• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montere solceller?

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jeg vurderer å montere solceller for å slippe 230V faststrøm, slik at jeg kan fricampe uten bekymring over lengre tid. Hittil har det vært kun én natt om gangen, før jeg har kjørt videre neste dag (og dermed fått ladet batteriet under kjøring), men ved lengre opphold har jeg måttet søke meg til campingplasser eller bobilparkeringer med strøm.

Truma og VVB går kun på gass, og kjøleskapet kun gass ved fricamping, så da gjenstår belysning, radio/TV, NX-alarm og Truma-termostat (som begge slo seg av da batteriet ble dødt første natten jeg fricampet med bilen, så jeg er naturlig nok en smule skeptisk), USB-uttak for lading av mobil/nettbrett, og en inverter for lading av laptop og annet utstyr som er litt mer kresent.

Har null peiling på solceller, men hadde bilen på service hos Ferda i går, og fikk et tilbud på denne startpakken ferdig montert til 11.500,-: SKANBATT 158x68,5 - 200w Black Aero komplett kit med Victron BT MPPT

Pakken alene koster under 6.000,- (se bort fra prisen, vet ikke om norske og svenske priser er sammenlignbare), men jeg er ikke strømkyndig og vil derfor helst få det ferdig montert. Hva tenker dere, er dette en kurant startpakke eller bør jeg sjekke litt mer rundt? Er 200W passe for meg, må jeg ha mer eller kan jeg klare meg med mindre?

Samtidig kjøpte jeg en haug med LED-pærer med tanke på å bytte ut alle halogenpærene i de ulike spot-lampene i bilen med et mer strømsparende alternativ, men lurer på hvordan jeg kan få åpnet en takspot av denne typen slik at jeg får byttet ut pæra inni? Jeg kan selvfølgelig bruke rå makt og prøve meg frem, men vil helst ikke brekke noe hvis det finnes bedre løsninger ;):

20220625001-w900.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Personligen skulle jag lägga pengarna på litiumabatterier istället, täcker inte de ditt behov skulle jag därefter komplettera med solpaneler.

Det du beskriver att du anländer för ett nattstopp med fulladdat batteri som sen är tomt dagen efter, då hjälper inte solpaneler dej speciellt mycket, batteriet kommer fortsatt då att vara tomt på morgonen.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Takk for svar! Imidlertid er nok det med tomt batteri etter én natt muligens litt krisemaksimering fra min side. Det har skjedd én gang, og det var min første tur med bobilen. Jeg kjørte på med lys, radio og TV-titting utover kvelden og natta, samt dashcam som hadde kontinuerlig strøm og opptak uten at jeg var klar over det. Har aldri opplevd tomt batteri siden da, men det gjorde meg litt skeptisk. Jeg har heller aldri stått parkert mer enn ett døgn på samme sted, så det er godt mulig jeg kan fricampe 2-3 dager hvis jeg passer på strømbruken.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tänk ändå över ditt elbehov, jag rekommenderar en batterbank som iallafall klarar ditt behov en weekend, man kan ha mulet väder en hel helg, och då krävs solpaneler över hela taket för att få till en skaplig laddning.

Att byta ut all belysning till LED är en bra investering, jag har annan modell på mina spotlight så jag kan inte hjälpa dej där.
 
Toppen