• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera yttertempmätare

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Beror ju på vad du anser vara "korrekt" temperatur. :)

Det finns ju inte en temperatur runt, över och under bilen som är den "rätta". På min bil sitter en givare under bilen, rakt under entrén. Den påverkas naturligtvis av soluppvärmd asfalt att visa litet höga temperaturer ibland. Jag har en annan givare också, som jag har monterat själv, som jag satte precis bakom nedre gallret till kylskåpet (ville slippa att göra hål i bilen). Den får litet problem när solen ligger på just på den sidan. Fiats temperaturgivare, den som visas vid hastighetsmätaren, sitter väl någonstans i motorrummet.

Så för varje punkt att placera en givare kan man nog hitta tillfällen där den visar värden som man upplever som "fel". Rent teoretiskt skall man väl placera givaren i skugga och så att den inte påverkas av solvarm asfalt eller andra ytor som har blivit uppvärmda av solen. Var man nu hittar en sådan placering? :confused:

MVH
Hans
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Nä precis - inte helt lätt, men man funderar ju vart biltillverkare i stort placerar sina tempgivare - i motorrummet blir det väl skapligt varmt av motorn tänker jag?

Man vill ju ha en temp som stämmer helt enkelt - framförallt vid körning, då vi annars nyttjar tempmätaren i bodelen.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Ja då är jag uppenbarligen inte hjälpt av att veta var Fiat har sin givare. Om ni ser länken till produkten så blir det nog inte så snygg lösning att sätta den under backspegeln... :confused:
Har monterat min in i backspegeln.Ta bort glaset, montera givaren in i spegelhuset dra kabeln i samma kabelhärva som kablar till elen för speglarna.Snyggt och lätt att göra.
Mvh. S670sl
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Givaren för utetempgivaren till ALDE-displayen sitter enl. uppgift under bilen.
Jag antar att den påverkas minst där av solens uppvärmning....
(den kopplas in på en plint i ALDE-pannan)

Jag har monterat en egen givare intill ALDE-givaren
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Under motorn, bakom spoilern fram har jag min. Så långt från asfalten som möjligt, men så inte motorn värmer, eller vinddraget kommer åt den.
Den modellen som visades i länken från Conrad i inlägg # 1 var stor. Varför finns det stora plastsjoket till höger på bilden? AAA-batteri?
Denna hade jag tidigare:
https://www.kjell.com/se/produkter/...tomhustermometrar/termometer-for-bilen-p48510

Denna har jag nu:
Mini LCD Digital termometer för Frysen / Kylen - Köp på 24.se

Tänkte testa denna, små siffror i förhållande till displaystorleken, men har belysning, kopplas lämpligen till parkeringsljuset. Rätt stor givare men verkar ha en kabel som lätt går att klippa/skarva:
12V Biltermometer Inne/Ute
 
Senast ändrad:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Fäste med silverteip en trådlös givare över fördjupningen för positionsljusen. Fiat ducato halvintegrerad. Alltså långt ned men framför kylaren. Fungerade bra så länge givaren fungerade.
 
S

Sören-6830

Guest
Inplastad, fäst med buntband på balken framför kylaren. Fungerar bra när man kör, påverkas lite av kylarens temp innan motorn svalnat. Clas Ohlson, givare även i kyl o frys, de olika ställena cirkulerar på mottagarens display.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
868
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Finns det någon mer fordonsanpassad variant med flera tåliga, trådlösa givare där huvudenheten inte är så stor (o ful)? Gärna svart o som smälter in med all härlig fiatplast på instrumentbrädan.

Edit: den här på Kjell men med trådlösa givare vore perfekt. Behöver ingen jättedisplay.
Screenshot_20190922_195942.jpg
 
Senast ändrad:

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Den jag beställt (se mitt första inlägg) hade kass känsla i knapparna, belysningen fladdrade gult som att jag köpt den 1984. Så jag fick den krediterad av Conrad. Så nu försöker jag hitta en igen, som nån skrev vill man ju ha en liten smidig med relativt stor display, inte nån jätteklump typ inomhusväderstation. Utan nån liten smidig att ha på instrumentbrädan. Den på Kjell kanske kan vara nåt. Dock blir man lite tveksam till kvalitén när de är så billiga.
 
Toppen