• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera fläkt i kylskåpet?

Henrik_78

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Ekerö
Är det någon som har erfarenhet av att montera datorfläkt i ett Dometic RM 7655 eller liknande modell? Syfte precis som de flesta hemkylskåp idag som har fläkt som skapar bättre spridning av kylan och förmodligen minskar isbildning också.

Som det ser ut går det inte koppla till lampan för den har bara spänning när dörren är öppen. Har någon gjort installation och löst det på något smart sätt? Någon har dragit tunn kabel genom dräneringshålet, verkar lite risky med vattnet och kabeln, både kortslutningsrisken och att det täpper igen hålet eftersom hålet är litet.

Med vänlig hälsning,
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Är det någon som har erfarenhet av att montera datorfläkt i ett Dometic RM 7655 eller liknande modell? Syfte precis som de flesta hemkylskåp idag som har fläkt som skapar bättre spridning av kylan och förmodligen minskar isbildning också.

Som det ser ut går det inte koppla till lampan för den har bara spänning när dörren är öppen. Har någon gjort installation och löst det på något smart sätt? Någon har dragit tunn kabel genom dräneringshålet, verkar lite risky med vattnet och kabeln, både kortslutningsrisken och att det täpper igen hålet eftersom hålet är litet.

Med vänlig hälsning,

Hej, jag satte dit en datorfläkt i mitt kylskåp. Köpte till en micro brytare och ett motstånd till fläkten så den snurrar sakta. Hittade väldigt tunna kablar som jag tejpade dit. Micro brytaren gör så att fläkten stannar när jag öppnar dörren. Kan fotografera sena i veckan när jag skall till bilen

Har upplevt väldigt jämnare kyla i skåpet efter detta. Det är som du säger i moderna kylskåp hemma sitter det ju en cirkulationsfläkt i
 

Henrik_78

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Ekerö
Haha, fattar inte att jag inte ens tänkt på den enklaste lösningen.. Började tänka på hur och var skulle borra... Men det undviker jag gärna så ja, jag tänker prova dra kabeln nedtill. Är det 0.75mm2 kablar som är de tunna ni använt? Eller finns det tunnare som kan användas? Man bör väl inte gå ner för litet heller enligt elkabelrekarna. Jag ska prova med en liten 8 cm fläkt som fäster enkelt med buntband runt kylflänsarna. En switch nära huvudpanelen där har några andra on/off knappar. Sen om det funkar kanske gör en mer avancerad installation.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Är det någon som har erfarenhet av att montera datorfläkt i ett Dometic RM 7655 eller liknande modell? Syfte precis som de flesta hemkylskåp idag som har fläkt som skapar bättre spridning av kylan och förmodligen minskar isbildning också.

Som det ser ut går det inte koppla till lampan för den har bara spänning när dörren är öppen. Har någon gjort installation och löst det på något smart sätt? Någon har dragit tunn kabel genom dräneringshålet, verkar lite risky med vattnet och kabeln, både kortslutningsrisken och att det täpper igen hålet eftersom hålet är litet.

Med vänlig hälsning,

Här är bilder, fortfarande inte färdigt. Är i experiment stadiet2019-04-29 14.22.41.jpg 2019-04-29 14.24.02.jpg
 
Senast ändrad:

Henrik_78

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Ekerö
Hej alla, kul med lite bilder!
Jag har inte kommit så mycket längre. 0.75mm2 kabel visade det sig är lite grövre än vad jag trodde.
Däremot tror jag själva datorfläkt kabeln är i rimlig dimension. Den är ju dock för kort. Då trodde jag att jag var smart genom att klippa av den och använda precis vid dörren. Det är ju också vad de smarta F-kablar som länkats till skulle åstadkomma. Men 20 cm och de 30 cm cirka jag har på fläktkabeln är för kort för att nå in nedifrån och passera dryckeshållaren samt lådan nedtill innan jag når att länka till 0.75mm2.

Nedtill är för att det är närmaste vägen och blir snyggast så utifrån.

Vet någon var man kan köpa kabel av typ datorfläkt, 1 m och längre?

Magnus, hur har du fäst din fläkt på flänsarna?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hej alla, kul med lite bilder!
Jag har inte kommit så mycket längre. 0.75mm2 kabel visade det sig är lite grövre än vad jag trodde.
Däremot tror jag själva datorfläkt kabeln är i rimlig dimension. Den är ju dock för kort. Då trodde jag att jag var smart genom att klippa av den och använda precis vid dörren. Det är ju också vad de smarta F-kablar som länkats till skulle åstadkomma. Men 20 cm och de 30 cm cirka jag har på fläktkabeln är för kort för att nå in nedifrån och passera dryckeshållaren samt lådan nedtill innan jag når att länka till 0.75mm2.

Nedtill är för att det är närmaste vägen och blir snyggast så utifrån.

Vet någon var man kan köpa kabel av typ datorfläkt, 1 m och längre?

Magnus, hur har du fäst din fläkt på flänsarna?

Hej fäste min med några droppar sika lim
Kabel köpte jag denna 0.5
https://www.kjell.com/se/sortiment/...behor/kablar/mjuk-silikonkabel-0-5-mm--p67310
 

Henrik_78

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Ekerö
Tack Michael, fantastiskt vänligt, jag tänkte kan behöva lite för framtida dragningar så jag ska beställa från Aliexpress lite olika dimensioner. Tyvärr verkar det inte finnas någon i Sverige som säljer vad jag kunnat googla fram iaf, det som finns är 0.2m eller som mest 0.5m. Det är tydligen den amerikanska standarden AWG 24 eller 26 som används i mindre fläktar. Det är bara 0.20mm2 och 0.13mm2.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan varför inte bara göra ett litet hål på ena sidan i kylskåpet. Tunn plåt, isolering och plast. Ångrar man sig så räcker det med en liten klutt sika, en vit klisterlapp stor som en gammal tioöring eller en plastplugg typ gömma skruvskalle för att få bort hålet.

M.v.h. JANKRO.
 

Henrik_78

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Ekerö
Angående hål, jo det är väl egentligen det mest effektiva men jag själv drar mig lite för att göra sådana bestående förändringar, lite feg kanske, men vet ju samtidigt inte vad som döljer sig innanför plasten. De tunna kablar jag kör med (AWG26) kommer inte göra någon märkbar skillnad för tätningen.
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Har monterat Biltemas fläkt 12 v nedtill bakom skåpet med en knapp på skåpet fram som verkar fungera bra.
Tycker data fläktarna går för fort o ger lite luft
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Har monterat Biltemas fläkt 12 v nedtill bakom skåpet med en knapp på skåpet fram som verkar fungera bra.
Tycker data fläktarna går för fort o ger lite luft
Tror nog du missförstått. Frågeställningen handlar om fläkt i kylskåpet (inte bakom) för att få jämnare kyla. Samma sitter i moderna kylar i hemmet
 

Henrik_78

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Ekerö
Hej alla, fläktprojektet fortsätter. Jag har både monterat en större fläkt (140 mm 1.6W) vid utblåset upptill bakom kylskåpet och en mindre (80 mm, 0.5W), fläkt inne i kylskåpet.

Mitt fläktprojekt går ut på att minska isbildning på kylflänsarna och har genomgått sitt första test. För dagen, med det väder som råder, behöver jag inte köra kylen på sådan effekt där is byggs upp, och/eller vädret i sig gör att det inte riktigt behövs fläkt ändå just nu. Därför börjar jag med att undersöka temperaturskillnaden på olika höjdlägen i kylen med och utan fläkt.

Jag har en Dometic kyl&frys som jag kör på rekommenderat effektläge. Utetemperaturen är stabil 11-12 grader och moln.

Kylen är “normalfylld” vid experimentet.

Det som besvärar är att jag i BÄSTA fall får samma (låga) temperatur med fläkt som utan. Jag har 4,0 till 5,5 grader i olika delar av kylskåpet på normaleffektläge. En halvtimme efter att jag slagit på fläkten är temperaturen mätt på samma ställe upp till 1,0 grad högre, oftast runt 0.4 grader. Obs att det inte är helt lätt få yttre faktorer att förbi oförändrade men jag har mätt flera gånger och iaf inte fått "fläktgynnsamma" resultat.

Har ni andra mätt liknande? Kan det vara så att OM ingen is bildas, dvs det är gynnsamma yttre förhållanden, återstår endast den negativa effekten av överdriven luftcirkulation, som kanske gör att kall luft sipprar ut snabbare än den annars skulle göra? Man tänker i extremfall en jättefläkt som blåser hårt inne i ett icke 100% tätt kylskåp, självklart finns det en gräns där det gör mer skada än nytta.

Jag började med att testa fläktne monterad på kylflänsarna så som de produkter man kan köpa här och där är byggda. Denna metod skapade störst temperaturförlust, kanske för att då kalluften blåser rakt mot dörren och försvinner.

Nästa test var med fläkten riktad nedåt istället. I mitt kylskåp sitter flänsarna längst upp på väggen och det är därför kallare längst upp i kylskåpet än längst ner. Det är ett vanligt missförstånd att det alltid är kallast längst ner i en kyl, se den här bilden t.ex. som visar att det inte är helt linjärt:
kylskap-600-ny-teknik.jpg )(fahrenheit i bilden)
45cbca10-b5c5-45d7-b782-fe085d793bc8



I detta försök var inte temperaturskillnaden riktigt lika stor men ändå sämre.

Jag kommer inte köra fläkten inne i skåpet mer förrän jag kunnat mäta effekten när det är isbildning och om den motverkas. Kanske ska den testas på lägre varvtal också. Men det kanske är en förklaring att det inte är monterat fläktar i kylskåpen från Dometic?

Mvh
 
Senast ändrad:

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hej alla, fläktprojektet fortsätter. Jag har både monterat en större fläkt (140 mm 1.6W) vid utblåset upptill bakom kylskåpet och en mindre (80 mm, 0.5W), fläkt inne i kylskåpet.

Mitt fläktprojekt går ut på att minska isbildning på kylflänsarna och har genomgått sitt första test. För dagen, med det väder som råder, behöver jag inte köra kylen på sådan effekt där is byggs upp, och/eller vädret i sig gör att det inte riktigt behövs fläkt ändå just nu. Därför börjar jag med att undersöka temperaturskillnaden på olika höjdlägen i kylen med och utan fläkt.

Jag har en Dometic kyl&frys som jag kör på rekommenderat effektläge. Utetemperaturen är stabil 11-12 grader och moln.

Kylen är “normalfylld” vid experimentet.

Det som besvärar är att jag i BÄSTA fall får samma (låga) temperatur med fläkt som utan. Jag har 4,0 till 5,5 grader i olika delar av kylskåpet på normaleffektläge. En halvtimme efter att jag slagit på fläkten är temperaturen mätt på samma ställe upp till 1,0 grad högre, oftast runt 0.4 grader. Obs att det inte är helt lätt få yttre faktorer att förbi oförändrade men jag har mätt flera gånger och iaf inte fått "fläktgynnsamma" resultat.

Har ni andra mätt liknande? Kan det vara så att OM ingen is bildas, dvs det är gynnsamma yttre förhållanden, återstår endast den negativa effekten av överdriven luftcirkulation, som kanske gör att kall luft sipprar ut snabbare än den annars skulle göra? Man tänker i extremfall en jättefläkt som blåser hårt inne i ett icke 100% tätt kylskåp, självklart finns det en gräns där det gör mer skada än nytta.

Jag började med att testa fläktne monterad på kylflänsarna så som de produkter man kan köpa här och där är byggda. Denna metod skapade störst temperaturförlust, kanske för att då kalluften blåser rakt mot dörren och försvinner.

Nästa test var med fläkten riktad nedåt istället. I mitt kylskåp sitter flänsarna längst upp på väggen och det är därför kallare längst upp i kylskåpet än längst ner. Det är ett vanligt missförstånd att det alltid är kallast längst ner i en kyl, se den här bilden t.ex. som visar att det inte är så enkelt:
Du använder ditt kylskåp fel.. I detta försök var inte temperaturskillnaden riktigt lika stor men ändå sämre.

Jag kommer inte köra fläkten inne i skåpet mer förrän jag kunnat mäta effekten när det är isbildning och om den motverkas. Kanske ska den testas på lägre varvtal också. Men det kanske är en förklaring att det inte är monterat fläktar i kylskåpen från Dometic?

Mvh

Min erfarenhet med dessa fläktar utvändigt och invändigt. Var att jag fick kylskåpet (Dometic 8 serie) till att jobba mindre. Efter mycket experimenterade så har jag 2st fläktar i det övre gallret på utsidan. Med en termostat inställt på 40gr. Fläkten i kylskåpet startar när dörren stängs och den blåser mot dörren (sitter ett motstånd för att få ner varvtalet). Termostaten på kylskåpet är inställd på 2 av 5. Med detta så har jag ca 6gr kyl, frys -16, detta var förra året när det verkligen var hett. Det jag upptäckte när man körde på gasol. Man sitter ju ganska nära nedre gallret. Var att gasolen stängdes av titt som tätt, för att sen starta efter en stund. Men det berodde på att den höll kylan så bra att det inte behövdes tillföra någon effekt
 
Toppen