• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Montera solcell på bakstam

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det börjar närma sig att montera solceller och eftersom jag tänkt montera 2x100W så funderade jag på alternativ för montering förutom taket.

Funderar på att montera ena solcellen på bakstammen som är helt ren på prylar så att den kan vinklas upp enkelt vid behov.

CIMG0319.JPG

Vad tror ni om denna ide? Nackdelar?

Den andra tänker jag sätta på taket i railsen och även den kunna vinklas upp liknande denna tråd:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t68607/

laval

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026
Sv: Montera solcell på bakstam

Inte montera solceller bak.Då måste du ju hålla på att vända baksidan mot solen allt eftersom den rör sig.Det är bättre på taket.Jag antar att du har plats för båda på taket? Själv har jag lyckats få plats med 2 x 225W.
//Lars

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Använd baksidan! En utmärkt idé! En konstruktion som gör det lätt att vinkla panelen i höjd- och sidled så har man en mycket potent energikälla! Någon sorts skydd behövs också.Jag har haft liknande tankar men min plåtis är inte lämpad för ett sådant arrangemang, tyvärr.

Jappe

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Alternativet är ju att ha den lös och det har ju du testat länge Jappe.

Jag har för mig att du fick stor skillnad på laddning när du vinklade din lösa panel. Hur stor är den Jappe?

Att en solcell bak skulle vara fulare än cykelställ med cyklar anser inte jag och utseendet är inte viktigt i detta stadie.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

Enda praktiska nackdelen som jag kan se är att det alltid blir väldigt lortigt där bak.
Måste man då göra ren solpanelen för att få maxeffekt. Hur mycket effekt tappar man på en skitig solpanel?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Alternativet är ju att ha den lös och det har ju du testat länge Jappe.

Jag har för mig att du fick stor skillnad på laddning när du vinklade din lösa panel. Hur stor är den Jappe?

Att en solcell bak skulle vara fulare än cykelställ med cyklar anser inte jag och utseendet är inte viktigt i detta stadie.

Dubbel effekt, minst. Hade jag haft en sådan bil så hade jag börjat fundera på en smart konstruktion omedelbart. En härlig utmaning!

Att konstruera ett lämpligt skydd kan vara svårt men också det en härlig utmaning! Lycka till!

Jappe

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

En snygg häck skall inte förfulas! Så längt är jag ense med många andra men att du skall ha möjlighet att vinkla solpanelerna, vill jag verkligen betona.
Mina 180 Watt ställs ofta upp mot solen, vintertid kring medelhavet. Det är just de 2-3 första och sista av dagens soltimmar som ger extra mycket effekt jämfört med horisontalläge. Vi parkerar alltid med fören åt söder, bodelsdörren mot västsydväst, sätter upp panelen och vänder bilen innan vi lägger oss med dörren mot ostsydost. Det är inte bara ur tekniskt synpunkt fördelaktigt, det är även en trivselfaktor. Solföljande panel passade inte min plånbok och får vara minst 100 Watt om de skall slå mitt sätt att fånga solens energi. För oss har det fungerat problemfritt just tack vare vinklingen, spänningen har aldrig gått under 12V trots att datorn står på hela dagen, brödrost på morgonen och några timmar tv/video på kvällen.
Låt häcken vara vacker, använd taket och vinkla båda panelerna!
Hälsningar, Julian

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Amstel, har du några foto på din installation. Jag har ingen stege på bilen utan en lös i garaget och det var klättring jag försökte undvika.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag är skeptisk till ett sådant arrangemang. Inte så mycket för eventuell förfulning eftersom jag inte ser något speciellt skönhetsvärde i bilen vare sig med eller utan solceller. Däremot så begränsas parkeringsmöjligheten avsevärt eftersom bakpartiet måste vara vänt mot söder för att gottgöra solcellsplaceringen. Hur ofta parkerar man med bakdelen mot söder? Förmodligen ca 25% av alla parkeringar, resten jämt fördelade på övriga väderstreck.

Frågan är då om de 75% ofördelaktiga parkeringarna uppväger aktermonteringens fördelar jämfört med traditionell takmontering.

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Amstel, har du några foto på din installation. Jag har ingen stege på bilen utan en lös i garaget och det var klättring jag försökte undvika.
Jag förstår! Min panel ligger mellan två takluckor så jag kan resa upp panelen genom någon av luckorna. Är aldrig uppe på taket!
Bilder finns det hur många som helst här på HBKforum. Skall leta! Återkommer!
Hittar detta som hastigast! Nånstans i mitten finns en bild
Julian

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

En vikbar panel på 2x50w (två gångjärn och et bärhandtag) tar inte mycket plats i garaget och tung är den inte heller.

1.jpg

Här står panelen i Rincon de la Victoria och fixar massor med energi morgon och kväll (ännu mer mitt på dagen givetvis) när panelerna på taket inte är särskilt effektiva! Inte särskilt svårt eller tungt att hantera, bara att koppla till befintlig eller egen regulator.

2.jpg

Ett mycket behändigt komplement när den behövs!

3.jpg

Här ser man resultatet: 8,5A. Portföljpanelen + en hundrawattare på taket.

Jappe

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Tack Amstel, misstänkte att det var i mastodonttråden.

Har tyvärr inget så öppet ställe för en så stor panel om jag inte ska täcka luckan till toaletten.

Men nu har jag ju fått lite mer att fundera på och en lös panel är ju heller inte helt fel om jag hittar en bra plats att stuva den på.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Sun Mover är väl på 75W så hur många Ah får du ut/dygn under tiden nov-mars?
Den ger ju drygt 6A som max men antalet soltimmar är ju inte många under denna period.

Jag har ju en Efoy som ger max 130Ah/dygn och den får gå mycket under denna period då förbrukningen ofta ligger mellan 50-70Ah per dygn på våra breddgrader.

Tanken med montering av solcell för min del är att förlänga livslängden på Efoy och mer ha den som en extra säkerhet.

Toppen