Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
När jag googlade hitta jag värden på på plåt 50Nm.Alu 22 Nm Plåt 25 Nm om man googlar runt.
Vilket jag tycker är mycket. Tror inte jag drar så hårt. Använder "knycken"![]()
Fiat borde veta. De uppgifter de ger i verkstadshandboken beror på vilken motor det handlar om. För 2,3 Euro 5 säger de 22 Nm men för 3,0-motorn anges 50 NmNär jag googlade hitta jag värden på på plåt 50Nm.
Någon som vet hur det ligger till?
Min husbil har ståltråd och kopparbricka i pluggen. Rädd att tra för lågt och tappa pluggen. Eller för hårt och pajja gängenÄr det en kopparpackning, då bör c:a 25 Nm vara ok.
Jo det förekommer aluminium tråg, på min Volvo S70 1998 var det en sådan, den höll inte för en sten på grusväg, utan oljan rann ut.
Men med al tråg går et att förstöra gängorna.
Förr hade BIOTEMA kopparpackningar och pluggar, men verkar inte som de har de produkterna kvar nu.
Det fanns till och med en kit för att rädda gängan, en kit med insatsgänga för en storlek större.
Mekonomnen har kopparpackningar.
Den billiga momentnyckeln sok Biltema har, som består av en stång med visare duger väl men man får översätta måtten till Nm.
Vanligen har folk för sig att oljetrycket är högt och därför måste pluggen dras åt med jättemoment.
Dock i trågen är det inget oljetryck.
Roysan
Jag förstår din oro.Min husbil har ståltråd och kopparbricka i pluggen. Rädd att tra för lågt och tappa pluggen. Eller för hårt och pajja gängen