• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Modellår 2026 på väg...

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Hymer ML-T CrossOver och nya Euramobil Xtura är två modeller med lite mer offroadstuk. Tycker dom är lite tuffa och för mig gör det inget om de förgyller variationen av bilar på ställplatsen. Men som sagt, hur många av dessa som ser tuffare terräng än en grusväg låter jag vara osagt.
Även Dethleffs Globebus.
Det är väl framförallt på vintertid och vår-blöta gräsmattor som 4x4 kommer till pass.

Thomas Werner

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Även Dethleffs Globebus.
Det är väl framförallt på vintertid och vår-blöta gräsmattor som 4x4 kommer till pass.
Vi har haft problem med framkomligheten med vår Adria Matrix även under sommar och höst. Förhållandevis mycket lastvikt på bakaxeln och framhjulsdrift gör att gräsmattor inte behöver mycket regn innan det blir problem även om det är bara lite uppför. Kör man som vi i Norrland så blir det även en hel del på grusvägar och extra spännande blir det när man får möten med timmerbilar…

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Hej, det finns en som jag sett. Hymer har en helintegrerad mediumbamse baserad på Merca med 4x4 och svarta magfälgar samt terrängdäck av troligen högsta pris med tanke på vikten. Verkade vara deluxebyggd dessutom, samt jag tror det stog 3,4 ... och massor av nollor på prislappen.
Hann inte forska mer för det var stängningsdags när jag fick syn på rackarn.
Jag hittar inte den i annonser heller, men den stog hos Hymercenter i Örebro för någon månad sedan. Fick inte ens till ett foto på den tyvärr.

M.v.h. JANKRO.

Jag såg den också, priset var drygt 3 miljoner. Såldes direkt enligt Hymer.

Såg en sådan på en ställplats i Tyskland, coolt utseende och ett högt pris räcker tydligen. Sen är ju förstås Hymers byggnationer för det mesta på topp.
Otroligt att det finns kunder som vill betala så mycket för att sticka ut.
Betalar jag mycket, så gör jag det för att INTE sticka ut. Men det är ju jag det, alla är vi annorlunda på något sätt.

Mvh Per

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Och så undviker man i princip bilar med långt överhäng kombinerat med stort (och välfyllt) garage.
Fast vissa av oss får då ändå mer tyngd på drivhjulen.
Jag har med mina fyra drivhjul bak verkligen försökt få dem att släppa, stod en gång på en camping som blev översvämmad, typ 20cm högt vatten över gräs på morgonen, vi slet med kompisens framhjulsdrivna 5,5-tonnare länge innan vi fick ut den på fast mark.
När det var min tur så försökte jag verkligen att tappa fästet, stallade momentomvandlare till max och släppte sen bromsen, min 6-tonnare flög då ur "sjön" utan tillstymmelse till hjulspinn, jag blev verkligen förvånad över greppet. Likadant när vi ska upp för branta grusvägar, den framhjulsdrivna får problem med fästet, den kan t.o.m gå ut i hjulspinn på torr asfalt.
På blankis kan jag dock provocera fram bredsställ, fast de e nåt annat, det kan även slira lite i djup lös sand typ strand.
Tyngre fordon bör helst ha fyra drivhjul på bakaxeln eller awd eller 4x4.
Iallafall ifall man tänkt lämna asfalten.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fast vissa av oss får då ändå mer tyngd på drivhjulen.
Jag har med mina fyra drivhjul bak verkligen försökt få dem att släppa, stod en gång på en camping som blev översvämmad, typ 20cm högt vatten över gräs på morgonen, vi slet med kompisens framhjulsdrivna 5,5-tonnare länge innan vi fick ut den på fast mark.
När det var min tur så försökte jag verkligen att tappa fästet, stallade momentomvandlare till max och släppte sen bromsen, min 6-tonnare flög då ur "sjön" utan tillstymmelse till hjulspinn, jag blev verkligen förvånad över greppet. Likadant när vi ska upp för branta grusvägar, den framhjulsdrivna får problem med fästet, den kan t.o.m gå ut i hjulspinn på torr asfalt.
På blankis kan jag dock provocera fram bredsställ, fast de e nåt annat, det kan även slira lite i djup lös sand typ strand.
Tyngre fordon bör helst ha fyra drivhjul på bakaxeln eller awd eller 4x4.
Iallafall ifall man tänkt lämna asfalten.

Visst får man mera grepp med bakhjulen om man vill lasta tungt bak. Men man blir ju minst sagt undrande om man som din kompis kör en framhjulsdriven 9-meters husbil med dubbelaxlar och försöker använda den som terrängbil, det är ju naturligtvis en bil för fasta underlag, och
dessutom enligt uppgift väldigt trevlig rätt använd. Att ni sedan lyckas parkera i en håla när det är regnrisk är ju knappast varken bilens eller drivkonceptets fel, utan faller helt på förarna. Att vi sedan med en kompakt framhjulsdriven bil har varit på ställen dit ni aldrig kommer till, eller vill köra till, under alla årstider även vinter kanske kan förvåna, men vi har ett framaxeltryck på ca 1700Kg så det driver riktigt bra. Snökedjor har vi med oss på vintern men har aldrig behövt använda. Hur är det dom säger om fyrhjulsdrift " Man kör fast med dom också, men längre in och mycket svårare att bärga" ;)

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Om man backar en framhjulsdriven bil så blir den väl bakhjulsdriven?

Under våra resor så har jag bara sett en bil som kört fast, undantaget vår egen när vi stått på Elmias gräsparkering, på en ställplats/nattparkering. Det var en bakhjulsdriven bil som försökte komma loss men inte lyckats trots många som försökte hjälpa till att knô. Detta var mitt i sommaren i Quiberon, Frankrike.

//Michael, medlem

Thomas Werner

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Om man backar en framhjulsdriven bil så blir den väl bakhjulsdriven?

Under våra resor så har jag bara sett en bil som kört fast, undantaget vår egen när vi stått på Elmias gräsparkering, på en ställplats/nattparkering. Det var en bakhjulsdriven bil som försökte komma loss men inte lyckats trots många som försökte hjälpa till att knô. Detta var mitt i sommaren i Quiberon, Frankrike.

//Michael, medlem
Det är egentligen inte frågan om bak- eller framhjulsdrift utan hur mycket av vikten som ligger på drivhjulen. Vår Adria Matrix har ca 40% av vikten på de drivande framhjulen när vi är fullastade, och jag har varit med om att i stort sett plana gräsparkeringar blir mjuka av en natts hällregn, vilket gjort det riktigt marigt att ta sig iväg. Jag undviker att ställa mig med fronten nedåt, och står helst inte på den gamla typen av gräscamping som ofta finns i norra Sverige och Finland, där har jag sett att fler än vi fått problem. Med ett bra hårdgjort underlag är det aldrig problem.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är egentligen inte frågan om bak- eller framhjulsdrift utan hur mycket av vikten som ligger på drivhjulen. Vår Adria Matrix har ca 40% av vikten på de drivande framhjulen när vi är fullastade, och jag har varit med om att i stort sett plana gräsparkeringar blir mjuka av en natts hällregn, vilket gjort det riktigt marigt att ta sig iväg. Jag undviker att ställa mig med fronten nedåt, och står helst inte på den gamla typen av gräscamping som ofta finns i norra Sverige och Finland, där har jag sett att fler än vi fått problem. Med ett bra hårdgjort underlag är det aldrig problem.
För de som har framhjulsdriven husbil med långt överhäng kan det kanske vara lämpligt att utrusta sig med något likt detta?
Att köra upp på när man ställer bilen på suspekt underlag? Kanske i kombination med regn? Inte lägga dit när man redan kört fast!

Froli Gripmatte Antirutschprofile für Antriebsräder bei Camping Wagner Campingzubehör

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag såg den också, priset var drygt 3 miljoner. Såldes direkt enligt Hymer.

Såg en sådan på en ställplats i Tyskland, coolt utseende och ett högt pris räcker tydligen. Sen är ju förstås Hymers byggnationer för det mesta på topp.
Otroligt att det finns kunder som vill betala så mycket för att sticka ut.
Betalar jag mycket, så gör jag det för att INTE sticka ut. Men det är ju jag det, alla är vi annorlunda på något sätt.

Mvh Per
Bra att du också såg den för jag började undra när den inte gick att hitta på HYMER's sidor. Som jag skrev fick jag inte några foton av den vilket verkar vara dumt nu efter, då det knappast ens går att hitta reklambilder på den :msn_wall:.

M.v.h. JANKRO.

Toppen