på gass, og kjøleskapet kun gass ved fricamping, så da gjenstår belysning, radio/TV, NX-alarm og Truma-termostat (som begge slo seg av da batteriet ble dødt første natten jeg fricampet med bilen, så jeg er naturlig nok en smule skeptisk), USB-uttak for lading av mobil/nettbrett, og en inverter for lading av laptop og annet utstyr som er litt mer kresent.
Har null peiling på solceller, men hadde bilen på service hos Ferda i går, og fikk et tilbud på denne startpakken ferdig montert til 11.500,-: SKANBATT 158x68,5 - 200w Black Aero komplett kit med Victron BT MPPT
Pakken alene koster under 6.000,- (se bort fra prisen, vet ikke om norske og svenske priser er sammenlignbare), men jeg er ikke strømkyndig og vil derfor helst få det ferdig montert. Hva tenker dere, er dette en kurant startpakke eller bør jeg sjekke litt mer rundt? Er 200W passe for meg, må jeg ha mer eller kan jeg klare meg med mindre?
Samtidig kjøpte jeg en haug med LED-pærer med tanke på å bytte ut alle halogenpærene i de ulike spot-lampene i bilen med et mer strømsparende alternativ, men lurer på hvordan jeg kan få åpnet en takspot av denne typen slik at jeg får byttet ut pæra inni? Jeg kan selvfølgelig bruke rå makt og prøve meg frem, men vil helst ikke brekke noe hvis det finnes bedre løsninger
:
Truma og VVB går kun på gass, og kjøleskapet kun gass ved fricamping, så da gjenstår belysning, radio/TV, NX-alarm og Truma-termostat (som begge slo seg av da batteriet ble dødt første natten jeg fricampet med bilen, så jeg er naturlig nok en smule skeptisk), USB-uttak for lading av mobil/nettbrett, og en inverter for lading av laptop og annet utstyr som er litt mer kresent.
Har null peiling på solceller, men hadde bilen på service hos Ferda i går, og fikk et tilbud på denne startpakken ferdig montert til 11.500,-: SKANBATT 158x68,5 - 200w Black Aero komplett kit med Victron BT MPPT
Pakken alene koster under 6.000,- (se bort fra prisen, vet ikke om norske og svenske priser er sammenlignbare), men jeg er ikke strømkyndig og vil derfor helst få det ferdig montert. Hva tenker dere, er dette en kurant startpakke eller bør jeg sjekke litt mer rundt? Er 200W passe for meg, må jeg ha mer eller kan jeg klare meg med mindre?
Samtidig kjøpte jeg en haug med LED-pærer med tanke på å bytte ut alle halogenpærene i de ulike spot-lampene i bilen med et mer strømsparende alternativ, men lurer på hvordan jeg kan få åpnet en takspot av denne typen slik at jeg får byttet ut pæra inni? Jeg kan selvfølgelig bruke rå makt og prøve meg frem, men vil helst ikke brekke noe hvis det finnes bedre løsninger
