• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera fotsteg

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Den som ligger till höger om reläet på bild nr 3.
Har inte kommit så långt än. Får väl studera kopplingsschemat för på min förra bil var det ingen kondensator
deb sätter du väl över två reläkontakter. Är till för fördröjning av indraget. Sök på omnistep el Thule omnistep här forumet. Finns flera trådar om det
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har inte kommit så långt än. Får väl studera kopplingsschemat för på min förra bil var det ingen kondensator
Trodde att det skulle vara en summer i stället för relä. Med den här lösningen skall ju trappsteget åka in, om det är ute, när man startar motorn. Hade nog föredragit en summer. Funderar på att sätta dit en sån också eller i stället för denna lösning. Något att klura på.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Trodde att det skulle vara en summer i stället för relä. Med den här lösningen skall ju trappsteget åka in, om det är ute, när man startar motorn. Hade nog föredragit en summer. Funderar på att sätta dit en sån också eller i stället för denna lösning. Något att klura på.
På min förra bil köpte jag en summer hos Kjell och satte dit en tryckknapp Så jag kunde fälla in steget från förarplatsen och använde kabeln från steget som signalkabel till summern Och drog upp kabeln för infällning parallellt med tryckknappen för manövrering av steget
på min bil är det tydligen förkolnat för det sitter två kablar där fotsteget sitter. Skall kolla detta
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har nu ”provmonterat” fotsteget genom att lägga det på klotsar under bilen. Mellan marken och underkant infällt fotsteg har jag 16-18 cm. Lite svårt att mäta då bilen står på grus med groppar under däcken. Undrar om det räcker?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Nu är fotsteget monterat och och klart för användning.
Kopplade bara in summer efter att jag läst på forumet att några ofrivilligt dragit in steget då de satt på tändningen. Brukar slå på tändningen för att kolla körsträckan och då vill jag ju inte att steget skall åka in. Har dock förberett ledningsdragningen för att kunna installera relä senare om jag ändrar mig.
Nu återstår bara det tråkiga att städa bilen och plocka ur alla verktyg, ledningar……..

Kjell
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Nu är fotsteget monterat och och klart för användning.
Kopplade bara in summer efter att jag läst på forumet att några ofrivilligt dragit in steget då de satt på tändningen. Brukar slå på tändningen för att kolla körsträckan och då vill jag ju inte att steget skall åka in. Har dock förberett ledningsdragningen för att kunna installera relä senare om jag ändrar mig.
Nu återstår bara det tråkiga att städa bilen och plocka ur alla verktyg, ledningar……..

Kjell
Jag har vintern på mig tills jag kopplar in det
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Beroende på hur stort intresset är så skulle jag kunna göra en beskrivning på min installation. Men som sagt jag gör det bara om det finns intresse av det. Markera med ”gilla” om du är intresserad av en beskrivning.

Kjell
Absolut intresserad av en bra beskrivning. Du har ju förmågan att skriva bra beskrivningar och instruktioner så det vore väldigt uppskattat av mej och säkert flera.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Då gör jag ett försök att beskriva monteringen av mitt fotsteg. Men först måste jag ta lite bilder på montaget, så det kan dröja någon vecka. Gör beskrivningen som en blogg på samma sätt som jag gjorde med installationen av mina lithiumbatterier. Återkommer här när jag lagt upp bloggen.

Kjell
 
Toppen