Fast vissa av oss får då ändå mer tyngd på drivhjulen.
Jag har med mina fyra drivhjul bak verkligen försökt få dem att släppa, stod en gång på en camping som blev översvämmad, typ 20cm högt vatten över gräs på morgonen, vi slet med kompisens framhjulsdrivna 5,5-tonnare länge innan vi fick ut den på fast mark.
När det var min tur så försökte jag verkligen att tappa fästet, stallade momentomvandlare till max och släppte sen bromsen, min 6-tonnare flög då ur "sjön" utan tillstymmelse till hjulspinn, jag blev verkligen förvånad över greppet. Likadant när vi ska upp för branta grusvägar, den framhjulsdrivna får problem med fästet, den kan t.o.m gå ut i hjulspinn på torr asfalt.
På blankis kan jag dock provocera fram bredsställ, fast de e nåt annat, det kan även slira lite i djup lös sand typ strand.
Tyngre fordon bör helst ha fyra drivhjul på bakaxeln eller awd eller 4x4.
Iallafall ifall man tänkt lämna asfalten.