• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Moment oljeplugg Fiat ducato

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej.

Jag har en Fiat Ducato 3.0 2008. Oljetråget är av plåt. Någon som vet åtdragningsmoment på den pluggen?

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Alu 22 Nm Plåt 25 Nm om man googlar runt.
Vilket jag tycker är mycket. Tror inte jag drar så hårt. Använder "knycken":cool:

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Är det en kopparpackning, då bör c:a 25 Nm vara ok.

Jo det förekommer aluminium tråg, på min Volvo S70 1998 var det en sådan, den höll inte för en sten på grusväg, utan oljan rann ut.
Men med al tråg går et att förstöra gängorna.

Förr hade BIOTEMA kopparpackningar och pluggar, men verkar inte som de har de produkterna kvar nu.
Det fanns till och med en kit för att rädda gängan, en kit med insatsgänga för en storlek större.

Mekonomnen har kopparpackningar.

Den billiga momentnyckeln sok Biltema har, som består av en stång med visare duger väl men man får översätta måtten till Nm.

Vanligen har folk för sig att oljetrycket är högt och därför måste pluggen dras åt med jättemoment.
Dock i trågen är det inget oljetryck.

Roysan

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Är det en kopparpackning, då bör c:a 25 Nm vara ok.

Jo det förekommer aluminium tråg, på min Volvo S70 1998 var det en sådan, den höll inte för en sten på grusväg, utan oljan rann ut.
Men med al tråg går et att förstöra gängorna.

Förr hade BIOTEMA kopparpackningar och pluggar, men verkar inte som de har de produkterna kvar nu.
Det fanns till och med en kit för att rädda gängan, en kit med insatsgänga för en storlek större.

Mekonomnen har kopparpackningar.

Den billiga momentnyckeln sok Biltema har, som består av en stång med visare duger väl men man får översätta måtten till Nm.

Vanligen har folk för sig att oljetrycket är högt och därför måste pluggen dras åt med jättemoment.
Dock i trågen är det inget oljetryck.

Roysan
Min husbil har ståltråd och kopparbricka i pluggen. Rädd att tra för lågt och tappa pluggen. Eller för hårt och pajja gängen

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Eftersom jag byter olja en gång om året, så är oljepluggen en av de mest skruvade delarna i vår husbil, som är en 07a med 23300 mil på mätaren. Det blir 17e gången nästa oljebyte.
Oljepluggen är bytt flera gånger för att gängorna och pluggen inte skall bli sliten.
Tappar jag pluggen i oljan har jag en reserv.
Jag har aldrig använt momentnyckel och inte haft några problem med lossnande plugg eller oljeläckage.

När vi började skruva med mc och bilar på 60 talet hade vi aldrig hört talas om momentnycklar och hur dom användes.
Det går att klara sig utan.

Krister

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Att byta oljepluggen hade nog många av oss heller inte hört talas om på 60-talet ;)
Jag har hittills klarat mig bra utan att göra det på någon bil. Men momentnyckel använder jag ibland nuförtiden för att inte dra för hårt.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Att byta oljepluggen hade nog många av oss heller inte hört talas om på 60-talet ;)
Jag har hittills klarat mig bra utan att göra det på någon bil. Men momentnyckel använder jag ibland nuförtiden för att inte dra för hårt.
Att byta oljepluggen emellanåt, var något jag kom på, när både jag och bilen blev äldre.
Oljepluggar på gamla bilar var inte att leka med.
Ofta med specialnycklar som denna.Screenshot_20250516-115442~2.png
Svårt att använda momentnyckel här.

Krister

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det finns ju hylsor också, men kanske inte till alla varianter på din specialnyckel
Att byta oljepluggen emellanåt, var något jag kom på, när både jag och bilen blev äldre.
Oljepluggar på gamla bilar var inte att leka med.
Ofta med specialnycklar som denna.Visa bilaga 239274
Svårt att använda momentnyckel här.

Krister
Ja den härliga. Eller rättare sagt hemska nyckel har man ägt.. minnena kommer från oljebyte på min Amazon med OD växellåda (nån här som vet vad det var.) Underbar finess.

Senast ändrad:

Eribas

HBK Medlem
Kommun
Hofors
HBK-Nr
20164
Medlemskap
2025
Ja den härliga. Eller rättare sagt hemska nyckel har man ägt.. minnena kommer från oljebyte på min Amazon med OD växellåda (nån här som vet vad det var.) Underbar finess.
Ja en Amazon sport med dubbla su- förgasare och overdrivelåda då var man med i matchen.
Hade en 66-a med overdriven som hoppade ur och i när det blev varmt ute. Lite ryckigt blev det,men vilket härligt insugningsljud su-förgasarna hade. Det ljudet finns inte i Fiat Ducato:p:mcride:

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Fantastiska verktyg som fanns, jag tänker på Krister Ursulas bild på den svarta "saken" men även den röda lådan med alla olika verktyg. En sak har de gemensamt, de går knappast att dra för hårt med handkraft.

Ducaton har i alla fall 10 mm insex , den första som satt på bilen var 12 mm insex. Men det finns ju 1/2 tums "hylsor" för dessa.

Insugningsljud ja, men prova att öppna luftfilterburken så låter det säkert.
För länge sen fanns en tråd här om att ta bort luftfilterburken, och använda en sån där racer filter från Biltema. Det sades blir lite ljud....

En gång mekade jag med Ducaton, hade loss en av slangarna för insugningfsluft, för att komma åt insprutningspumpen.
Det är 75 mm slangar.
För provkörning satt jag tillbaka slangen men inte slangklämman.
Motorn startade och gick, men jag tryckte lite på gaspedalen, och då small det en dyngsmäll så man höll på att bli livrädd. Tänkte att nu är man utan motor.... Tänk vad mycket man hinner tänka på under en bråkdel av en sekund.
Vad som hände var att då började turbon ladda och slangen small av pga av trycket, med en riktigt smäll.

Vad gäller åtdragningsmoment, så finns det ju trots allt folk som inte riktigt har "den" känslan, utan använder 50 cm verktyg och drar åt för glatta livet.

Att slita ut gängan på pluggen tror jag inte riktigt på, den är välsmord och dras med måtta....

Roysan

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Ett sätt att komma förbi köp av specialhylsa är ju att gå till "Braatthalådan" , ta en kort sexkantbult, förlåt, skruv och fila till den gängade ändan så den passar i oljepluggen. Vipps så har man med hjälp av vanlig hylsa, !/2"-anslutning.
Hej o hå som Farbror Frej!

Toppen